Hoe lang ben je en welke framemaat heb je?
-
- Forum-lid
Ik rij zelf momenteel op een 58, en onze afmetingen zijn praktisch hetzelfde. Heb ook een 61 in de schuur welke prima past. Hiervoor had ik een 62 waar ik minder prettig op reed (terwijl dit volgens meerdere metingen toch mijn maat zou moeten zijn). Center-top zegt niet zoveel. De bovenbuis en balhoofdbuis zijn belangrijkere maten en kunnen bij "dezelfde maat " nogal afwijken. Daarnaast hangt het ook van je eigen wensen en gebruik af waar je op uitkomt. Ik zit bijvoorbeeld graag wat compacter en dieper. Een 58 zou nog best kunnen, proberen dus! (58 zal wel jouw ondergrens zijn)
Lengte: 178 cm
hoogte frame (CT): 56 cm
bovenbuis: 55 cm
Balhoofdbuis (inclusief balhoofd): 16 cm
BBL: 81 cm
zadelhoogte: 74 cm
stack*: 60.5
reach*: 49.5
*Inclusief spacers (geen) en stuurpen (12 cm)
Dat alleen framehoogte en lichaamslengte vrij weinig zeggen kan ik beamen. Dat blijkt wel uit het feit dat mevr 53x11 precies even lang is als ik, maar dat wij absoluut niet elkaars fiets kunnen lenen. De hare is 2 framematen groter ivm minstens 5 cm langere benen
NB: als er voldoende data is, is het wellicht aardig om een voorspelling te maken met als input bijvoorbeeld lengte en binnenbeenlengte en als output bovenbuis, balhoofd en zitbuislengte. Ik vraag me af of deze voorspelling heel erg af gaat wijken van dure fietsmetingen. Als iemand de moeite neemt om alle data uit dit topic in een tabel te zetten, dan flans ik de overdrachtsfunctie wel in elkaar
hoogte frame (CT): 56 cm
bovenbuis: 55 cm
Balhoofdbuis (inclusief balhoofd): 16 cm
BBL: 81 cm
zadelhoogte: 74 cm
stack*: 60.5
reach*: 49.5
*Inclusief spacers (geen) en stuurpen (12 cm)
Dat alleen framehoogte en lichaamslengte vrij weinig zeggen kan ik beamen. Dat blijkt wel uit het feit dat mevr 53x11 precies even lang is als ik, maar dat wij absoluut niet elkaars fiets kunnen lenen. De hare is 2 framematen groter ivm minstens 5 cm langere benen
NB: als er voldoende data is, is het wellicht aardig om een voorspelling te maken met als input bijvoorbeeld lengte en binnenbeenlengte en als output bovenbuis, balhoofd en zitbuislengte. Ik vraag me af of deze voorspelling heel erg af gaat wijken van dure fietsmetingen. Als iemand de moeite neemt om alle data uit dit topic in een tabel te zetten, dan flans ik de overdrachtsfunctie wel in elkaar
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
Prima, hier ga ik me even in verdiepen. Ik heb vanmiddag op een 58cm gereden, die voelde wat klein aan, maar dat leek vooral te komen omdat het zadel nog iets te laag stond voor mij, en omdat het stuur wat dicht bij m'n knieën leek te komen (voor mijn gevoel)dickygiovanni schreef: De bovenbuis en balhoofdbuis zijn belangrijkere maten
Dat zal dus met die maten van de bovenbuis en de balhoofdbuis te maken hebben....
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
bij sommige winkels zetten ze je ook niet meer op een pasfiets, maar meten ze alleen binnenbeenlengte, romplengte, schouderbreedte en armlengte.53x11 schreef:
leuk idee hier een functie van te maken, alleen kun je er niet van uitgaan dat iedereen hier op de juiste maat fiets rijdt
Klein frameke. Wat is je BBL?amclassic-fan schreef:Lengte 1.87 m
Frame maat: 55 cm
TT: 55.7 cm
HT: 16 cm
Spacers: 0
Stuurpen 13 cm
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
Heb je een foto andere de fiets am? Mij lijkt het behoorlijk klein.
Ik heb zelf 1.92 en mijn frame heeft de volgende maten.
Ct: 59
Bb: 57.5
Balhoofd: 18.5
Stuurpen: 14
Ik heb zelf 1.92 en mijn frame heeft de volgende maten.
Ct: 59
Bb: 57.5
Balhoofd: 18.5
Stuurpen: 14
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
Het valt me nog mee moet ik eerlijk zeggen. Zit je niet redelijk kort?
1.86 en reed altijd op een 61 frame, nu sinds kort op een 58. Moet zeggen dat dat stukken beter bevalt!!
1.90m
60cm stadsfiets & trekkingfiets
61cm Cannondale Synapse(comfort model)
(ik zit op al mijn fietsen behoorlijk rechtop ...door rugproblemen).
Bovenbuis vind ik persoonlijk juist geen goede waarde, omdat je rechte buizen hebt en slooping en juist super slooping(specialized bv).Het gaat toch om je afstand van je zadel tot het stuur, die de diepte van de zit bepaald.
Het gekke is dat de gemiddelde lengte van de nederlandse man nu(anno 2012) 1.81cm is en het lijkt wel als je op marktplaats naar tweedehands race/sport fietsen kijkt....dat juist de kleinere maten veruit het meest worden verkocht
Ben je 190 of groter, dan is de keus zeer beperkt.De meeste winkeliers gaan in hun voorraad ook voor de kleinere(54/57) frames, dan kunnen ze die ook verkopen(eventueel) aan dames vermoed ik.
met 1.81 cm kom je al gauw richting 58 frame.Boven de 1.90cm al richting 60/61 frame.(ongeveer gemiddeld dan).
En als ik bij het voetbal zo zie in de leeftijd categorie 14-18 jaar(B en A 's)dan zie ik voornamelijk boomlange jongens.Vroeger(35 jaar terug) was ik de langste zowat met mijn 1.90. Nu is dat een hele normale maat en vele jongens zijn langer.
Iets klopt er niet of we moeten concluderen dat de wielrenliefhebbers (rekreanten/profs) voor het grootse deel bestaan uit (in verhouding) kleinere mannen dan het gemiddelde(veel kleiner wil ik wel zeggen).
Overigens zijn we de laatste 30 jaar gemiddeld 3 cm langer geworden
Deze ontwikkeling lijkt wat te worden afgeremd.Gelukkig maar want langer dan 2 meter lijkt me geen pretje voor de jeugd.
Noordelingen zijn nog wat langer gemiddeld dan zuiderlingen.
Zal wel komen door de opvoeding wij kregen vroeger van onze vader ,geregeld een schop onder de kont, als we vervelend waren.Zouden ze tegenwoordig wat vaker moeten doen.
60cm stadsfiets & trekkingfiets
61cm Cannondale Synapse(comfort model)
(ik zit op al mijn fietsen behoorlijk rechtop ...door rugproblemen).
Bovenbuis vind ik persoonlijk juist geen goede waarde, omdat je rechte buizen hebt en slooping en juist super slooping(specialized bv).Het gaat toch om je afstand van je zadel tot het stuur, die de diepte van de zit bepaald.
Het gekke is dat de gemiddelde lengte van de nederlandse man nu(anno 2012) 1.81cm is en het lijkt wel als je op marktplaats naar tweedehands race/sport fietsen kijkt....dat juist de kleinere maten veruit het meest worden verkocht
Ben je 190 of groter, dan is de keus zeer beperkt.De meeste winkeliers gaan in hun voorraad ook voor de kleinere(54/57) frames, dan kunnen ze die ook verkopen(eventueel) aan dames vermoed ik.
met 1.81 cm kom je al gauw richting 58 frame.Boven de 1.90cm al richting 60/61 frame.(ongeveer gemiddeld dan).
En als ik bij het voetbal zo zie in de leeftijd categorie 14-18 jaar(B en A 's)dan zie ik voornamelijk boomlange jongens.Vroeger(35 jaar terug) was ik de langste zowat met mijn 1.90. Nu is dat een hele normale maat en vele jongens zijn langer.
Iets klopt er niet of we moeten concluderen dat de wielrenliefhebbers (rekreanten/profs) voor het grootse deel bestaan uit (in verhouding) kleinere mannen dan het gemiddelde(veel kleiner wil ik wel zeggen).
Overigens zijn we de laatste 30 jaar gemiddeld 3 cm langer geworden
Deze ontwikkeling lijkt wat te worden afgeremd.Gelukkig maar want langer dan 2 meter lijkt me geen pretje voor de jeugd.
Noordelingen zijn nog wat langer gemiddeld dan zuiderlingen.
Zal wel komen door de opvoeding wij kregen vroeger van onze vader ,geregeld een schop onder de kont, als we vervelend waren.Zouden ze tegenwoordig wat vaker moeten doen.