Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Asociaal gedrag

Karl66
Forum-lid

Karl66 28 apr 2013 00:56

Dit is natuurlijk te schandalig voor woorden. Het is misschien wel terecht dat we als wielrenners een slechte naam hebben (al is dat de schuld van een kleine groep) Maar dat wil nooit zeggen dat een individuele wielrenner daar ook schuldig aan is en het is al helemaal geen vrijbrief om iemand van de fiets te trekken.

Wat me wel stoort is dat deze week een korpschef nog uitgebreid op tv zit te vertellen dat ze bedreiging altijd heel serieus nemen, omdat het zo ingrijpend is. Maar dat ze op het moment dat het geen bedreiging is, maar werkelijke mishandeling, ze weinig kunnen doen. Dit is nou net wat onze samenleving zo verrot en onveilig maakt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 28 apr 2013 10:30

Als automobilist en wielrenner maak ik beide kanten van het verhaal mee. Automobilisten die te dicht langs je heen rijden en dan ook nog met een veel te hoge snelheid. Wat me ook steeds vaker opvalt is dat richtingaangeven steeds vaker nagelaten wordt. Nader je op de fiets een voorrangs weg komt er een auto aan en dus in de remmen en tot stilstand komen en dan slaan ze zonder richting aangeven gewoon jou weg in. En bedankt!
Maar gisteren ook de andere kant. Zit je met de auto op een redelijk smalle weg achter een groepje van de fietsgroep Elshof hier in de buurt. Blijven ze gewoon met zijn 2'n naast elkaar fietsen. Nog een beetje breed fietsen ook en dan krijg je nog wat verwensingen en gebaren naar je hoofd op het moment dat je ze dan uiteindelijk via de berm toch maar inhaalt.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 28 apr 2013 10:37

Karl66 schreef:
Wat me wel stoort is dat deze week een korpschef nog uitgebreid op tv zit te vertellen dat ze bedreiging altijd heel serieus nemen, omdat het zo ingrijpend is. Maar dat ze op het moment dat het geen bedreiging is, maar werkelijke mishandeling, ze weinig kunnen doen. Dit is nou net wat onze samenleving zo verrot en onveilig maakt.
Misschien een idee om te melden bij de politie dat er met een waxinelicht-houdertje gegooit is...de dader zou zomaar meteen opgeborgen worden. :o

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 03 mei 2013 04:12

Zeer zeer triest hoe het gesteld is met sommigen (velen). Respect, manieren, fatsoen.. voor sommigen bestaat dit gewoonweg niet. Het is toch veel leuker om met elkaar overeen te komen en rustig te doen? Jammer genoeg beseffen velen dit niet en zal dit ook nooit veranderen.

emmo
Forum-lid

emmo 03 mei 2013 07:45

gisteren bij wegmisbruikers weer een meningsverschil oid

http://www.kijk.nl/video/hYQk9lLL12t8

vanaf 33m15

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 mei 2013 08:42

Wat een oetlul zeg, die presentator van wegmisbruikers. Die fietser doet vrij rustig zijn verhaal (wat nogal geloofwaardig is) en het eerste wat die lilliputter zegt is dat wielrenners vaak asociaal in het verkeer zijn. Ook wordt er met geen woord gerept over de verklaring van die getuige. Liever het beeld in stand houden dat de wielrenner (de zwakke weggebruker in deze aanrijding!) per definitie een aso is...
triest
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 03 mei 2013 09:16

Die wielrenner gaat ook niet helemaal vrijuit en weet voor aanhouding lastig het fietspad te vinden (of pas op het laatste moment). Dit is dit voor het programma wegmisbruikers nog redelijk objectief (en wordt er weinig verkeerds gezegd). Zeker in Z-Limburg zitten fietsers en automobilisten elkaar hopeloos in de weg en aan beide kanten gaat her er regelmatig niet heel sociaal aan toe.

