Pagina 4 van 4
Re: Scheur in Zonda wiel
Geplaatst: 19 mar 2015 12:10
door fiedoo
heb vandaag net hetzelfde geconstateerd bij mijn zonda achterwiel: breuk net boven de versteviging aan de spaken, mijn zonda's zijn wel 5 jaar oud.
Volgens fietsenmaker verhoogt het risico op breuken door een hoge bandenspanning?
Re: Scheur in Zonda wiel
Geplaatst: 19 mar 2015 20:33
door campasuper
Ik had onlangs hetzelfde met Eurus wielen uit ca. 2003, eerste type G3 met dunne stalen spaken.
Hierin was voor zover ik me kan herinneren geen versteviging opgenomen bij de spaken (heb de wielen al een tijdje niet gezien ...)
Ik rijd meestal met zo rond de 9 bar in de achterband, al geloof ik niet zomaar dat dat zoveel invloed kan hebben.
Ik kan me zo gauw niet meer herinneren waar de scheur zat.
Bij standaard velgen zit normaal de las tegenover het ventielgat, als dat bij de Zonda's en Eurus net zo zou zijn kan dit mogelijk een invloed hebben, bij 7 x 3 spaken en het ventielgat midden tussen twee setjes van drie spaken zit recht tegenover het ventielgat een setje van drie spaken ...
Zal toch eens goed zoeken naar de oude wielen of dit inderdaad zo zou zijn.
Re: Scheur in Zonda wiel
Geplaatst: 19 mar 2015 20:40
door Einstein
fiedoo schreef:heb vandaag net hetzelfde geconstateerd bij mijn zonda achterwiel: breuk net boven de versteviging aan de spaken, mijn zonda's zijn wel 5 jaar oud.
Volgens fietsenmaker verhoogt het risico op breuken door een hoge bandenspanning?
Als dit waar zou zijn dan hadden andere merkwielen hier ook last van.
Mijn Zondas zitten netjes in de hoezen en rijd nu op een handgemaakt setje
Re: Scheur in Zonda wiel
Geplaatst: 19 mar 2015 21:02
door Hanz Bé
Bij mij gebeurde dit (scheur in de velg, op zo'n verhoging bij de spaak) vorig jaar, bij een Zonda achterwiel van ongeveer 1,5 jaar oud. Dat ontdekte ik daags voor een trip naar de Mt. Ventoux. Ik reed met 25mm bandjes, op ongeveer 6,5 bar. Dus op lage druk kan het ook
Maar wel netjes onder garantie een nieuw achterwiel gekregen. Ik ben hierdoor wel overgestapt op handgebouwd (zelfbouw).
Re: Scheur in Zonda wiel
Geplaatst: 20 mar 2015 08:39
door fiedoo
Kan zo een wiel met een gescheurde velg nog gemaakt worden ( nieuwe velg) of heeft dit weinig zin ( wegens te duur of omslachtig)?
Re: Scheur in Zonda wiel
Geplaatst: 20 mar 2015 09:11
door Einstein
fiedoo schreef:Kan zo een wiel met een gescheurde velg nog gemaakt worden ( nieuwe velg) of heeft dit weinig zin ( wegens te duur of omslachtig)?
Je hebt dan een nieuwe velg en spaken nodig....
Zou dan gelijk voor een hand gemaakt setje gaan.
Re: Scheur in Zonda wiel
Geplaatst: 20 mar 2015 09:28
door Lcsmet
fiedoo schreef:Kan zo een wiel met een gescheurde velg nog gemaakt worden ( nieuwe velg) of heeft dit weinig zin ( wegens te duur of omslachtig)?
Het kan en duur en omslachtig zijn.
Een voordeel van fabriekswielen is dat je deze erg dikwijls voor een redelijk scherpe prijs kan aanschaffen.
Nadeel van fabriekswielen is dan weer dat als je fm ze niet zelf kan herstellen en hij/jij ze moet opsturen dat je dan de hoofdprijs betaald.
Met de racefiets heb ik tot een 10-tal jaren geleden altijd met handgespaakte wielen rondgereden.
Dan een hele tijd zowel fabriekswielen als handgespaakte en dat ik nu nog enkel 2 handgespaakte wielsets heb.
Je zal mij niet horen zeggen dat ik nooit geen fabriekswielen meer koop maar toch.
PS: Voor mijn MTB heb ik dan weer wel 2 fabriekssetjes (2 x Fulcrum RedPower 29) staan omdat de MTB me iets minder nauw aan het hart ligt dan de racefiets.
Re: Scheur in Zonda wiel
Geplaatst: 20 mar 2015 09:46
door ericpeters
Probleem met het "voordeel van handgespaakte wielen" vind ik dat je als echt topwielen wilt hebben je toch net zoveel voor de vervangingsonderdelen betaaalt als bij fabriekswielen. Naven gaan bij goed onderhoud sowieso nooit kapot, spaken zijn bij fabriekswielen procentueel inderdaad een heel stuk duurder maar kosten per stuk nog altijd bijna niets. Dus waar het verschil zou kunnen zitten (bij reparaties) is in de velg, maar als je bij handgespaakte wielen een topvelg nodig hebt dan is die ook peperduur. En bij goedkope, degelijke wielen koop ik gewoon ergens voor 100 euro in de uitverkoop een compleet nieuw setje Khamsin of Fulcrum 7 zodra ik ooit een wiel compleet kapot rij. (wat ik de afgelopen 100.000 km nog nooit gedaan heb, maar je kunt natuurlijk pech hebben)
Eigenlijk het enige probleem van fabriekswielen naar mijn mening is dat je bij spaakbreuk vaak moet zoeken of wachten voordat je je vervangingsspaak ergens gevonden hebt.
Re: Scheur in Zonda wiel
Geplaatst: 23 mar 2015 21:34
door fiedoo
Bestaat de mogelijkheid dat het rijden op de vaste rollen (tacx) de oorzaak van de scheur kan zijn? (te hoge druk tussen band en rol?).
Re: Scheur in Zonda wiel
Geplaatst: 23 mar 2015 22:53
door flins
Zou de druk tussen wiel en rol op een Tacx hoger zijn dan de druk die een wiel te verduren krijgt als je op de weg fietst? Incl. hobbels, drempels e.d.? Ben geen expert, maar het lijkt me van niet.
Re: Scheur in Zonda wiel
Geplaatst: 23 mar 2015 23:08
door Hanz Bé
Bij mij speelde het gebruik op de Tacx o.i.d geen enkele rol. De scheur is ontstaan in augustus. Niet echt Tacx-tijd