Alles over vakanties op én met de fiets

300 km rit

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 aug 2013 15:17

puffdaddy schreef:Nog meer mensen met ervaringen/ideeën voor een plus 300 km rit?
Ik rij de laatste tijd elk weekend wel een 200 km+ tocht en ben een beetje op zoek naar de grens voor de solo fietser zonder begeleiding. Die lijkt voor mij nog steeds verder op te schuiven al komen met het opschuiven ook weer nieuwe problemen.

Zo valt het met het warme weer van de afgelopen weken niet mee om voldoende te drinken. Minstens een liter per uur lijkt niet veel maar wel als je uren achter elkaar moet blijven drinken dan ben je op een gegeven moment wel klaar met al die sapjes.
Hetzelfde geld voor mij voor eten, dat is voor mij als solo fietser gewoon lastig omdat onderweg alleen de terrassen overblijven waar je uitzicht op je fiets kunt houden.
Nadeel van een terras, het duurt lang voordat je iets voor je neus hebt en zelden is het wat je als fietser nodig hebt. Ik poog vaak appelgebak te scoren maar dat valt tegen.

Ik heb geen zin in een grote rugzak dus blijft ook de mogelijkheid iets mee te nemen beperkt tot de achterzakken. Los daarvan, wat je meeneemt is na een aantal uren in je rugzak vaak ook niet lekker meer.

Hoewel zondag een geschikte dag lijkt is het een dag die eigenlijk vrij ongeschikt is voor lange afstanden over onbekende wegen. Waarom, veel winkels zijn gesloten, je bent aangewezen op horeca terrassen en pompstations met een winkeltje (dat sterft ook langzaam uit en is vaak ook erg duur).
Ook de maandag is een beetje een rampdag vanwege het feit dat ook dan veel winkels EN vrijwel alle horeca gesloten zijn.

Op lange tochten is het leuk als je de route zo kunt plannen dat je niet teveel met ander verkeer te maken hebt en niet teveel druk bent met opletten waar je bent.
Steden kosten relatief veel tijd doordat je veel stopt of flink moet afremmen om door het verkeer heen te slalommen.
Mooiste trajecten zijn die trajecten waar je lekker op een prettige cadans door kunt rijden. Daar haal je redelijke gemiddelden die maken dat je maximaal van het daglicht kunt profiteren al wordt het duidelijk dat de schemering deze tijd van het jaar alweer eerder in begint te vallen.

Hou er verder rekening mee dat op die plaatsen waar je de rivieren kruist pontjes niet altijd even frequent varen. Als je op zeker wil spelen kun je het beste de bruggen opzoeken.

Ander punt van aandacht, je concentratie vermogen gaat langzaam achteruit evenals je reactie vermogen. Hou er rekening mee dat er gedurende dag een lichte vermoeidheid in kan sluipen die ook invloed heeft op je reactievermogen. Let op, dit sluipt er vaak ongemerkt in.
Waar je normaal gewend bent om soepel door het verkeer heen te laveren ga je het dan niet meer redden omdat je reactievermogen niet toetstaat tijdig in te grijpen als er zich een onverwachte situatie voordoet.

Succes met je tocht aanstaande zaterdag.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 08 aug 2013 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 aug 2013 15:22

Nicosch schreef: Hetzelfde geld voor mij voor eten, dat is voor mij als solo fietser gewoon lastig omdat onderweg alleen de terrassen overblijven waar je uitzicht op je fiets kunt houden.
Nadeel van een terras, het duurt lang voordat je iets voor je neus hebt en zelden is het wat je als fietser nodig hebt. Ik poog vaak appelgebak te scoren maar dat valt tegen.
Idd, als je ver wilt fietsen en snel veel KH wilt bunkeren moet je de horeca links laten liggen.

Maar met een piepklein kabelslotje kun je toch wel even snel een bakkertje in een klein durpje binnen?

Of anders een tankstation?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 aug 2013 15:59

Bakkertje in een klein dorpje daar hoef je je fiets niet voor op slot te zetten, evenals het tankstation, in beide gevallen heb je meestal wel (in)direct zicht op je fiets.
Het zijn meer de vrijwel raamloze supermarkten waar je als solofietser niet veel mee kunt.
Als je geluk hebt staat er net iemand buiten die je even kunt vragen op te letten maar meestal rij ik hier gewoon door.
Overigens heb ik meestal geen slot mee, geen idee waar ik dat onding kwijt moet.Sloten met beugeltjes voor montage heb ik al een tijd niet meer gezien.

