Pagina 4 van 5

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 13 feb 2013 21:46
door wpigge
liviolivius schreef:
wpigge schreef:Misschien domme vraag... En off topic.... Ik heb een sram red compact crank. Kan ik daar een 39t op krijgen? Zo ja, waar te krijgen.
Ik kan alleen 39t kettingbladen vinden met 130 BCD terwijl de 34t 110 BCD heeft.....
Bijv Stronglight heeft 39-110 BCD. Even een beetje google gebruiken ;)
Thnx!

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 14 feb 2013 08:54
door tomkolkman
TA Specialties en Montana hebben ook van die bladen, Stronglight zal ongetwijfeld wat stijfer zijn en dat is ook mijn ervaring tot nu toe.

Als wielertoerist die de bergen in gaat zou ik persoonlijk een compact prefereren boven een dubbel met een 11-32 casette, veel tandjes verschil als je zwaarder/lichter schakelt. Ben nog nooit de bergen in geweest met een 39 voor, maar meestal met 34-23 omhoog, heb ik altijd nog wat over.

In nederland zet je op die compact eenvoudig een 39 en klaar ben je, meestal dan. Ik had op de nieuwe fiets een S975 crank zitten met de nieuwe Sram ketting bladen. Ik heb toen de 34 vervangen voor een 39 maar doordat de 50 wat flauw afloopt aan de binnenkant kwam de ketting tussen de 2 tandwielen te liggen. Dit zou overigens wel opgelost kunnen worden door ook de 50 te vervangen.

Succes met je keuze!

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 14 feb 2013 09:08
door wasbeer2006
japiecarbon schreef:Kan vast wel, als je hope naven gebruikt ;D Als je dan niet boven komt met 34-42 ofzo :)
Wel leuk om een keer te proberen! :)

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 14 feb 2013 09:22
door amclassic-fan
Zullen we de crank dan ook maar direct vervangen door een 22-36 exemplaar ;)

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 14 feb 2013 10:13
door japiecarbon
amclassic-fan schreef:Zullen we de crank dan ook maar direct vervangen door een 22-36 exemplaar ;)
Dan moet je niet met de XX1 derrie gaan rijden, want die overleeft het niet!

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 15 feb 2013 12:41
door wasbeer2006
Wie heeft er wat spullen sleutelen het even in elkaar voor het gezicht!!
Ik heb wel een crank!

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 15 feb 2013 14:47
door 53x11
jorrit10 schreef:Uiteraard zou het kunnen. Persoonlijk ben ik alleen geen fan van 53 bladen met 110 bcd i.v.m. de verminderde stijfheid van het geheel. Die 34 zal ik niet missen; zodra ik in bergachtig gebied kom haal ik de mtb van stal en kom ik met een 22 granny overal boven :D .
Ik wil niets afdoen aan jouw sprint-kwaliteiten, maar sprint jij achter op de "11" dan? Anders kun je net zo goed een 50 vooraan steken; dat is alweer een beetje stijver. Ik ben geen materiaaldeskundige, maar kun je een buitenblad op een 110 echt merkbaar verder naar buiten buigen dan een blad op een 130/135 steek? Daarnaast, zijn de zijwaartse krachten van de ketting op het blad echt zo groot dat ze uberhaubt voor enige buiging kunnen zorgen?

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 15 feb 2013 15:00
door jorrit10
Ik weet niet of ik 110 verder naar buiten gebogen krijg dan 130, want ik heb nooit met 110 gereden. Desondanks rijd ik daarom graag met de (theoretisch) meest stijve constructie. Van wege het verloop van de cassette heb ik de voorkeur voor een cassette met een 12 en een sprintje op 53x12 komt (hoewel niet regelmatig) wel eens voor ja.

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 15 feb 2013 15:20
door havana
Ah kijk, nu komt de aap uit de mouw. Je hebt nog nooit met 110 bcd gereden. Beetje lastig discussiƫren zo. Beetje forumkwaaltje: discussiƫren over materiaal waar je zelf geen ervaring mee hebt.

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 15 feb 2013 15:26
door jorrit10
Komt geen aap uit de mouw hoor. Ik heb niet lichter dan 39x23 nodig en kies daarbij voor de theoretisch hoogst mogelijke stijfheid. Daarom heb ik, zoals eerder aangegeven, geen interesse in 110bcd cranks. Ik ben het met je eens dat een compact voor het merendeel van de fietsers gunstig is, maar ik ben het niet met je eens dat er geen bestaansrecht voor de reguliere dubbelcrank meer is.

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 15 feb 2013 17:03
door 53x11
jorrit10 schreef:Komt geen aap uit de mouw hoor. Ik heb niet lichter dan 39x23 nodig en kies daarbij voor de theoretisch hoogst mogelijke stijfheid. Daarom heb ik, zoals eerder aangegeven, geen interesse in 110bcd cranks. Ik ben het met je eens dat een compact voor het merendeel van de fietsers gunstig is, maar ik ben het niet met je eens dat er geen bestaansrecht voor de reguliere dubbelcrank meer is.
Als je genoeg hebt aan 39x23, dan heb je inderdaad geen compact nodig en kan ik me wel voorstellen dat je voor de meest optimale oplossing gaat, al blijf ik me afvragen of er eigenlijk wel merkbaar stijfheidsverschil is (waarmee ik dus het bestaansrecht van de dubbel ter discussie stel; Shimano is het iig met me eens, getuige hun nieuwe Dura-Ace crank ;-)). Het mooie van een compact vind ik dat je bereik veel groter wordt. Ik zou met een dubbel ook wel wegkomen in de bergen (jaren gedaan), maar dan fiets ik 39x27. Nu fiets ik ietsje lichter (34x25) maar heb wel een veel mooier cassetteverloop, + de mogelijkheid om ECHT licht te gaan rijden mocht het niet meer goed gaan komen met die conditie van mij :-D

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 15 feb 2013 18:07
door havana
Kwestie van smaak. Ik vind een 53 blad juist veel minder mooi dan een 50 blad.