Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nieuwe langere cranks

eddie1802
Forum-lid

eddie1802 28 okt 2010 20:17

Amclassic-fan schreef:Tja, maar dat kan je dan ook gewoon doen zonder langere cranks te monteren ;)

Ja maar dan gebruik je dus nog steeds niet het gehele krachtgebied. Dan verplaats je alleen het gebied waarin je kracht zet.

Stel je staat voor een trap en je moet op de eerste trede stappen. En de hoogte van de trede wordt telkens met een aantal cm vergroot.
Op een gegeven moment is de trede zo hoog dat je er niet meer op kan stappen omdat je knie in een hoek komt waarin je niet genoeg kracht kan zetten. Voor mensen met korte benen komt dat moment eerder. Dus des te langer je benen des te groter het gebied waarin je kracht kan zetten. En dus ook des te groter het optimale gebied.

Door de cranklengte te vergroten vergroot je het gebied waarin je kracht zet. Als je alleen je zadel omlaag zet verplaats je het gebied waarin je kracht zet.

kalkaanslag
Forum-lid

kalkaanslag 28 okt 2010 20:17

Scepticus schreef:
kalkaanslag schreef:(bron)

Wij van WC-eend.....
:D

Ja precies, niet geloven die reclame...

eddie1802
Forum-lid

eddie1802 28 okt 2010 20:23

Ja daar ben ik dus ook sceptisch over. Natuurlijk zal iemand die 700 euro custom crankarmen verkoopt beweren dat custom crank armen fantastisch zijn.

kalkaanslag
Forum-lid

kalkaanslag 28 okt 2010 20:29

Eddie1802 schreef:Ja daar ben ik dus ook sceptisch over. Natuurlijk zal iemand die 700 euro custom crankarmen verkoopt beweren dat custom crank armen fantastisch zijn.

Customcranks.de is aanzienlijk goedkoper. Echter is hij nog zoekende naar een leverancier voor de gietstukken. Dus op het moment geen verkoop.

Maar goed. Een setje lichte wielen levert misschien wel veel meer voordeel op.. ;)

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 28 okt 2010 22:49

kalkaanslag schreef: Lennard Zinn heeft een uitgesproken opinie mbt de geometrie en met name over de proportionele cranklengte, zie hier een artikel.

Verders heb ik getest met de 190mm cranks op de wielerbaan. Dat ging prima en ik vond het zeer comfortabel fietsen in vergelijking met mn 180mm cranks die ik er nu op heb zitten. Daarbij geen enkel probleem met souplesse.

Uiteindelijk heeft het lichaam een behoorlijk adaptievermogen, dus rijden met 170-180mm hoeft geen enkel probleem op te leveren. Maar het geheim van een serieuze sprong voorwaarts in je prestaties is vooral voor de langere jongens (lange benen) zeker te vinden in proportionele cranklengte.

@Corniel
En dit is de rede dat ik langere cranks wil
;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 28 okt 2010 22:54

Nah, ik ga dat artikel wel eens lezen maar niet voordat ik er zelf wat tussen heb gejast.
Hebben die mensen nog nooit van een Enter gehoord? Onleesbaar zo.

Verder ben ik wel benieuwd wat voor gefundeerde onderbouwing men geeft.

Daar gaan wel al: 'And yes, your seat should go up by 5mm when going to 165mm from 170mm.So should your handlebar. I don’t understand why you say that it wouldbe “too high,” since the distance to the pedal is the same.'

Hallo.......kun je dadelijk niet meer goed bij de trappers op het onderste punt.
We lezen verder.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 28 okt 2010 23:00

ZorroI schreef:Nah, ik ga dat artikel wel eens lezen maar niet voordat ik er zelf wat tussen heb gejast.

Mvg, Zorro

Beter zo? Zie aanpassing hierboven ;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 28 okt 2010 23:05

body schreef:
ZorroI schreef:Nah, ik ga dat artikel wel eens lezen maar niet voordat ik er zelf wat tussen heb gejast.

Mvg, Zorro

Beter zo? Zie aanpassing hierboven ;)

Hahaha....nee, ik bedoel niet jouw post maar dat artikel wat je aanhaalt. Ik zie geen verschil in jouw post. Waar heb jij het precies over?

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

kalkaanslag
Forum-lid

kalkaanslag 28 okt 2010 23:21

Indurain met 190mm cranks in actie:

[img=http://farm3.static.flickr.com/2796/447 ... 1bca8a.jpg]

Sosenka met 190mm cranks (werelduurrecord):

[img=http://www.dt-sport.com/UserFiles/Image ... 03_big.jpg]

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 okt 2010 23:25

En dan kan ik een nog veel langere rij met lange profs geven die met standaard cranks rijden (175 tot 180 mm)...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 28 okt 2010 23:37

Wel interessant topic. Heb zelf ook van die stelten, 92,5 bbl.
Toch zie ik bij de fietsen van de langere profs de cranklengte niet boven de 177,5 uitkomen...

kalkaanslag
Forum-lid

kalkaanslag 28 okt 2010 23:37

Amclassic-fan schreef:En dan kan ik een nog veel langere rij met lange profs geven die met standaard cranks rijden (175 tot 180 mm)...

Daarmee is bewezen dat 170mm - 180mm gewoon voor echt iedereen de ideale lengte is.

Plaats reactie