Afgezien daarvan is dit volgens mij gewoon oude rommel. Wegmisbruikers was het zwaar gesponsorde speeltje van Koos Spee en een slap aftreksel van blik op de Weg.
Koos is op een weinig nette manier afgevoerd. De talentloze presentator is waarschijnlijk weer onder zijn steen gekropen of figureert in the Hobbit (waarbij we nog nog minimaal 10 jaar last hebben van herhalingen op de campingzender van Nederland.....).

fietsforumlid
Forum-lid

fietsforumlid 03 mei 2013 11:44

Als ik sommige belevenissen hier lees dan prijs ik mezelf gelukkig in het hoge noorden te wonen. Het lijkt hier toch wat minder opgefokt allemaal en er is nog genoeg rust en ruimte op de fietspaden en wegen om heerlijk ongestoord te fietsen. Je komt natuurlijk wel eens wat irritante schoolkinderen tegen of een asomobilist die weigert je voorrang te verlenen maar dit stelt niet zoveel voor.

Er is trouwens volgens mij ook een groep die 'onbewust asociaal' zijn. Zo heb ik vorig jaar een man aangesproken die me kort daarvoor op een smal weggetje met zo'n 80 km/u op nog geen meter afstand inhaalde. Een kilometer later had hij zijn visstekje bereikt dus heb ik eens een gesprekje aangeknoopt. Deze meneer was zich van geen kwaad bewust en besefte niet echt dat dit toch wel een irritante en bovenal gevaarlijke manier van inhalen was. Tsja..wat mij betreft mogen ze zo iemand gelijk zijn rijbewijs afnemen maar als ik niet met hem had gesproken had ik hem voor een aso gehouden maar hij bleek gewoon totaal onwetend/onbekwaam.

tennisser
Forum-lid

tennisser 03 mei 2013 16:01

53x11 schreef:Wat een oetlul zeg, die presentator van wegmisbruikers. Die fietser doet vrij rustig zijn verhaal (wat nogal geloofwaardig is) en het eerste wat die lilliputter zegt is dat wielrenners vaak asociaal in het verkeer zijn. Ook wordt er met geen woord gerept over de verklaring van die getuige. Liever het beeld in stand houden dat de wielrenner (de zwakke weggebruker in deze aanrijding!) per definitie een aso is...
triest
Vind het ook wel meevallen, hoor. 'Ome Koos' vult namelijk meteen aan: "...maar dat geldt ook voor heel veel andere weggebruikers".

rene909
Forum-lid

Gebruikersavatar rene909 04 mei 2013 16:53

Ik denk dat fietsers vooral in groepsverband hinderlijk zijn voor medeweggebruikers. Daar ik (bijna) altijd alleen fiets heb ik tot nu toe gelukkig nog nooit last gehad van andere verkeersdeelnemers. De grootste hindernis zijn hier (Brabantse Kempen) ouderen op de (elektrische) fiets.
Uiteraard probeer ik zelf ook altijd zo normaal mogelijk te fietsen zodat ik niemand tot last ben.

Sieb79
Forum-lid

Sieb79 06 mei 2013 09:21

[quote="fietsforumlid"]Als ik sommige belevenissen hier lees dan prijs ik mezelf gelukkig in het hoge noorden te wonen. Het lijkt hier toch wat minder opgefokt allemaal en er is nog genoeg rust en ruimte op de fietspaden en wegen om heerlijk ongestoord te fietsen. Je komt natuurlijk wel eens wat irritante schoolkinderen tegen of een asomobilist die weigert je voorrang te verlenen maar dit stelt niet zoveel voor.

Ook ik en mijn vader wonen in het hoge noorden, overigens hebben we de nodige km weer in de benen naar het voorval. Bij groepjes mensen langs de weg zie je toch dat mijn vader wat rustiger gaat rijden verder heeft hij aan het voorval alleen een stevige bloeduitstorting over gehouden en wat schade aan de fiets, maar een paar nieuwe spaken en een nieuw stuurlint doet wonderen!

Plaats reactie