Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?

wielracer
Forum-lid

wielracer 22 dec 2013 09:18

Ik heb idd geen hulpmiddelen voor handen. Maar zal kijken of ik morgen ergens een pijpensnijder kan krijgen.
Zo'n vorkbuishulp is toch wat aan de prijs voor eenmalig gebruik.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 dec 2013 09:40

Ik heb er gewoon afplaktape omheen gedraaid, Zo zaag ik al jaren pvc rioleringspijp perfect recht. Als je een beetje brede tape neem zie het je meteen als de tape niet helemaal recht zit omdat deze dan gaat kreukelen.
Campagnolo Ultra Dork

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 22 dec 2013 09:56

Gewoon een oude stem gebruiken, dan deze netjes op de hoogte zetten waar je wil gaan zagen en klaar is kees / klara *. Zodoende kan je ook niet ongewild je zaag scheef zetten en zo de vork te kort of schuin afzagen. Als na het zagen blijkt dat je niet geheel recht hebt gezaagd en er nog een stukje boven de stem uitsteekt, dan met een vijl / schuurpapier de rest even weghalen.

Ter illustratie: Carbon spacer boven de stem weghalen - stem 1 tot 2 mm omhoog zetten, en dan netjes afzagen.

Afbeelding

* doorhalen wat niet van toepassing is.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 dec 2013 10:57

wielracer schreef:Ik heb idd geen hulpmiddelen voor handen. Maar zal kijken of ik morgen ergens een pijpensnijder kan krijgen...
Een pijpensnijder is niet geschikt om een carbon vorkbuis in te korten!!! Zo'n zaagmal heb je overigens al voor circa € 13,00. Inclusief verzendkosten kom je dan op ongeveer € 19,00 uit.
60 x Ventoux

peter1981
Forum-lid

peter1981 22 dec 2013 11:10

Zaagmal voor 13euro en dan nog een zaag kopen , beetje belachelijk om dan ene keer een vork af te zagen
Kan je beter of gewoon 2 slangklemmen erop zetten of naar een FM gaan en die 5euro geven.
Beide opties zijn stukken goedkoper.
Of je moet al 4 vorken per jaar afzagen dan loont het zich om zoveel te investeren om te zagen ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 dec 2013 11:29

En zo is het natuurlijk ;) ! Maar voor velen is 'het zelf (kunnen) doen' toch iets wat veel voldoening geeft. Daar hoort dan bij de je soms moet (willen) investeren in gereedschap wat je verder nog slechts sporadisch gebruikt. Mijn prijsindicatie was overigens bedoeld om aan te geven wat de minimale kosten voor zoiets zijn. Een pijpensnijder die de diameter van een vorkbuis aan zou kunnen, kost denk ik ongeveer even veel. En dan kun je er alleen nog een stalen of aluminium buis mee te lijf gaan. Of je zo'n ding daarna nog veel zult gebruiken, is ook maar de vraag. Voor een carbon vorkbuis moet je dan nog een 32 TPI zaagblad aanschaffen etc. etc. Even naar de FM is dan inderdaad een veel voordeliger optie. En zo kunnen we over het inkorten van een vorkbuis zo maar een heel topic vol schrijven... :lol: .
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 22 dec 2013 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 22 dec 2013 13:26

Ik zie het iets anders: ik bespaar geld door al het onderhoud zelf te doen en koop bijv. bewust canyon vanwege de marges die zij skippen in de waardeketen. Dan kan een zaaghulptool er zeker vanaf. Dat is de rationele kant. Verder hou ik van sleutelen en sinds de autohobby (over duur éénmalig gereedschap gesproken[SMILING FACE WITH SMILING EYES]) de deur uit is heb ik budget over....
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

danoontje
Forum-lid

danoontje 22 dec 2013 17:38

Wat een geklungel jongens. Pak een verstekbak en een scherpe zaag zoals beschreven.

Mocht je onverhoopt scheef gaan dan boeit dat helemaal niets bij de meeste expanders. Geen man over boord.
Anima Sana In Corpore Sano.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 23 dec 2013 09:51

Lijkt allemaal doodsimpel maar als je ziet hoeveel forumleden alsnog de mist ingaan (onder het motto spacer erover en je ziet er niets meer van) loont een beperkte investering in de geleider en een goed zaagblad zich kennelijk toch.
Een vork kost al snel 200 Euro en dan moeten die paar extra centen ook niet uitmaken. Beetje schuin maakt niet uit maar er zijn grenzen en loslatende splinters over de lengte van de pijp door teveel haast of een bot zaagblad zijn doorgaans een goede reden om een vork te verzieken. Dus gewoon even een nieuw 32 tands zaagblad halen, deze niet oneindig gebruiken en een geleider kan het probleem niet zijn.

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 23 dec 2013 12:03

Voor dit soort zaken ga ik gewoon naar de fietsenmaker. Die doet het vaker, heeft alle tools en is economisch voor die enkele keer dat ik het doe nog gunstiger ook. Daarnaast gezellig bakkie koffie doen en ik sta 20 minuten later met een goed gezaagde vork weer buiten. En dat was laatste maal gewoon bij een Internet Canyon :)

wielracer
Forum-lid

wielracer 23 dec 2013 19:11

Vanmiddag een verstekbak gehaald met daarin klemmetjes en de vorkbuis kaarsrecht af kunnen zagen.
Bedankt allen voor het advies.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 24 dec 2013 15:14

haaldoor schreef:Voor dit soort zaken ga ik gewoon naar de fietsenmaker. :)
Ik denk dat genoeg "fietsenmakers" in dit land niet zo voorzichtig met de fiets omgaan als de eigenaar van de fiets. En ik denk dat 50% van de "fietsenmakers" ( lees; Electrische fietsen verkopers ) het voor elkaar krijgen om je vork flink te verkloten. En ook deze " fietsenmakers" verkopen race spullen in de zaak.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie