Training combineren met baby
@w0uter: dank je. Tot nu toe gaat het eigenlijk vooral zoals Pieter_B beschrijft, maar, we zijn nog niet eens een week onderweg, dus we zullen zien. De tip om toch te trainen: woon-werk verkeer! Heb vanmorgen m'n eerste uurtje trainen er alweer opzitten (inclusief sneeuwbui ) en vanmiddag volgt het 2e. Het is wel maar goed dat er geen km-teller op de fiets zit momenteel, want dat zou vies tegenvallen vrees ik
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Hallo ik ben sinds 2009 vader van een wonderschone dochter en een tweede is op komst, in 2011 heb ik AD6 gereden na jaren eigenlijk niets aan fietsen of sporten gedaan te hebben anders dan squashen. In 2010 heb ik voor de opbouw naar AD6 4.000 km gereden, 2011 8.000 km en in 2012 8.600 km.
De grap voor mij is geweest om te trainen op de momenten dat het kon en dat zijn geen keiharde vaste momenten, zo heb ik veel op de Tacx gezeten op vaste avonden omdat ik dan op haar mocht passen. Ons geluk daarbij was dat ze altijd goed sliep en dat nog steeds doet. Verder heb ik veel woon-werk kilometers toen gemaakt en dat doe ik die nog steeds, dit kan ik omdat mijn vrouw en ik duidelijke afspraken hebben over wie brengt en wie haalt voor een standaard week. Dat betekend niet dat deze in beton gegoten zijn, want zij is externe accountant en ik ben controller. Dus we hebben beide wel eens dat we meer dan normaal willen werken voor een deadline en dat kan gewoon. Vooral de kilometers die ik maak met woon-werk zijn voor mij de hoofd moot van mijn training, het gevolg is dat ik regelmatig met maar 9 tot 14 uur ertussen trainingen van 2 uur afwerk (woon werk is 60km). Dat is niet ideaal voor herstel maar het is niet anders, daarbij heb ik vorig jaar de voordelen van compressie herstel kleding ontdekt van Skins en dat is voor mij een gouden greep geweest. Als ik s'avonds naar huis ben gefietst en de volgende dag weer terug moet met een nachtrust er tussen slaap ik in de recovery broek waarna mijn benen s 'ochtens bijna weer als nieuw aanvoelen, het is niet sexy maar het werkt wel.
Verder kan ik alleen beamen dat nacht rust belangrijk is, dus wees soms egoïstisch je hoeft niet voor elke piepje langs het bed te staan. Later als de kleine een (half)jaar is of ouder gaat het je gewoon uitproberen het vindt aandacht prachtig dus als jullie voor elke kleine snik elke keer naast het bed staan is dat een machtig mooie manier om aandacht te krijgen, dus kijk de eerst keer, is er niets aan de hand niet gelijk de volgende keer naast het bed staan. Vroeger zeiden ze dat ze van huilen sterke longen kregen, dat ik niet echt veranderd in al die jaren IHMO.
Een tip; weersta de verleiding om een kleine in jullie bed te laten slapen, zij of hij slaapt jij nauwelijks is vaak de ervaring. Een collega van mij heeft een dochter van bijna 5 en een zoon van iets meer dan een jaar waarvan de eerste al vanaf geboorte bij hun in bed slaapt (en hij dus nauwelijks). Zijn vrouw vindt het prachtig maar hij betaald de prijs want hij is structureel volledig gesloopt door een gebrek aan nacht rust, omdat zijn prinsesje en prinsje hem bijna om beurten midden in de nacht wakker houden.
