Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
martijncervelo
- Forum-lid
martijncervelo
10 mei 2013 21:49
dtcrobin schreef:roger68 schreef:Wil je afvallen, ga lekker wat sporten en zorg dat je een lange periode niet meer inneemt dan zo’n 2000kcal per dag. Vraagt zeker discipline en eerlijkheid naar jezelf en zal niet altijd even eenvoudig zijn (hou maar eens bij wat je op en dag eet en hoe snel/makkelijk je over de 2000kcal heen schiet). Beperk je (streven) daarnaast ook tot circa 0.5kg/week om het realistisch en gezond te houden.
Ga je bovenstaande 4~5 maanden volhouden en je zit op zo’n 83kg.
+1! De oplossing in een notedop!
Hier nog een, je moet er even je tanden in zetten (no pun intended) maar op deze manier ben ik in een jaar tijd van 111 naar 85 kilo gezakt. Veel sporten (langzaam opgebouwd van 80, naar 100 en nu inmiddels gemiddeld 300 km/week) en goed letten op wat je naar binnen propt. Suiker en vette bende laten staan en iets minder eten dan dat het lichaam nodig heeft, waarbij je wel in het oog houd dat je je lichaam niet idioot veel te weinig voert. Nu is het voor mij eigenlijk op dit moment alleen een kwestie van lekker sporten en kilometers maken en niet te gek doen met eten. Ik ben overigens 1m87 lang/kort.
Voor het bijhouden van mijn vorderingen v.w.b. het afvallen heb ik gebruik gemaakt van een Withings weegschaal waarvan ik de metingen via wifi kan synchroniseren naar mijn Withings account. Deze info kan ik dan weer importeren in Rubitrack (Software voor de Mac om mijn Edge 800 en Forerunner 910XT uit te kunnen lezen) om daar mooie grafiekjes van te maken. Met de vetmeting van de weegschaal kun je eigenlijk niet zoveel, wel kun je mooi zien of je genoeg gedronken heb onderweg (hoger vetgehalte wanneer er meer vocht in het lichaam zit).
En niets motiveert meer dan een aanhoudende neerwaartse trend (met beleid) ...
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.
-
Kilowatt
- Forum-lid
Kilowatt
13 mei 2013 09:28
91.1 op dit moment. Weekendje uitgewaaid in Zeeland, veel gelopen. Helaas de fiets niet mee, maar wel lekker gewandeld en gebak laten staan (vrouw en kinders lekker smikkelen en ik aan de espresso...).
Ik eet nog steeds 's ochtends 1 bakje muesli met yoghurt, 5 boterhammen, 2 mandarijnen / appels en een bord eten 's avonds. Als ik daarna 's avonds 60 km wegtrap heb ik zelfs geen honger. Geduld is zo een schone zaak, maar ook al ben ik ouder, ik heb nog steeds geen geduld.
Enniewee. Ik ben sinds 2 maanden ook gestopt met roken (ja, ik was een idioot....).
Ik vermoed dat mijn stofwisseling ook een beetje in de war is. Ik merk het in ieder geval wel aan de stoelgang, man wat een krampen soms. positieve is wel dat mijn conditie / ademhaling sterk verbeterd is. Rust hartslag is 54.
Dank voor al de inspirerende tips en succesverhalen!
older Budweiser
-
dickygiovanni
- Forum-lid
dickygiovanni
13 mei 2013 10:17
Roken maakt je geen idioot. De combinatie met fietsen is geen ideale, ik ben dan ook gestopt toen ik mijn eerste fiets kocht (al weer 7 jaar geleden). Verder ben je knap bezig! Zou het niet kunnen, zo als een monnik leven. Bij mij is dit gelukkig ook (nog) niet nodig. Ik moet elke dag zoveel mogelijk naar binnen proppen, anders val ik alleen maar af
-
Pina aqua
- Forum-lid
Pina aqua
13 mei 2013 11:56
Ik heb op mijn Ipad de app "calorie teller" geïnstalleerd en voer daar al het voer in. Zo kun je exact bijhouden hoeveel je binnen krijgt, daar zit de crux. Op mijn fiets zit een teller en die geeft bij grove benadering het verbruik aan. Ik streef naar minder inname dan verbruik. Ben inmiddels 15kg kwijt en doe weer aardig mee, na meer dan een decennium geen sport en wedstrijdfietsen... Ik ben 2 meter en weeg nog 93kg. Ik wil op naar de 85. Ik train wel elke dag, drie keer per week op de weg en de rest van de dagen op de Tacx.
In het begin toen ik weer begon met fietsen kwam ik aan omdat spierweefsel meer weegt dan vet. Vooral psychisch was de grens om weer te gaan trainen aanwezig, met zo'n vadsig lichaam op de fiets terwijl je "vroegah" meereed in het wedstrijdpeloton. Alles deed me zeer. Inmiddels zijn de benen weer geschoren, een beloning voor uurtjes trainen
Nu gaat het afvallen steeds langzamer omdat ik na de trainingsritten en wedstrijdjes veel honger heb. Nog 8kg to go! Sleutel voor mij was serieus kijken naar de inname en, last but not least, alcohol vermijden. Ik mag nog 1 keer per week een paar biertjes drinken van mezelf.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike
-
Kilowatt
- Forum-lid
Kilowatt
13 mei 2013 12:03
Pina aqua schreef: Ik mag nog 1 keer per week een paar biertjes drinken van mezelf.
Ik zag dat bier 40 kcal / 100 ml bevat. Dus een flesje is dan 132 kcal.
Dat tikt lekker aan.
En je rookt ook nog wel stevig door aan je avatar te zien?
older Budweiser
-
Pina aqua
- Forum-lid
Pina aqua
13 mei 2013 12:07
Kilowatt schreef:Pina aqua schreef: Ik mag nog 1 keer per week een paar biertjes drinken van mezelf.
Ik zag dat bier 40 kcal / 100 ml bevat. Dus een flesje is dan 132 kcal.
Dat tikt lekker aan.
En je rookt ook nog wel stevig door aan je avatar te zien?
Yep, ik weet het. Dus in het weekeinde een biertje na het fietsen kan net.
Avetar is een beetje cynisch. Dit komt uit een folder uit de jaren 30, toen was roken nog heel gezond
Uiteraard rook ik niet.
-
Pina aqua
- Forum-lid
Pina aqua
13 mei 2013 12:21
-
Kilowatt
- Forum-lid
Kilowatt
13 mei 2013 12:53
Holy Smoke !!
older Budweiser
-
Karl66
- Forum-lid
Karl66
13 mei 2013 14:16
Als je twee maanden geleden gestopt bent met roken, is het niet zo gek dat je een paar kg aangekomen bent. Nicotine heeft onder andere als effect dat voedsel minder goed opgenomen wordt. Uit dezelfde hoeveelheid voedsel haalt je lichaam nu domweg meer calorieën.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
Pina aqua
- Forum-lid
Pina aqua
13 mei 2013 14:28
-
Kilowatt
- Forum-lid
Kilowatt
13 mei 2013 14:49
Dank voor het advies, maar ik laat de peuken liggen
.
Als het niet te nat wordt vanavond ga ik zonder rochelen
weer een stukje fietsen
older Budweiser
-
knutmo
- Forum-lid
knutmo
13 mei 2013 15:41
dickygiovanni schreef:Roken maakt je geen idioot.
Inderdaad. Idioot zijn maakt je een roker.