Pagina 4 van 6

Geplaatst: 28 okt 2010 20:17
door eddie1802
Amclassic-fan schreef:Tja, maar dat kan je dan ook gewoon doen zonder langere cranks te monteren ;)


Ja maar dan gebruik je dus nog steeds niet het gehele krachtgebied. Dan verplaats je alleen het gebied waarin je kracht zet.

Stel je staat voor een trap en je moet op de eerste trede stappen. En de hoogte van de trede wordt telkens met een aantal cm vergroot.
Op een gegeven moment is de trede zo hoog dat je er niet meer op kan stappen omdat je knie in een hoek komt waarin je niet genoeg kracht kan zetten. Voor mensen met korte benen komt dat moment eerder. Dus des te langer je benen des te groter het gebied waarin je kracht kan zetten. En dus ook des te groter het optimale gebied.

Door de cranklengte te vergroten vergroot je het gebied waarin je kracht zet. Als je alleen je zadel omlaag zet verplaats je het gebied waarin je kracht zet.

Geplaatst: 28 okt 2010 20:17
door kalkaanslag
Scepticus schreef:
kalkaanslag schreef:(bron)


Wij van WC-eend.....
:D




Ja precies, niet geloven die reclame...

Geplaatst: 28 okt 2010 20:23
door eddie1802
Ja daar ben ik dus ook sceptisch over. Natuurlijk zal iemand die 700 euro custom crankarmen verkoopt beweren dat custom crank armen fantastisch zijn.

Geplaatst: 28 okt 2010 20:29
door kalkaanslag
Eddie1802 schreef:Ja daar ben ik dus ook sceptisch over. Natuurlijk zal iemand die 700 euro custom crankarmen verkoopt beweren dat custom crank armen fantastisch zijn.


Customcranks.de is aanzienlijk goedkoper. Echter is hij nog zoekende naar een leverancier voor de gietstukken. Dus op het moment geen verkoop.

Maar goed. Een setje lichte wielen levert misschien wel veel meer voordeel op.. ;)

Geplaatst: 28 okt 2010 22:49
door Einstein
kalkaanslag schreef: Lennard Zinn heeft een uitgesproken opinie mbt de geometrie en met name over de proportionele cranklengte, zie hier een artikel.

Verders heb ik getest met de 190mm cranks op de wielerbaan. Dat ging prima en ik vond het zeer comfortabel fietsen in vergelijking met mn 180mm cranks die ik er nu op heb zitten. Daarbij geen enkel probleem met souplesse.

Uiteindelijk heeft het lichaam een behoorlijk adaptievermogen, dus rijden met 170-180mm hoeft geen enkel probleem op te leveren. Maar het geheim van een serieuze sprong voorwaarts in je prestaties is vooral voor de langere jongens (lange benen) zeker te vinden in proportionele cranklengte.


@Corniel
En dit is de rede dat ik langere cranks wil
;)

Geplaatst: 28 okt 2010 22:54
door Zorro
Nah, ik ga dat artikel wel eens lezen maar niet voordat ik er zelf wat tussen heb gejast.
Hebben die mensen nog nooit van een Enter gehoord? Onleesbaar zo.

Verder ben ik wel benieuwd wat voor gefundeerde onderbouwing men geeft.

Daar gaan wel al: 'And yes, your seat should go up by 5mm when going to 165mm from 170mm.So should your handlebar. I don’t understand why you say that it wouldbe “too high,” since the distance to the pedal is the same.'

Hallo.......kun je dadelijk niet meer goed bij de trappers op het onderste punt.
We lezen verder.

Mvg, Zorro

Geplaatst: 28 okt 2010 23:00
door Einstein
ZorroI schreef:Nah, ik ga dat artikel wel eens lezen maar niet voordat ik er zelf wat tussen heb gejast.
Hebben die mensen nog nooit van een Enter gehoord? Onleesbaar zo.

Verder ben ik wel benieuwd wat voor gefundeerde onderbouwing men geeft.

Mvg, Zorro


Beter zo? Zie aanpassing hierboven ;)

Geplaatst: 28 okt 2010 23:05
door Zorro
body schreef:
ZorroI schreef:Nah, ik ga dat artikel wel eens lezen maar niet voordat ik er zelf wat tussen heb gejast.
Hebben die mensen nog nooit van een Enter gehoord? Onleesbaar zo.

Verder ben ik wel benieuwd wat voor gefundeerde onderbouwing men geeft.

Mvg, Zorro


Beter zo? Zie aanpassing hierboven ;)


Hahaha....nee, ik bedoel niet jouw post maar dat artikel wat je aanhaalt. Ik zie geen verschil in jouw post. Waar heb jij het precies over?

Mvg, Zorro

Geplaatst: 28 okt 2010 23:21
door kalkaanslag
Indurain met 190mm cranks in actie:

[img=http://farm3.static.flickr.com/2796/447 ... 1bca8a.jpg]

Sosenka met 190mm cranks (werelduurrecord):

[img=http://www.dt-sport.com/UserFiles/Image ... 03_big.jpg]

Geplaatst: 28 okt 2010 23:25
door amclassic-fan
En dan kan ik een nog veel langere rij met lange profs geven die met standaard cranks rijden (175 tot 180 mm)...

Geplaatst: 28 okt 2010 23:37
door chassepatate
Wel interessant topic. Heb zelf ook van die stelten, 92,5 bbl.
Toch zie ik bij de fietsen van de langere profs de cranklengte niet boven de 177,5 uitkomen...

Geplaatst: 28 okt 2010 23:37
door kalkaanslag
Amclassic-fan schreef:En dan kan ik een nog veel langere rij met lange profs geven die met standaard cranks rijden (175 tot 180 mm)...


Daarmee is bewezen dat 170mm - 180mm gewoon voor echt iedereen de ideale lengte is.