De grap voor mij is geweest om te trainen op de momenten dat het kon en dat zijn geen keiharde vaste momenten, zo heb ik veel op de Tacx gezeten op vaste avonden omdat ik dan op haar mocht passen. Ons geluk daarbij was dat ze altijd goed sliep en dat nog steeds doet. Verder heb ik veel woon-werk kilometers toen gemaakt en dat doe ik die nog steeds, dit kan ik omdat mijn vrouw en ik duidelijke afspraken hebben over wie brengt en wie haalt voor een standaard week. Dat betekend niet dat deze in beton gegoten zijn, want zij is externe accountant en ik ben controller. Dus we hebben beide wel eens dat we meer dan normaal willen werken voor een deadline en dat kan gewoon. Vooral de kilometers die ik maak met woon-werk zijn voor mij de hoofd moot van mijn training, het gevolg is dat ik regelmatig met maar 9 tot 14 uur ertussen trainingen van 2 uur afwerk (woon werk is 60km). Dat is niet ideaal voor herstel maar het is niet anders, daarbij heb ik vorig jaar de voordelen van compressie herstel kleding ontdekt van Skins en dat is voor mij een gouden greep geweest. Als ik s'avonds naar huis ben gefietst en de volgende dag weer terug moet met een nachtrust er tussen slaap ik in de recovery broek waarna mijn benen s 'ochtens bijna weer als nieuw aanvoelen, het is niet sexy maar het werkt wel.
Verder kan ik alleen beamen dat nacht rust belangrijk is, dus wees soms egoïstisch je hoeft niet voor elke piepje langs het bed te staan. Later als de kleine een (half)jaar is of ouder gaat het je gewoon uitproberen het vindt aandacht prachtig dus als jullie voor elke kleine snik elke keer naast het bed staan is dat een machtig mooie manier om aandacht te krijgen, dus kijk de eerst keer, is er niets aan de hand niet gelijk de volgende keer naast het bed staan. Vroeger zeiden ze dat ze van huilen sterke longen kregen, dat ik niet echt veranderd in al die jaren IHMO.
Een tip; weersta de verleiding om een kleine in jullie bed te laten slapen, zij of hij slaapt jij nauwelijks is vaak de ervaring. Een collega van mij heeft een dochter van bijna 5 en een zoon van iets meer dan een jaar waarvan de eerste al vanaf geboorte bij hun in bed slaapt (en hij dus nauwelijks). Zijn vrouw vindt het prachtig maar hij betaald de prijs want hij is structureel volledig gesloopt door een gebrek aan nacht rust, omdat zijn prinsesje en prinsje hem bijna om beurten midden in de nacht wakker houden.
enjoy the ride
-
- Forum-lid HC
Ik heb er ook twee net 4 jaar en 15mnd. Zelf train ik vanaf april tm half oktober 3 x per week.
Vanaf half okt tm eind januari op zondag twee uurtjes, bij redelijk weer, en een binnensport, fitness bv.
Vanaf feb probeer ik weer twee keer per week te fietsen, als het lukt probeer ik een keer per week om 16u op de fiets te zitten en rijd dan 50 km ofzo.
Vanaf het magische klok moment ga ik 3 x per week di, do en zo.
Zondag 3-5 uur en doordeweeks zeg even 2,5 per keer.
Wat ik ook wel eens doe, maar dat moet ook een beetje met je werk kunnen op di bv om 1630 op de fiets, om 1830 haal ik mijn maat op en fietsen we nog een rondje, kom je toch ook aan vier uur terwijl het gevoel voor het gezin is dat je een keer weg bent. Op deze manier heb ik de laatste drie jaar toch bijna 9k per jaar gereden.
Belangrijk is om gewoon goede afspraken te maken, wij nemen op zondag altijd even de week agenda door en kijken wanneer we wat doen. Die van 4 gaat bv bijna zwemmen, moet je ook weer inpassen beide hebben we nog wel eens wat voor ons werk te doen etc.
Ik moet zeggen ik ben er niet langzamer van gaan fietsen. De tweede was bij ons ook de eerste vier maanden standaard elke avond van 17u tot 22 u aan het huilen slapen ging prima daarna. Maar dat word je redelijk gek van. Dan kan je soms beter zeggen tegen elkaar van ga jij vanavond maar fietsen, en de volgende avond tegen je vrouw ga jij maar weet ik wat doen. Dan blijft het nog een beetje dragelijk ipv dat je er elke avond samen naar aan het luisteren bent, maargoed dat is ieders eigen keuze natuurlijk.
