Voor het eerst zelf wielen bouwen
Foto's van het resultaat is altijd leuk
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Inmiddels heb ik bijna 5500 km met mijn Kinlin setje gereden. (http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=49331" onclick="window.open(this.href);return false;) Net als mijn Fulcrums gespaakt; 16 2x drive side, 8 radiaal nds., ik geloof dat dat tegenwoordg wide crowfoot heet. Naar mijn idee rijdt het strakker dan conventioneel gespaakt, en is het technisch ook beter. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee gehad, maar ik trap dan ook geen indrukwekkende wattages. Maar met 85kg dender ik af en toe wel wat onbehouwen door gaten en over drempels , zeker in een groep. Maar geen problemen tot op heden.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
Ik heb de wielen weer uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat ik het nog wel weer beter zou kunnen. Grootste probleem was dat de spaakspanning iets minder consistent was dan wenselijk, denk dat ik voor de eerste keer niet ontevreden mocht zijn, maar als het beter kan...remco1b schreef:Foto's van het resultaat is altijd leuk
Dus nu heb ik het bouwproces iets aangepast ivm. het boek van Roger Musson. Hij gebruikt namelijk geen spanningsmeter omdat dat volgens hem niet nodig is als je elke spaak een gelijk aantal keren aandraait. Dat was mijn ervaring niet en aangezien ik toch een spanningsmeter heb heb ik eerst alle spaken (voorwiel) heel exact op gelijke spanning gezet. Niet meteen op eindspanning, strak genoeg zodat ze kracht uit oefenen op de velgen, maar dat er ruimte overblijft om te corrigeren door strakker te zetten.
Het voorwiel heb ik nu op die manier af en ik moet zeggen dat hij alweer stukken beter is. Het achterwiel is gespaakt, op "halve" spanning gebracht en ligt nu klaar om gecorrigeerd te worden, dus daarna komen de foto's!
Ok ik ben nieuwsgierig
Bij deze de wielen, ga ze straks uitproberen op mijn huidige fiets, de fiets waar voor ze gemaakt zijn is nog niet in mijn bezit. Zitten nu ook bandjes onder die ik nog in de schuur had liggen waar ik normaal met 25mm rijdt, dus ik weet niet of ik zo goed kan vergelijken.
Zitten wat druppies op want ik had mijn fiets net afgespoeld, maar dat is voor het dramatische effect zullen we maar zeggen. Op zich ben ik erg tevreden met de looks, wilde aanvankelijk voor bladed spaken gaan, maar ik vind dit eigenlijk wel classy staan. Het enige waar ik ik klein beetje van baal is dat de spokey soms wat lastig van de nippels afging waardoor elke nippel nu nog maar half zwart is Enfin, minor detail.
Zelf heb ik geen verstand van gewicht van wielen, weet ook niet of het echt boeit bij alu wielen, maar voor de mensen die het wat zegt: (incl snelspanners)
voorwiel ~780 gram
achterwiel ~950 gram
Zitten wat druppies op want ik had mijn fiets net afgespoeld, maar dat is voor het dramatische effect zullen we maar zeggen. Op zich ben ik erg tevreden met de looks, wilde aanvankelijk voor bladed spaken gaan, maar ik vind dit eigenlijk wel classy staan. Het enige waar ik ik klein beetje van baal is dat de spokey soms wat lastig van de nippels afging waardoor elke nippel nu nog maar half zwart is Enfin, minor detail.
Zelf heb ik geen verstand van gewicht van wielen, weet ook niet of het echt boeit bij alu wielen, maar voor de mensen die het wat zegt: (incl snelspanners)
voorwiel ~780 gram
achterwiel ~950 gram
Nog even gecontroleerd, patroon klopt. Op die 1 na laatste foto lijkt het inderdaad niet te kloppen, maar dat is gezichtsbedrog.
Het ventiel had ik ook gezien, dat komt denk ik doordat in het boek wat ik gebruik ze uit gingen van 32 spaken en daardoor anders uitkwamen, maar dat is niet echt een issue op zich.
Het niet vlechten is wel een fout, de beschrijving was van een 3 cross waarbij hij bij de laatste achterlangs werd getrokken, dus toen ging ik er vanuit dat dat bij 2 niet nodig was. Beter had ik het even kunnen googlen, want nu zie ik dat dat wel het geval is. Weet niet of het echt ergens voor uitmaakt?
*edit: lees dat het je wiel iets stijver maakt, maar niet echt problemen veroorzaakt, dus voorlopig laat ik het even zo
De wielen rijden in ieder geval prima, 50km mee gereden en ivm. mijn vision team 30 wielen rijdt het veel soepeler.
Het ventiel had ik ook gezien, dat komt denk ik doordat in het boek wat ik gebruik ze uit gingen van 32 spaken en daardoor anders uitkwamen, maar dat is niet echt een issue op zich.
Het niet vlechten is wel een fout, de beschrijving was van een 3 cross waarbij hij bij de laatste achterlangs werd getrokken, dus toen ging ik er vanuit dat dat bij 2 niet nodig was. Beter had ik het even kunnen googlen, want nu zie ik dat dat wel het geval is. Weet niet of het echt ergens voor uitmaakt?
*edit: lees dat het je wiel iets stijver maakt, maar niet echt problemen veroorzaakt, dus voorlopig laat ik het even zo
De wielen rijden in ieder geval prima, 50km mee gereden en ivm. mijn vision team 30 wielen rijdt het veel soepeler.
heb ook een niet gevlochten achterwiel van Kinlin (28 gaats). Ik heb er nu zo'n 800km mee gereden over veelal vrij slechte wegen. Daarnaast ben ik met 90kg vrij zwaar, maar wielen geven geen krimp.
Ben nog steeds wel van plan om het nog eens over te doen omdat ik hoop dat ze dan nog iets beter zijn.
Ben nog steeds wel van plan om het nog eens over te doen omdat ik hoop dat ze dan nog iets beter zijn.
Die van mij is ook 28 gaats en ik ben ook 90 kilo Wat ik op internet kon vinden is dat het algemeen gebruik is omdat ze dan dus iets stijver zijn. Maar als dat alles is vind ik het voorlopig wel even gebakken, ze zijn nu recht, rond, op goede spanning en ze rijden al beter dan mijn vision team 30's. Dus ze werken gewoon naar behoren en als ik over een tijdje weer een paar daagjes vrij heb kan ik ze altijd nog opnieuw spaken, misschien wel in een lekker zonnetje dan
Is er overigens een "truc" waarmee je van te voren kunt zien hoe je ventiel uitkomt? Want ik zie dat nog niet zo 1-2-3 voor me als ik begin.
Is er overigens een "truc" waarmee je van te voren kunt zien hoe je ventiel uitkomt? Want ik zie dat nog niet zo 1-2-3 voor me als ik begin.