Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Lichtgewicht snelspanners

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 02 jan 2014 20:38

Titanium heeft maar de halve E-modulus van staal, je moet ze dus 2x zover uitrekken om dezelfde klemkracht te krijgen.
Geen wonder dat die dingen onvoldoende klemmen.
No way dat ik ooit voor een paar onnozele grammen die dingen ga gebruiken.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 02 jan 2014 20:53

kees0251 schreef:Titanium heeft maar de halve E-modulus van staal, je moet ze dus 2x zover uitrekken om dezelfde klemkracht te krijgen.
Geen wonder dat die dingen onvoldoende klemmen.
No way dat ik ooit voor een paar onnozele grammen die dingen ga gebruiken.
Nog even voor de volledigheid ik heb het over KCNC snelspanners met stalen as. Het kan zijn dat de titanium uitvoering nog minder goed klemt maar de hevel en de moer zijn op zich al niet goed. Klemt in ieder geval niet goed op aluminium frame/padjes.
The wind is my friend

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 02 jan 2014 22:02

Sorry, niet helemaal goed gelezen.
Ik gebruik zowel Shimano standaardmodelletjes, Fulcrum-, als el cheapo Planet X spanners, met geen enkele ooit 1 probleem gehad.
Stalen asjes en alu hendels.
Een stalen asje weegt zo'n 25 gram, het potentieel is dus een 11 gram per asje ofzo bij titanium en dat bij iets wat je wiel vasthoudt....daar moet je op kunnen vertrouwen.
De Fulcrum spanners die ik gebruik zijn inderdaad niet de meest elegante, maar bomvast.
Cheap light strong, choose two

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13774
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jan 2014 11:35

De titanium assen zijn minimaal zo sterk als een stalen.

Echter merk ik met de tune ac19,s en look a like, zoals lightweigt, pop, etc. (Want die zijn allemaal hetzelfde behalve soms het eind busje). Dat ze toch slapper aanvoelen in de fiets dan een standaard mavic tita, of reynolds van staal.

Ik denk (weet het niet) dat qr,s waar rubber in zit gewoon wat minder stijf zijn en dar daar altijd wat beweging in zit.

Steekasjes zouden op de racer ook prima gaan, zijn amper zwaarder dan een goede QR 110gram per set (DT 10mm asjes) en de stijfheid van vork en achterbrug gaat er goed mee omhoog. Jammer dat er nog bijna geen naven voor zijn.

Ik wilde het setje einddoppen uit mijn mtb wiel halen en in het racewiel zetten maar dat lukt niet eind doppen zijn net ff anders.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 03 jan 2014 15:30

Wat ook belangrijk is in de klemkracht, is de diameter van de ring(schaal) die tegen de vork komt. Lichtgewicht versies zijn volgens mij vaak kleiner in diameter. Een grotere diameter heeft een groter oppervlak en geeft zo iets meer grip en is ook iets stabieler. De krachten worden beter verdeeld.

Ik weet dat moderne campa snelspanners 20 mm zijn
De Chinese die ik hier nog heb zijn beduidend kleiner, 18 en 19 mm

Zouden jullie die van jullie eens willen opmeten met een schuifmaat als dat kan?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 03 jan 2014 17:20

wasbeer2006 schreef:De titanium assen zijn minimaal zo sterk als een stalen.
De sterkte doet niet terzake zolang ze niet breken.
Overigens kan staal veel sterker gemaakt worden dan titanium.
Een materiaal met lagere E-modulus moeten meer uitgerekt worden voor een bepaalde klemkracht.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 03 jan 2014 17:33

GoldenRatio schreef:Wat ook belangrijk is in de klemkracht, is de diameter van de ring(schaal) die tegen de vork komt. Lichtgewicht versies zijn volgens mij vaak kleiner in diameter. Een grotere diameter heeft een groter oppervlak en geeft zo iets meer grip en is ook iets stabieler. De krachten worden beter verdeeld.
De diameter/opppervlakte maakt in principe niets uit voor de op te wekken wrijvingsweerstand, die valt daaruit weg.
De profilering van de "moer" maakt IMO wel verschil.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 04 jan 2014 10:02

GoldenRatio schreef:Wat ook belangrijk is in de klemkracht, is de diameter van de ring(schaal) die tegen de vork komt. Lichtgewicht versies zijn volgens mij vaak kleiner in diameter. Een grotere diameter heeft een groter oppervlak en geeft zo iets meer grip en is ook iets stabieler. De krachten worden beter verdeeld.

Ik weet dat moderne campa snelspanners 20 mm zijn
De Chinese die ik hier nog heb zijn beduidend kleiner, 18 en 19 mm

Zouden jullie die van jullie eens willen opmeten met een schuifmaat als dat kan?
Extralite Aliens 2: 18.9mm
Ritchey WCS Ti: 19mm
Afbeelding

Plaats reactie