Het klinkt een beetje simpel, maar het is straks zo, als de een weg is moet de ander thuis zijn voor de kleine.
Vanaf half okt tm eind januari op zondag twee uurtjes, bij redelijk weer, en een binnensport, fitness bv.
Vanaf feb probeer ik weer twee keer per week te fietsen, als het lukt probeer ik een keer per week om 16u op de fiets te zitten en rijd dan 50 km ofzo.
Vanaf het magische klok moment ga ik 3 x per week di, do en zo.
Zondag 3-5 uur en doordeweeks zeg even 2,5 per keer.
Wat ik ook wel eens doe, maar dat moet ook een beetje met je werk kunnen op di bv om 1630 op de fiets, om 1830 haal ik mijn maat op en fietsen we nog een rondje, kom je toch ook aan vier uur terwijl het gevoel voor het gezin is dat je een keer weg bent. Op deze manier heb ik de laatste drie jaar toch bijna 9k per jaar gereden.
Belangrijk is om gewoon goede afspraken te maken, wij nemen op zondag altijd even de week agenda door en kijken wanneer we wat doen. Die van 4 gaat bv bijna zwemmen, moet je ook weer inpassen beide hebben we nog wel eens wat voor ons werk te doen etc.
Ik moet zeggen ik ben er niet langzamer van gaan fietsen. De tweede was bij ons ook de eerste vier maanden standaard elke avond van 17u tot 22 u aan het huilen slapen ging prima daarna. Maar dat word je redelijk gek van. Dan kan je soms beter zeggen tegen elkaar van ga jij vanavond maar fietsen, en de volgende avond tegen je vrouw ga jij maar weet ik wat doen. Dan blijft het nog een beetje dragelijk ipv dat je er elke avond samen naar aan het luisteren bent, maargoed dat is ieders eigen keuze natuurlijk.
Het klinkt een beetje simpel, maar het is straks zo, als de een weg is moet de ander thuis zijn voor de kleine.
-
- Forum-lid HC
Ik vond de overgang ook groter. Als een ouder met een kind weg gaat heeft de anders zijn handen vrij dan niet meer. Zeker in het begin als ze nog niet echt samen iets kunnen doen of kunnen zitten is het lastig.Pieter_B schreef:Een 2e is wel iets anders, je heb wat minder rust. Maar om de overgang nu groter te noemen kan ik niet zeggen. Er zijn een hoop dingen bij een 2e die nog herken van de 1e. Dat had je bij de 1e niet, toen moest je alles nog ontdekken.w0uter schreef:@53x11 Gefeliciteerd! Ik hoor van verschillende kanten dat de overgang van 1 naar 2 kinderen groter is dan van geen naar 1.
Ik zeg altijd. Met 1 kind ben je 70% van je vrije tijd kwijt en met de tweede nog 15% meer das dus weer de helft van wat je had.
Plus als ze jong zijn
Zo, de kleine is nu twee weken oud en ik moet zeggen: jullie hadden helemaal gelijk. Ik zit op dit moment liever met haar op de arm dan dat ik op de fiets zit. Ik werk nu even halve dagen waardoor ik tot nu toe 3 keer heb kunnen fietsen. Gelukkig wordt het nu langer licht en heeft mijn vrouw me gisteren naar buiten geschopt met de tekst "Ga jij maar lekker buiten spelen, dan gaan wij nog even slapen." Ik ga vanavond maar eens kijken of ze een beetje rustig wordt van het lawaai van de Tacx.
Als je vrouw / vriendin een kind als hobby heeft dan ben je gezegend. Maar dat is zeldzaam.
Wij sporten er gewoon op los.