En soms heb je gewoon pech. Paar weken terug reed ik terug vanuit Maastricht richting het noorden en mocht van mezelf op het eerste terras neerstrijken. Helaas, tot aan Weert geen horeca gezien die open was en dat met temperaturen van rond de 30 graden. :D

Het lijkt er voor mij persoonlijk op dat er nog wel wat te winnen is aan extra kilometers als ik mijn voeding (eindelijk) goed op orde heb.

Voor de rest heb ik het gevoel dat bepaalde regio's gewoon minder geschikt zijn voor het echte lange afstandswerk. Het scheelt echt of je een paar uur lekker door kunt peddelen op een lekker tempo, je je niet druk hoeft te maken om zaken als de te volgen route, de vele kruisingen met stoplichten enz enz.
Rondje IJsselmeer is dan misschien een goede optie omdat er ook hele stukken zijn waar je nergens op hoeft te letten behalve misschien een tegenligger op het fietspad.

Wat ik me trouwens afvraag, volgen mensen overal de IJsselmeerdijk als ze een rondje IJssalemeer doen of steken ze bijvoorbeeld door bij Hoorn naar Medemblik?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 aug 2013 16:10

Dat zal per persoon verschillen.

Ik ben tussen Hoorn en Medemblik doorgestoken maar heb in Friesland en Flevoland wel langs t water gefietst.

http://www.strava.com/activities/63832032
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Senna196
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 sep 2012 13:10
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar Senna196 08 aug 2013 16:11

Nicosch schreef: En soms heb je gewoon pech. Paar weken terug reed ik terug vanuit Maastricht richting het noorden en mocht van mezelf op het eerste terras neerstrijken. Helaas, tot aan Weert geen horeca gezien die open was en dat met temperaturen van rond de 30 graden. :D
Ben je via de A2 gefietst?
.... gelukkig heb ik van andere zaken meer verstand!!

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 08 aug 2013 16:15

Nou bedankt voor de leuke reacties en ervaringen onderweg.
Dat van dat veel drinken komt me inderdaad bekend voor.
Op den duur kun je die drankjes niet meer luchten of zien, gewoon water is dan de beste oplossing.
Dat de winkels/bakkers op zaterdag open zijn is ook één van de redenen dat we op een zaterdag gaan, ook als er onverhoopt panne mocht komen aan een fiets, dan kun je misschien ook nog ergens terecht.
Bij ons in het groepje zet ik altijd de routes uit en ik probeer ook altijd zoveel mogelijk de dorps/stadskernen te vermijden vanwege de drukte, landelijke weggetje fietst gewoon wat plezieriger, alhoewel ooit door een stad/dorp rijden ook zijn charme heeft.
Hopen dat mijn maat zijn fiets klaar is, het weer lijkt goed te worden en ik heb er zin in.
We willen overigens aanfietsen om 6.00 uur of 6.30 uur.

Ik was toevallig in Noord Holland op vakantie zo'n 30 km onder Den helder, ben met de auto met de ATB er op, naar Den Oever gereden, daar de auto neergezet en even een cola gaan drinken in Friesland (of in Zwitserland omdat het plaatsje waar ik aan had gelegd Zurich heette). Dus over de Afsluitdijk gefietst, heenweg wind mee (kracht 5), terugweg dus vol op de snuit windkracht 5, man, man wat een wind, echt een goede oefening. Nu weet ik waarom Jan Raas zo sterk is geworden.
Het was ook al weer een maand of 6 geleden dat ik niet meer op de ATB had gezeten,
was ook al wennen dus.
Ben blij dat ik de Afsluitdijk niet hoef te fietsen tijdens de 300 km rit, tenminste mocht je dan wind tegen hebben, gelukkig "moest" ik onderweg ook wat foto's maken, goede reden om eventjes af te stappen :oops:
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 aug 2013 16:22

@scepticus
Dat was flink doorpoken dan, 300 km in 11 uur en een kwartier.
Heb je dat solo gereden? Stop je ook nog onderweg of rij je continue door?


@Senna196
Ik denk dat dit de bewuste route was maar ik heb er meerdere in mijn lijstje staan waar Maastricht keerpunt was.

Afbeelding

De A2 pak ik eigenlijk pas op tussen Weert en Eindhoven.
Voor de rest rij ik niet echt letterlijk parallel aan de A2.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 aug 2013 16:37

Nicosch schreef:@scepticus
Dat was flink doorpoken dan, 300 km in 11 uur en een kwartier.
Heb je dat solo gereden? Stop je ook nog onderweg of rij je continue door?
Met z'n 2en.

12u05m van huis geweest waarvan 11u16m daadwerkelijk gefietst.

