Titanium heeft maar de halve E-modulus van staal, je moet ze dus 2x zover uitrekken om dezelfde klemkracht te krijgen.
Geen wonder dat die dingen onvoldoende klemmen.
No way dat ik ooit voor een paar onnozele grammen die dingen ga gebruiken.
Lichtgewicht snelspanners
Nog even voor de volledigheid ik heb het over KCNC snelspanners met stalen as. Het kan zijn dat de titanium uitvoering nog minder goed klemt maar de hevel en de moer zijn op zich al niet goed. Klemt in ieder geval niet goed op aluminium frame/padjes.kees0251 schreef:Titanium heeft maar de halve E-modulus van staal, je moet ze dus 2x zover uitrekken om dezelfde klemkracht te krijgen.
Geen wonder dat die dingen onvoldoende klemmen.
No way dat ik ooit voor een paar onnozele grammen die dingen ga gebruiken.
The wind is my friend
Sorry, niet helemaal goed gelezen.
Ik gebruik zowel Shimano standaardmodelletjes, Fulcrum-, als el cheapo Planet X spanners, met geen enkele ooit 1 probleem gehad.
Stalen asjes en alu hendels.
Een stalen asje weegt zo'n 25 gram, het potentieel is dus een 11 gram per asje ofzo bij titanium en dat bij iets wat je wiel vasthoudt....daar moet je op kunnen vertrouwen.
De Fulcrum spanners die ik gebruik zijn inderdaad niet de meest elegante, maar bomvast.
Ik gebruik zowel Shimano standaardmodelletjes, Fulcrum-, als el cheapo Planet X spanners, met geen enkele ooit 1 probleem gehad.
Stalen asjes en alu hendels.
Een stalen asje weegt zo'n 25 gram, het potentieel is dus een 11 gram per asje ofzo bij titanium en dat bij iets wat je wiel vasthoudt....daar moet je op kunnen vertrouwen.
De Fulcrum spanners die ik gebruik zijn inderdaad niet de meest elegante, maar bomvast.
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De titanium assen zijn minimaal zo sterk als een stalen.
Echter merk ik met de tune ac19,s en look a like, zoals lightweigt, pop, etc. (Want die zijn allemaal hetzelfde behalve soms het eind busje). Dat ze toch slapper aanvoelen in de fiets dan een standaard mavic tita, of reynolds van staal.
Ik denk (weet het niet) dat qr,s waar rubber in zit gewoon wat minder stijf zijn en dar daar altijd wat beweging in zit.
Steekasjes zouden op de racer ook prima gaan, zijn amper zwaarder dan een goede QR 110gram per set (DT 10mm asjes) en de stijfheid van vork en achterbrug gaat er goed mee omhoog. Jammer dat er nog bijna geen naven voor zijn.
Ik wilde het setje einddoppen uit mijn mtb wiel halen en in het racewiel zetten maar dat lukt niet eind doppen zijn net ff anders.
Echter merk ik met de tune ac19,s en look a like, zoals lightweigt, pop, etc. (Want die zijn allemaal hetzelfde behalve soms het eind busje). Dat ze toch slapper aanvoelen in de fiets dan een standaard mavic tita, of reynolds van staal.
Ik denk (weet het niet) dat qr,s waar rubber in zit gewoon wat minder stijf zijn en dar daar altijd wat beweging in zit.
Steekasjes zouden op de racer ook prima gaan, zijn amper zwaarder dan een goede QR 110gram per set (DT 10mm asjes) en de stijfheid van vork en achterbrug gaat er goed mee omhoog. Jammer dat er nog bijna geen naven voor zijn.
Ik wilde het setje einddoppen uit mijn mtb wiel halen en in het racewiel zetten maar dat lukt niet eind doppen zijn net ff anders.
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Wat ook belangrijk is in de klemkracht, is de diameter van de ring(schaal) die tegen de vork komt. Lichtgewicht versies zijn volgens mij vaak kleiner in diameter. Een grotere diameter heeft een groter oppervlak en geeft zo iets meer grip en is ook iets stabieler. De krachten worden beter verdeeld.
Ik weet dat moderne campa snelspanners 20 mm zijn
De Chinese die ik hier nog heb zijn beduidend kleiner, 18 en 19 mm
Zouden jullie die van jullie eens willen opmeten met een schuifmaat als dat kan?
Ik weet dat moderne campa snelspanners 20 mm zijn
De Chinese die ik hier nog heb zijn beduidend kleiner, 18 en 19 mm
Zouden jullie die van jullie eens willen opmeten met een schuifmaat als dat kan?
De sterkte doet niet terzake zolang ze niet breken.wasbeer2006 schreef:De titanium assen zijn minimaal zo sterk als een stalen.
Overigens kan staal veel sterker gemaakt worden dan titanium.
Een materiaal met lagere E-modulus moeten meer uitgerekt worden voor een bepaalde klemkracht.
Cheap light strong, choose two
De diameter/opppervlakte maakt in principe niets uit voor de op te wekken wrijvingsweerstand, die valt daaruit weg.GoldenRatio schreef:Wat ook belangrijk is in de klemkracht, is de diameter van de ring(schaal) die tegen de vork komt. Lichtgewicht versies zijn volgens mij vaak kleiner in diameter. Een grotere diameter heeft een groter oppervlak en geeft zo iets meer grip en is ook iets stabieler. De krachten worden beter verdeeld.
De profilering van de "moer" maakt IMO wel verschil.
Cheap light strong, choose two
Extralite Aliens 2: 18.9mmGoldenRatio schreef:Wat ook belangrijk is in de klemkracht, is de diameter van de ring(schaal) die tegen de vork komt. Lichtgewicht versies zijn volgens mij vaak kleiner in diameter. Een grotere diameter heeft een groter oppervlak en geeft zo iets meer grip en is ook iets stabieler. De krachten worden beter verdeeld.
Ik weet dat moderne campa snelspanners 20 mm zijn
De Chinese die ik hier nog heb zijn beduidend kleiner, 18 en 19 mm
Zouden jullie die van jullie eens willen opmeten met een schuifmaat als dat kan?
Ritchey WCS Ti: 19mm