Vriendin: hardlopen, schaatsen, klimmen en fietsen
Zelf: klimmen, fietsen en schaatsen
Met een kind is een strak trainingsschema niet haalbaar.
Wij plukken de dag en Go. Gewoon kijken wat het beste uitkomt. En je niet gek laten maken door cadans, hartslag en trainingswaarden. Dat is voor de freaks.
Je mag ook nee zeggen tegen verplichtingen zoals zinloze bezoekjes. Kind opvoeden vergt veel tijd dus moeten die andere maar snappen dat je ook een keer of zo per week liever een rondje gaat trappen.
Foto:
Ons dochtertje op 3 jarige leeftijd. Inmiddels is ze 5 en begint ze al eisen te stellen wanneer ze moet trainen. Papa' en mama's moeten gewoon dimmen.
Wij sporten er gewoon op los.
Vriendin: hardlopen, schaatsen, klimmen en fietsen
Zelf: klimmen, fietsen en schaatsen
Met een kind is een strak trainingsschema niet haalbaar.
Wij plukken de dag en Go. Gewoon kijken wat het beste uitkomt. En je niet gek laten maken door cadans, hartslag en trainingswaarden. Dat is voor de freaks.
Je mag ook nee zeggen tegen verplichtingen zoals zinloze bezoekjes. Kind opvoeden vergt veel tijd dus moeten die andere maar snappen dat je ook een keer of zo per week liever een rondje gaat trappen.
Foto:
Ons dochtertje op 3 jarige leeftijd. Inmiddels is ze 5 en begint ze al eisen te stellen wanneer ze moet trainen. Papa' en mama's moeten gewoon dimmen.
http://www.cima-lux.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gefeliciteerd! Mooi heh!w0uter schreef:Zo, de kleine is nu twee weken oud en ik moet zeggen: jullie hadden helemaal gelijk. Ik zit op dit moment liever met haar op de arm dan dat ik op de fiets zit. Ik werk nu even halve dagen waardoor ik tot nu toe 3 keer heb kunnen fietsen. Gelukkig wordt het nu langer licht en heeft mijn vrouw me gisteren naar buiten geschopt met de tekst "Ga jij maar lekker buiten spelen, dan gaan wij nog even slapen." Ik ga vanavond maar eens kijken of ze een beetje rustig wordt van het lawaai van de Tacx.
Felicitaties!w0uter schreef:Zo, de kleine is nu twee weken oud en ik moet zeggen: jullie hadden helemaal gelijk. Ik zit op dit moment liever met haar op de arm dan dat ik op de fiets zit. Ik werk nu even halve dagen waardoor ik tot nu toe 3 keer heb kunnen fietsen. Gelukkig wordt het nu langer licht en heeft mijn vrouw me gisteren naar buiten geschopt met de tekst "Ga jij maar lekker buiten spelen, dan gaan wij nog even slapen." Ik ga vanavond maar eens kijken of ze een beetje rustig wordt van het lawaai van de Tacx.
Als "ervaringsdeskundige" durf ik nu wel te stellen dat alles staat of valt met hoe goed de kleine slaapt. Mijn kleine man van 2,5 weken oud slaapt prima, en ik heb in ieder geval energie genoeg om 2x/wk op de fiets naar het werk te gaan. Een wat langer rondje in het weekend zit er ook wel weer aan te komen. (al moet ik zeggen dat het ook wel heel leuk is om juist nu de vrije tijd te besteden aan vader-oudste-dochter momentjes) Mijn dochtertje sliep na de geboorte voor geen meter, en toen heb ik zeker 2 maanden geen fiets aangeraakt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Gefeliciteerd!w0uter schreef:Zo, de kleine is nu twee weken oud en ik moet zeggen: jullie hadden helemaal gelijk. Ik zit op dit moment liever met haar op de arm dan dat ik op de fiets zit. Ik werk nu even halve dagen waardoor ik tot nu toe 3 keer heb kunnen fietsen. Gelukkig wordt het nu langer licht en heeft mijn vrouw me gisteren naar buiten geschopt met de tekst "Ga jij maar lekker buiten spelen, dan gaan wij nog even slapen." Ik ga vanavond maar eens kijken of ze een beetje rustig wordt van het lawaai van de Tacx.