Alleen korte stops dus, nergens uitgebreid gezeten, 1x een supermarktje in geweest, en af en toe bij een snackkar een cola oid gekocht.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 11 aug 2013 21:21

Zaterdag 10 augustus 2013 was dan de dag aangebroken.
Om 6.40 uur vertrokken we voor de lang op de verlanglijst staande plus 300 km monstertocht.

Afbeelding

We moesten een doel hebben en dat was dus de Holterberg, niet zo spectaculair, maar natuurlijk ook een hele mooie omgeving om daar te fietsen. Mijn maat, die ook altijd heel veel fietst, zou mij vergezellen. Het was nog frisjes en de gehele dag vond ik zelf een beetje aan de teleurstellende kant wat betreft het weer. Wat meer zon voor mij had gemogen, de wind was ook krachtiger als verwacht en dus de temperatuur was ook aan de magere kant. Maar alles bijeen toch prettig fietsweer.
We waren weggefietst op een schema van 25 km/uur gemiddeld, hierbij ook rekening houdende met zoeken, stoplichten,fietsen in dorpen en steden. Als pauze en om iets te eten hadden we 1½ uur gerekend.
Dat zou betekenen dat we ± 20.10 uur thuis zouden zijn.
Via Rips, Landhorst, Wanroij, Haps, Vianen, Cuijk, Heumen, Malden kwamen we in Nijmegen aan,
hier fietsten we over diverse licht oplopende grote wegen.
We hadden er bewust voor gekozen om gedoseerd te fietsen, rustig aan doen, want het was nog ver, heel ver.
Dat valt niet altijd mee kan ik je zeggen, dat gedoseerd fietsen.
Je hebt automatisch toch een bepaalde tred die je fietst.
We hebben heel lang rond de 26,8 km/uur gefietst, wel behoorlijk steady dus.
In Nijmegen ging het over de Waal en zo langs de dijk, we passeerde Lent,
Bemmel, Gendt, Doornenburg, hier gingen we via het pont naar Pannerden.

Afbeelding

Nu kwamen voor ons toch ook echt de onbekende plaatsen waar we doorheen fietsten.
Herwen, Babberich, Loerbeek, Kilder en Wehl. Hier zaten de eerste 100 km er op, het ging goed, zowel fysiek als mentaal. Natuurlijk hebben we al veel plus 100 km ritten gefietst, maar we waren nu pas op een derde deel van de tocht. Ook waren we nog overal goed gefietst, ik had de route uitgezet op een site,
mijn vriend heeft deze route in zijn GPS gezet en ik heb nog 3 A4tjes uitgeprint met daarop de route. Er werd nog steeds goed gedoseerd. De volgende plaatsen waren
Laag Keppel, Hummelo , Toldijk, Baak en Wichmond, net voor Laren fietsten we nog over een kleine nostalgische Bailybrug.

Afbeelding

De volgende plaats was Holten en in de drukke dorpskern zaten we op de helft van de route, nog 150 km meer te gaan dus. Op naar de Holterberg, deze mooie glooiende klim gepakt en na de afdaling was het keerpunt half-time, nog wat foto’s geschoten bij het uitzichtpunt.

Afbeelding

En weer terug naar de voet van de Holterberg, op één van de vele terrassen aldaar hebben we eigenlijk onze eerste echte pauze gepakt, natuurlijk hebben we onderweg op de fiets al veel proviand genuttigd. Op de teller hadden we zo’n 172 km staan. Het gemiddelde was iets teruggezakt naar 26,5 km/uur.
Toch zo’n 50 minuten gezeten en weer verder: Holten, Laren waar we de route kruiste. Lochem, Barchem, Ruurlo waren de volgende doorkomsten. Toen kwam rond de 200 km
het enigste moment van de dag dat ik even niet zo lekker zat, het was een heel lang stuk en veel wind op kop toen we de volgende plaats Zelhem bereikten. De dip was maar van korte duur. Nu zat twee derde van de rit er op, ook 200 km ritten zaten bij ons ook diverse in de benen. Het de hele dag gedoseerd fietsen zorgde ervoor dat het nog steeds goed ging, mentaal waren we ijzersterk. Het gemiddelde lag nog steeds netjes rond die 26,5 km/uur. De wind leek steeds krachtiger te worden, dat wel.
De volgende stations waren Doetichem, Braamt, Zeddam en in ’s Heerenberg bezochten we even de plaatselijke kruidenier om even wat proviand in te slaan.
We passeerde nu meteen de grens van Duitsland, waar we in Emmerich de Rijn over gingen,
die is daar echt breed hoor. Via Warbeyen kwamen we in Kleve.
Je kunt goed merken dat Duitsland niet zo’n fietsland is als Nederland.
De fietspaden zijn daar ook vaak voetpaden en houden soms ineens op en soms weet je niet of het een voet- of fietspad is, echt wazig. Ook de stoplichten voor fietsers staan soms stom opgesteld. Nee we mogen van geluk spreken in Nederland met ons wegen- fietsstelsel, dat mag ook wel eens gezegd worden.
In Kleve de grote wegen buitenom gepakt, niet teveel klimmen meer, die liggen daar toch wel enkele. Het gemiddelde lag nog steeds rond de 26,5 km/uur, echt steady.
Het ging goed nog steeds, maar toen sloeg het noodlot toe………………
Na een kruispunt op een fietspad zette ik aan en wilde rechts inklikken en knap…
Mijn rechter Time RXS carbon was afgeknapt, ik zag een stuk rondvliegen.
Dit gebeurde op 246 km. Ik het stuk opgeraapt, maar nee, niets aan te doen.
Praten we hier over metaalmoeheid of kilometermoeheid :shock:

