Keuze hardtail 29-er
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Goed dat je getest hebt! En mooi om te lezen dat je dan ineens veel minder zwart/wit kijkt naar dat kleine beetje betere afmontage.
Wbt de afstelling.
De fietsenmaker zal je de goede maat fiets hebben verkocht. De setback op een MTB vind ik veel meer uitmaken dan op de racer. Je moet veel dynamischer fietsen en door al het draaien, vertragen en versnellen is een goede gewichtsverling erg belangrijk.
De zadelhoogte had bij mij met een 29er minder impact dan met een 26er, voornamelijk omdat de voorkant wat hoger staat. Maar zoals al gezegd heb ik die iets lager dan op de racer.
Wbt de afstelling.
De fietsenmaker zal je de goede maat fiets hebben verkocht. De setback op een MTB vind ik veel meer uitmaken dan op de racer. Je moet veel dynamischer fietsen en door al het draaien, vertragen en versnellen is een goede gewichtsverling erg belangrijk.
De zadelhoogte had bij mij met een 29er minder impact dan met een 26er, voornamelijk omdat de voorkant wat hoger staat. Maar zoals al gezegd heb ik die iets lager dan op de racer.
Dat krijg je als je aan het oriënteren bent op internet, dan kan je alleen maar kijken hoe de boel is afgemonteerd en hoe ze eruit zien
Gisteren even snel wat afstanden nagemeten en ik zag dat de FM hem al ongeveer goed had gezet. Her en der nog wat strakker afstellen, zadel moet nog wel een cm naar achteren dat vermoedde ik al en dan zit het stuur ook meteen op juiste afstand. Moet alleen nog zadel- en stuurhoogte nameten.
Gisteren even snel wat afstanden nagemeten en ik zag dat de FM hem al ongeveer goed had gezet. Her en der nog wat strakker afstellen, zadel moet nog wel een cm naar achteren dat vermoedde ik al en dan zit het stuur ook meteen op juiste afstand. Moet alleen nog zadel- en stuurhoogte nameten.
Kan ik op de 29er overigens gewoon "stads" binnenbanden gooien met presta ventiel, zie her en der wel 29-er binnenbanden, maar dat komt een beetje op mij over als marketing.
Laatst gewijzigd door sjoerdth op 03 jul 2013 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36
Wellicht te hoog geprijsd. Ik heb zelf deze:
http://www.12gobiking.nl/29er_650b/hard ... ition_2012
Hele mooie en erg fijne fiets met goed vork, XT montage.
http://www.12gobiking.nl/29er_650b/hard ... ition_2012
Hele mooie en erg fijne fiets met goed vork, XT montage.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40675
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hij heeft al een fiets gekocht.....
Less is bore
@Sjoerdth: Hele mooie Giant XTC. Vond ik ook erg mooi en toen ik de Giant reclamefolder uit de brievenbus haalde met de speciale prijs voor deze XTC begon het bij mij ook wel te kriebelen. Maar ik had voor mijzelf een uiterste prijs bepaald en daar kwam deze ruim overheen.
Heb gisteren mijn eerste rit gemaakt met mijn Wilier 503 XT. Maandag werd de fiets bezorgd door DHL. In twee dozen. Ik moest nog het nodige monteren. Gereedschap was bijgeleverd, zelfs een knappe pedaalsleutel. Sleutelen aan racefiets en MTB mag ik toch al graag doen, dus vond dit wel leuk. Mijn eigen fiets gedeeltelijk opbouwen. En tot mijn (positieve)verrassing zat er een XT cranckstel gemonteerd i.p.v. een FSA. Kwam goed uit omdat ik zelf gereedschap heb om de Shimano bracketlagers te kunnen vervangen. Voor BB30 lagers heb ik geen gereedschap. En toen ik het zadel (een mooie Prologo) op de juiste hoogte had gezet kwam het mooiste moment. Het lijkt of de fiets voor mij gemaakt is. Heerlijke zitpositie. Mijn vaste route in Appelscha inmiddels bedwongen en ik was direct gewend. Schijfremmen waren voor mij ook helemaal nieuw.
Ik wil nog wel een paar andere banden aanschaffen. Voor de zanderige routes waarop ik normaliter rij heb ik liever een paar Racing Ralphs Evo of Race Kings. Daar wacht ik nog even mee, want de Wilier gaat mee op vakantie en dan worden er ook de nodige asfaltkilometers afgelegd. En dat vind ik eigenlijk zonde voor een paar dure RR's. En ik zag in het tijdschrift Fiets dat Schwalbe een nieuwe band op de markt brengt die uitermate geschikt moet zijn voor onze zandparcoursen.
Heb gisteren mijn eerste rit gemaakt met mijn Wilier 503 XT. Maandag werd de fiets bezorgd door DHL. In twee dozen. Ik moest nog het nodige monteren. Gereedschap was bijgeleverd, zelfs een knappe pedaalsleutel. Sleutelen aan racefiets en MTB mag ik toch al graag doen, dus vond dit wel leuk. Mijn eigen fiets gedeeltelijk opbouwen. En tot mijn (positieve)verrassing zat er een XT cranckstel gemonteerd i.p.v. een FSA. Kwam goed uit omdat ik zelf gereedschap heb om de Shimano bracketlagers te kunnen vervangen. Voor BB30 lagers heb ik geen gereedschap. En toen ik het zadel (een mooie Prologo) op de juiste hoogte had gezet kwam het mooiste moment. Het lijkt of de fiets voor mij gemaakt is. Heerlijke zitpositie. Mijn vaste route in Appelscha inmiddels bedwongen en ik was direct gewend. Schijfremmen waren voor mij ook helemaal nieuw.
Ik wil nog wel een paar andere banden aanschaffen. Voor de zanderige routes waarop ik normaliter rij heb ik liever een paar Racing Ralphs Evo of Race Kings. Daar wacht ik nog even mee, want de Wilier gaat mee op vakantie en dan worden er ook de nodige asfaltkilometers afgelegd. En dat vind ik eigenlijk zonde voor een paar dure RR's. En ik zag in het tijdschrift Fiets dat Schwalbe een nieuwe band op de markt brengt die uitermate geschikt moet zijn voor onze zandparcoursen.
Leuk! Foto's?
Die crank die er in de advertentie bij stond (afterburner ofzo) had ik inderdaad ook nog even research naar gedaan, die kwam redelijk uit de test, maar minder dan de shimano's, dus een XT crank is een mooie upgrade.
Ik heb de brute remkracht van de schijfremmen ook nog goed mogen testen toen een hele familie op de linkerhelft van het fietspad stond en zonder op of om te kijken aan de kant sprong voor hun natte hond die vrolijk op hen af kwam rennen. Kon gelukkig de fiets onder controle houden, weet niet of ik met de racer ook op tijd stil had kunnen staan. Het ergste was nog dat ze er stompzinnig om gingen lachen, ik ben degene met een helm op, als ik die dochter van 16 aan het gereden en ze met haar kop op de grond was geklapt had niemand meer wat om te lachen. Als ik een groep mensen zie verminder ik al vaart en gaan mijn handen meteen op mijn remmen, want je kan er maar beter vanuit gaan dat alle verantwoordelijkheid 100% op jouw schouders rust.
Ik had behoorlijk wat moeite in het mulle fijne zand van duin/strand, misschien heb je daar andere banden voor nodig. Waren ze maar stukken zand waar je van een halve tot hele band hoogte in weg zakt, ik weet niet of je daar tegenop kan boksen met een bepaalde band. Ik kwam er alleen doorheen met veel vaart vanaf een afdaling, anders stond ik binnen 10 meter stil.
Die crank die er in de advertentie bij stond (afterburner ofzo) had ik inderdaad ook nog even research naar gedaan, die kwam redelijk uit de test, maar minder dan de shimano's, dus een XT crank is een mooie upgrade.
Ik heb de brute remkracht van de schijfremmen ook nog goed mogen testen toen een hele familie op de linkerhelft van het fietspad stond en zonder op of om te kijken aan de kant sprong voor hun natte hond die vrolijk op hen af kwam rennen. Kon gelukkig de fiets onder controle houden, weet niet of ik met de racer ook op tijd stil had kunnen staan. Het ergste was nog dat ze er stompzinnig om gingen lachen, ik ben degene met een helm op, als ik die dochter van 16 aan het gereden en ze met haar kop op de grond was geklapt had niemand meer wat om te lachen. Als ik een groep mensen zie verminder ik al vaart en gaan mijn handen meteen op mijn remmen, want je kan er maar beter vanuit gaan dat alle verantwoordelijkheid 100% op jouw schouders rust.
Ik had behoorlijk wat moeite in het mulle fijne zand van duin/strand, misschien heb je daar andere banden voor nodig. Waren ze maar stukken zand waar je van een halve tot hele band hoogte in weg zakt, ik weet niet of je daar tegenop kan boksen met een bepaalde band. Ik kwam er alleen doorheen met veel vaart vanaf een afdaling, anders stond ik binnen 10 meter stil.
@Sjoerdth: Ik zal eens proberen een foto te plaatsen.
[img]http://imageshack.us/a/img577/2530/wbe2.jpg
[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img577/2530/wbe2.jpg
[/img]
Gelukt, dus nog één:
Een kleurencombinatie die ik nog bij geen ander merk ben tegengekomen. De fiets stuurt enorm scherp. Ik vind 'm net zo wendbaar als mijn vorige, een superlichte Merida HFS 26er.
Ik heb mijn italiaanse schoonheid maar voorzien van een paar italiaanse Elite bidonhouders. Ook nog een Elite bidon op de kop getikt. In de achterste bidonhouder zit m'n gereedschapbidon met daarin een binnenband en gereedschap.
Een kleurencombinatie die ik nog bij geen ander merk ben tegengekomen. De fiets stuurt enorm scherp. Ik vind 'm net zo wendbaar als mijn vorige, een superlichte Merida HFS 26er.
Ik heb mijn italiaanse schoonheid maar voorzien van een paar italiaanse Elite bidonhouders. Ook nog een Elite bidon op de kop getikt. In de achterste bidonhouder zit m'n gereedschapbidon met daarin een binnenband en gereedschap.
Ook ik moet nog een knoop doorhakken twijfel nog tussen de volgende drie fietsen:
- Wilier 503
Volledig XT, ziet er goed uit, strakke prijs, garantie? Geen ervaring met Wiggle
- Giant XTC Composite 2
Carbon frame, ziet er super uit, wat mindere afmontage, stukje duurder, prima garantie denk ik
- Cube Reaction pro 29er
Mooie fiets, nagenoeg volledig XT, iets duurder dan de Wilier, prima garantie
Hebben jullie nog tips!
- Wilier 503
Volledig XT, ziet er goed uit, strakke prijs, garantie? Geen ervaring met Wiggle
- Giant XTC Composite 2
Carbon frame, ziet er super uit, wat mindere afmontage, stukje duurder, prima garantie denk ik
- Cube Reaction pro 29er
Mooie fiets, nagenoeg volledig XT, iets duurder dan de Wilier, prima garantie
Hebben jullie nog tips!