En over lawaai: je doet jezelf een enorm plezier door je kind van meet af aan te laten wennen aan lawaai.
Hier ook; mijn eerste (nu drie) sliep de eerste anderhalf jaar voor geen meter (2 tot 5 keer per nacht wakker). Dan is fietsen alleen leuk om er even uit te zijn; met trainen heeft het niets te maken. Toen maakte ik me daar mege druk over. Nu slaapt mijn kleine meid als de beste. Ik kan doen en laten wat ik wil. Veel fietsen, vaak weg. Maar ook veel thuis willen zijn, lekker spelen of leuke dingen doen met het gezin. Kleine kinderen (zeker de eerste) leveren de nodige stress.53x11 schreef:Felicitaties!w0uter schreef:Zo, de kleine is nu twee weken oud en ik moet zeggen: jullie hadden helemaal gelijk. Ik zit op dit moment liever met haar op de arm dan dat ik op de fiets zit. Ik werk nu even halve dagen waardoor ik tot nu toe 3 keer heb kunnen fietsen. Gelukkig wordt het nu langer licht en heeft mijn vrouw me gisteren naar buiten geschopt met de tekst "Ga jij maar lekker buiten spelen, dan gaan wij nog even slapen." Ik ga vanavond maar eens kijken of ze een beetje rustig wordt van het lawaai van de Tacx.
Als "ervaringsdeskundige" durf ik nu wel te stellen dat alles staat of valt met hoe goed de kleine slaapt. Mijn kleine man van 2,5 weken oud slaapt prima, en ik heb in ieder geval energie genoeg om 2x/wk op de fiets naar het werk te gaan. Een wat langer rondje in het weekend zit er ook wel weer aan te komen. (al moet ik zeggen dat het ook wel heel leuk is om juist nu de vrije tijd te besteden aan vader-oudste-dochter momentjes) Mijn dochtertje sliep na de geboorte voor geen meter, en toen heb ik zeker 2 maanden geen fiets aangeraakt.
Bij ons staat nummer twee voor de deur (20 april ongeveer)....ik zie er een klein beetje tegenop, de slapeloze nachten dan. Of er veel en kwalitatief gefietst gaat worden vanaf dan....ik zie wel. Hopen dat alles goed gaat en de kleine gezond is; daar gaat t om.
Nou, een 2e is wel iets anders kan ik je zeggen. Sinds 4 weken een dochtertje erbij, naast een zoon van 3. Het kost gewoon een hoop energie.
-
- Forum-lid
Haha, van 1 naar 2 is een shock, je bent net gewend en hebt het ritme gevonden, de oudste slaapt lekker door, tijdens het middagslaapje heb je 2 uurtjes voor jezelf (zie mezelf nog zitten op de Tacx in de schuur met de babyfoon erbij) of zelf even een uurtje slapen... en dan... begin je weer vanaf nul en dat valt vies tegen want je dacht net "ach, best relaxed zo'n kleine, valt allemaal wel mee, doe er nog maar eentje" en behalve weer de doorwaakte nachten gaat alles voor de oudste overdag gewoon door. Je bent wel relaxter qua babyzaken: luiers, flesjes, badjes en rompertjes kennen geen geheimen meer voor je en als er gehuild wordt denk je nu: "hmmm, eerst maar minimaal 5 minuten afwachten of het niet vanzelf stopt". (Sommigen hanteren 10 minuten). En, no shit! 9 van de 10 keer stopt het ook binnen die tijd.