Afbeelding
Afbeelding

Mijn maat zei: “Je kunt opbellen om opgehaald te worden of met één been verder trappen”, ik zei: ”nee opbellen nooit, die 300 km rit maak ik af”. Over motivatie gesproken :mrgreen:
Ik zette mijn schoen op het overgebleven stuk pedaal, wat miniem was, wat zoeken naar een vast punt en warempel ik bleef enigszins “hangen”, verder dus.
Dit vervelende voorval leek me nog meer te motiveren, want ik schroefde het tempo wat omhoog, ik rook de stal, we hadden besloten om nergens meer aan te leggen.
De 250 km passage gaf nog steeds een gemiddelde van 26,5 km/uur.
We kwamen weer Nederland binnen via Ven Zelderheide, het ging verder via Ottersum, Gennep, Oeffelt, Beugen. Ik was diverse keren van de “crahpedaal” afgeschoten en enkele keren mijn enkel flink geraakt, even bijten en weer verder.
St. Anthonis onze standaard lange-tochten rustplaats werd dit keer dus gepasseerd.
Via Westerbeek kwamen we terug in ons dorp en zijn rechtstreeks naar het café gefietst waar we onszelf beloonde met een pils, zelfs mijn maat dronk er één, komt niet veel voor. Het was zowat 19.50 uur, mooi voor op schema, wel harder gefietst als 25 km/uur,
maar wel iets meer pauze als 1½ uur, maar maakt allemaal niet zoveel uit.
De zuivere fietstijd was 11 uur en 24 minuten en op de teller 302,05 km.
En we hadden het gemiddeld goed vast kunnen houden 26,48 km/uur.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De monsterrit zat er op, we hadden het volbracht en genoten en waren nog redelijk “fit”. Het enigste minpuntje was de afgebroken pedaal, zeker op het laatst was ik er steeds meer vanaf geschoten.
De finish kwam op tijd laten we maar zeggen. Ook hebben we de hele route foutloos gefietst, ook geluk gehad dat er geen omleidingen waren natuurlijk.
Ik was ook nog een plastic zakje met mijn boekhouding verloren ergens in het laatste gedeelte,
jammer ik had daar alles opgezet qua doorkomst tijden en afstanden.
Na de pils naar huis gefietst en uiteindelijk was ik om 20.25 uur thuis, op de teller 304,76 km.

Volgend jaar wellicht een nieuwe uitdaging. Oh ja, ik had even gekeken,
de trappers had ik ruim 5 jaar gehad en hebben 22.235 km weg getrapt, tijd voor andere ;)
Laatst gewijzigd door Puffdaddy op 11 aug 2013 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
rielplayer
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48

Gebruikersavatar rielplayer 11 aug 2013 21:49

mooi verhaal en een top prestatie wat mij betreft. Chapeau!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 aug 2013 22:13

Leuk verslag!

Benieuwd wat je volgende plan gaat worden.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 11 aug 2013 22:49

rielplayer schreef:mooi verhaal en een top prestatie wat mij betreft. Chapeau!
En verdient in ieder geval nieuwe Time RXS Carbon pedalen. Ook top dat puffdaddy binnen een uur na aankomst dit hele verhaal heeft geschreven. Dit zijn gewoon leuke acties waarbij je alles kunt tegenkomen en een gebroken pedaal op 246km is nu niet echt iets waar je op zit te wachten en kunt incalculeren.

Je hebt PB puffdaddy.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie