Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Helaas een dubbel

Gebruikersavatar
wpigge
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 aug 2008 16:31
Locatie: Wierden

Gebruikersavatar wpigge 13 feb 2013 21:46

liviolivius schreef:
wpigge schreef:Misschien domme vraag... En off topic.... Ik heb een sram red compact crank. Kan ik daar een 39t op krijgen? Zo ja, waar te krijgen.
Ik kan alleen 39t kettingbladen vinden met 130 BCD terwijl de 34t 110 BCD heeft.....
Bijv Stronglight heeft 39-110 BCD. Even een beetje google gebruiken ;)
Thnx!

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 14 feb 2013 08:54

TA Specialties en Montana hebben ook van die bladen, Stronglight zal ongetwijfeld wat stijfer zijn en dat is ook mijn ervaring tot nu toe.

Als wielertoerist die de bergen in gaat zou ik persoonlijk een compact prefereren boven een dubbel met een 11-32 casette, veel tandjes verschil als je zwaarder/lichter schakelt. Ben nog nooit de bergen in geweest met een 39 voor, maar meestal met 34-23 omhoog, heb ik altijd nog wat over.

In nederland zet je op die compact eenvoudig een 39 en klaar ben je, meestal dan. Ik had op de nieuwe fiets een S975 crank zitten met de nieuwe Sram ketting bladen. Ik heb toen de 34 vervangen voor een 39 maar doordat de 50 wat flauw afloopt aan de binnenkant kwam de ketting tussen de 2 tandwielen te liggen. Dit zou overigens wel opgelost kunnen worden door ook de 50 te vervangen.

Succes met je keuze!
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13457
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 feb 2013 09:08

japiecarbon schreef:Kan vast wel, als je hope naven gebruikt ;D Als je dan niet boven komt met 34-42 ofzo :)
Wel leuk om een keer te proberen! :)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 feb 2013 09:22

Zullen we de crank dan ook maar direct vervangen door een 22-36 exemplaar ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 feb 2013 10:13

amclassic-fan schreef:Zullen we de crank dan ook maar direct vervangen door een 22-36 exemplaar ;)
Dan moet je niet met de XX1 derrie gaan rijden, want die overleeft het niet!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13457
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2013 12:41

Wie heeft er wat spullen sleutelen het even in elkaar voor het gezicht!!
Ik heb wel een crank!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 feb 2013 14:47

jorrit10 schreef:Uiteraard zou het kunnen. Persoonlijk ben ik alleen geen fan van 53 bladen met 110 bcd i.v.m. de verminderde stijfheid van het geheel. Die 34 zal ik niet missen; zodra ik in bergachtig gebied kom haal ik de mtb van stal en kom ik met een 22 granny overal boven :D .
Ik wil niets afdoen aan jouw sprint-kwaliteiten, maar sprint jij achter op de "11" dan? Anders kun je net zo goed een 50 vooraan steken; dat is alweer een beetje stijver. Ik ben geen materiaaldeskundige, maar kun je een buitenblad op een 110 echt merkbaar verder naar buiten buigen dan een blad op een 130/135 steek? Daarnaast, zijn de zijwaartse krachten van de ketting op het blad echt zo groot dat ze uberhaubt voor enige buiging kunnen zorgen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 15 feb 2013 15:00

Ik weet niet of ik 110 verder naar buiten gebogen krijg dan 130, want ik heb nooit met 110 gereden. Desondanks rijd ik daarom graag met de (theoretisch) meest stijve constructie. Van wege het verloop van de cassette heb ik de voorkeur voor een cassette met een 12 en een sprintje op 53x12 komt (hoewel niet regelmatig) wel eens voor ja.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 feb 2013 15:20

Ah kijk, nu komt de aap uit de mouw. Je hebt nog nooit met 110 bcd gereden. Beetje lastig discussiëren zo. Beetje forumkwaaltje: discussiëren over materiaal waar je zelf geen ervaring mee hebt.

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 15 feb 2013 15:26

Komt geen aap uit de mouw hoor. Ik heb niet lichter dan 39x23 nodig en kies daarbij voor de theoretisch hoogst mogelijke stijfheid. Daarom heb ik, zoals eerder aangegeven, geen interesse in 110bcd cranks. Ik ben het met je eens dat een compact voor het merendeel van de fietsers gunstig is, maar ik ben het niet met je eens dat er geen bestaansrecht voor de reguliere dubbelcrank meer is.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 feb 2013 17:03

jorrit10 schreef:Komt geen aap uit de mouw hoor. Ik heb niet lichter dan 39x23 nodig en kies daarbij voor de theoretisch hoogst mogelijke stijfheid. Daarom heb ik, zoals eerder aangegeven, geen interesse in 110bcd cranks. Ik ben het met je eens dat een compact voor het merendeel van de fietsers gunstig is, maar ik ben het niet met je eens dat er geen bestaansrecht voor de reguliere dubbelcrank meer is.
Als je genoeg hebt aan 39x23, dan heb je inderdaad geen compact nodig en kan ik me wel voorstellen dat je voor de meest optimale oplossing gaat, al blijf ik me afvragen of er eigenlijk wel merkbaar stijfheidsverschil is (waarmee ik dus het bestaansrecht van de dubbel ter discussie stel; Shimano is het iig met me eens, getuige hun nieuwe Dura-Ace crank ;-)). Het mooie van een compact vind ik dat je bereik veel groter wordt. Ik zou met een dubbel ook wel wegkomen in de bergen (jaren gedaan), maar dan fiets ik 39x27. Nu fiets ik ietsje lichter (34x25) maar heb wel een veel mooier cassetteverloop, + de mogelijkheid om ECHT licht te gaan rijden mocht het niet meer goed gaan komen met die conditie van mij :-D
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 feb 2013 18:07

Kwestie van smaak. Ik vind een 53 blad juist veel minder mooi dan een 50 blad.

Plaats reactie