Heren,
Ik ben erg blij met jullie input.
De ultieme fiets blijkt niet te bestaan, dat blijkt wel weer. Tja, en zoveel meningen. . . Uiteindelijk heeft iedereen best een punt, de ene wat meer onderbouwd dan de andere.
Ik denk het volgende, schiet maar als ik het mis heb:
Ik fiets nu een ruim twee jaar. Ben begonnen op een normale herenfiets. Inmiddels fiets ik op een omgebouwde hybride, waarbij het stuur wat lager zou moeten, maar dat kan niet meer. Ook is het nog een 8v uitvoering, waarbij de afstanden tussen de verschillende versnellingen wat groot zijn; cadans ongeveer 100, tussen de versnellingen dan ongeveer 4 km/u.
Verder dacht ik dat ik een comfort fiets nodig had. Uit de praktijk-test blijkt dat een C’dale Caad 10 eigenlijk de geometrie heeft die ik zoek, waar ik me goed op thuis voel. (zitten wel 4 cm aan spacers op) Ik denk dan dat ik als ik de behoefte voel die spacers kan verwijderen (of boven de stuurpen plaatsen) zodat ik naar een echte racer ga. Bij een comfort fiets is die mogelijk minder aanwezig..
(De Looks vind ik niet zo heel belangrijk, het gaat om tenslotte om mijn fietsplezier)
Uiteindelijk ben ik dus zo op de Caad 10 terecht gekomen. Groep en wielen kunnen later worden geupdate, indien dit nodig blijkt.
Waarom ik nu aan een Supersix denk is het Carbon. Ik dacht altijd dat carbon niet te repareren was, dat blijkt tegenwoordig heel goed te kunnen, beter dan aluminium. Bovendien verwacht ik van carbon een betere demping van de trillingen met wat hogere frequenties, waar je slapende handen en voeten, en soms zelfs slapende kont, van krijgt.
Verder zijn er natuurlijk veel meer merken; ik heb gezocht naar de bekendere merken en iets wat past in mijn budget. Gezocht bij o.a. Cannondale, Koga, Trek, Cube, en Specialized. Uiteindelijk zijn dus Koga en C’dale overgebleven.
Zolang er nog niets is gekocht sta ik open voor alle adviezen!
Tja, 150 km is voor mij nog wel erg ver. Mijn tochtjes gaan zo tussen de 30 en 60 km per dag. Meeste wel op de Veluwe, dus wat heuveltjes kom ik wel tegen (Amersfoortse weg, Otterloseweg, Posbank, etc). Streven is om zo te trainen dat dit jaar een tocht van 90/100 km tot de mogelijkheden gaat behoren.
Gr.
Bert