Maar goed, een Tacx, wat mij betreft met real life video's e.d.,daar kun je veel mee doen. En investeren in kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Voor mij was het de nadruk op krachttraining leggen en gewicht verliezen, afvallen kost helemaal geen tijd (-: Meer bijhouden van je conditie om later (zeg: allebei naar de basisschool) weer snel voluit te kunnen gaan. Je ziet er ook die helemaal niks meer doen en uitdijen en om dan na 3 ~ 4 jaar weer op te stappen wordt lastig.
Mijn schema indertijd: 2 x Tacx weekeinde: 1 x buiten (winter) of zomer 1 a 2 x Tacx + 's avonds buiten (50km) en 1x weekeinde (70km, incidenteel 100km). Niet voldoende voor cyclo's en fietsvakanties in de bergen maar die kan je toch nauwelijks meer rijden.
De mannen zijn inmiddels 4 en 2,5 en op 1 van mijn 2 papadagen in elk geval beide 's ochtends tussen 09:00 en 11:30 naar school & peuterspeelzaal. In fietskleding wegbrengen (die mooie fietsbenen vinden de diverse mama's ook leuk), thuis op de fiets springen, 2 uur rijden, douchen, ophalen...
Wat bij mij ook wel gespeelt heeft: als ze naar de creche / peuterspeelzaal gaan lopen ze elk loslopend virus op en jij ook weer: heel veel te ziek in de winter om te trainen, echt meerdere malen griep, koorts enzovoorts.
Ik zou dus zeggen blijf gewoon 'iets' doen, als is het maar 2 x in de week een uurtje van het een of ander en zorg dat je op gewicht blijft, het heeft mij verbaasd hoe snel je dan weer een groot deel van je vorm terug kunt halen als je weer meer kunt trainen.
Dit zal allemaal best cynisch over komen maar ik zie het meer als realistisch, het gaat je niet lukken om hetzelfde te doen als voorheen, bespaar jezelf een hoop strijd en frustratie en pas je doelen aan en zet jezelf op een 'onderhoudsdosis' die vol te houden is.
Maar goed, een Tacx, wat mij betreft met real life video's e.d.,daar kun je veel mee doen. En investeren in kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Voor mij was het de nadruk op krachttraining leggen en gewicht verliezen, afvallen kost helemaal geen tijd (-: Meer bijhouden van je conditie om later (zeg: allebei naar de basisschool) weer snel voluit te kunnen gaan. Je ziet er ook die helemaal niks meer doen en uitdijen en om dan na 3 ~ 4 jaar weer op te stappen wordt lastig.
Mijn schema indertijd: 2 x Tacx weekeinde: 1 x buiten (winter) of zomer 1 a 2 x Tacx + 's avonds buiten (50km) en 1x weekeinde (70km, incidenteel 100km). Niet voldoende voor cyclo's en fietsvakanties in de bergen maar die kan je toch nauwelijks meer rijden.
De mannen zijn inmiddels 4 en 2,5 en op 1 van mijn 2 papadagen in elk geval beide 's ochtends tussen 09:00 en 11:30 naar school & peuterspeelzaal. In fietskleding wegbrengen (die mooie fietsbenen vinden de diverse mama's ook leuk), thuis op de fiets springen, 2 uur rijden, douchen, ophalen...
Wat bij mij ook wel gespeelt heeft: als ze naar de creche / peuterspeelzaal gaan lopen ze elk loslopend virus op en jij ook weer: heel veel te ziek in de winter om te trainen, echt meerdere malen griep, koorts enzovoorts.
Ik zou dus zeggen blijf gewoon 'iets' doen, als is het maar 2 x in de week een uurtje van het een of ander en zorg dat je op gewicht blijft, het heeft mij verbaasd hoe snel je dan weer een groot deel van je vorm terug kunt halen als je weer meer kunt trainen.
Dit zal allemaal best cynisch over komen maar ik zie het meer als realistisch, het gaat je niet lukken om hetzelfde te doen als voorheen, bespaar jezelf een hoop strijd en frustratie en pas je doelen aan en zet jezelf op een 'onderhoudsdosis' die vol te houden is.