Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ontploffende binnenbanden

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 09 jul 2013 19:21

Ik heb altijd met Vredestein Fortezza Tricomps gereden. Onlangs heb ik een setje Conti's 4000s gekocht en ik kan na 1500km nog geen winnaar benoemen.
De Vredesteins worden wat hoekiger (vlakker) als de Conti's. In de bochten heb ik meer vertrouwen in de Vredesteins.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5608
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 09 jul 2013 19:31

elefantino schreef:Ok, duidelijk. Ik ga ze z.s.m. vervangen. Wil eens iets anders proberen, misschien de Vittoria Rubino's. Qua lekbestendigheid vergelijkbaar met de Conti's, of niet?
amclassic-fan schreef:Rubino's zijn voor de onder de trekker ;)
Vittoria Rubino's zijn voor een toerder voldoende als je niet plat door de bocht hoeft te gaan, qua lekbestendigheid vergelijkbaar met de conti's.

Maar zeker niet wat betreft rijeigenschappen, zijn stug en hebben bij nat weer echt veel minder grip.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 09 jul 2013 19:56

Zojuist mijn Conti 4000S geïnspecteerd, klein scheurtje in de wang waar de binnenband door komt. Kan toeval zijn maar lees nu wel zeer veel negatieve berichten over de Conti's.
Bah, nog geen 500km gelopen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

markd
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 mei 2009 01:31

markd 09 jul 2013 20:42

alpdhuez53:15 schreef:Bij Mantel is de Ultremo tubeless kit in de aanbieding voor 75 euro (incl doc blue). Lijkt me ook een scherpe aanbieding. Wel nog even een setje tubeless ventielen erbij halen. Iemand ervaring met deze banden?
Behoorlijk mosterd na de maaltijd, maar ik heb sinds maart de Ultremo ZX Tubeless om mijn Shimano WH-6700's liggen. Ondanks alle "horrorverhalen" was de montage best te doen, niet lastiger dan een Fortezza Tricomp omleggen. Ik heb alleen de Shimanoventielen moeten vervangen door ventielen met een uitneembare kern, zodat ik de DocBlue er in kon krijgen. Al die tijd probleemloos mee gereden.

Het is wel behoorlijk zuur dat je ondanks alles toch die klapband hebt gekregen...

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 jul 2013 22:26

markd schreef:
alpdhuez53:15 schreef:Bij Mantel is de Ultremo tubeless kit in de aanbieding voor 75 euro (incl doc blue). Lijkt me ook een scherpe aanbieding. Wel nog even een setje tubeless ventielen erbij halen. Iemand ervaring met deze banden?
Behoorlijk mosterd na de maaltijd, maar ik heb sinds maart de Ultremo ZX Tubeless om mijn Shimano WH-6700's liggen. Ondanks alle "horrorverhalen" was de montage best te doen, niet lastiger dan een Fortezza Tricomp omleggen. Ik heb alleen de Shimanoventielen moeten vervangen door ventielen met een uitneembare kern, zodat ik de DocBlue er in kon krijgen. Al die tijd probleemloos mee gereden.

Het is wel behoorlijk zuur dat je ondanks alles toch die klapband hebt gekregen...
Besloten om de conti's nog één kans te geven door de 23 mm op de juiste wijze te monteren. In NL 60 km mee gereden, geen probleem. In Frankrijk 3 km en kabam. Daarna niet meer met deze set verder gereden. De twee andere klapbanden waren dus niet met de Alfa's.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 10 jul 2013 09:48

alpdhuez53:15 schreef:Besloten om de conti's nog één kans te geven door de 23 mm op de juiste wijze te monteren. In NL 60 km mee gereden, geen probleem. In Frankrijk 3 km en kabam. Daarna niet meer met deze set verder gereden. De twee andere klapbanden waren dus niet met de Alfa's.
Een buitenband moet je toch altijd goed monteren? Hij zit goed of niet goed.... Maar als ik al die problemen zie met Conti's zal ik ze zeker nooit kopen voor de racefiets, zeker met de Conti prijzen niet over het algemeen... (Op mijn MTB vond ik de X-KIngs al waardeloze dingen, zo krom als wat terwijl de velg gewoon recht was... ). Geen idee waar Conti zijn produktie doet ("made in Germany" jaja), maar andere merken die gewoon in Thailand of Indonesië produceren kunnen wel een rechte band maken...

Vredesteins Fortezza's zijn gewoon goed en rijden erg goed, maar idd die haartjes. (en het loopvlak lijkt niet symmetrisch even dik gegoten). Merk je weinig van, maar toch. Het volgende setje wordt toch Veloflex Corsa of een Panaracer Type A Evo 2... Hopelijk produceren in Italië of Japan toch kwalitatief iets beter...

Als je in afdaling niet kunt vertrouwen op je banden, vind ik dat toch wel erg slecht. In juni nog 70+ km/u afdalingen gedaan op mijn mtb in de Italiaanse Alpen over asphalt, naast het offroad gebeuren. Maar i.c.m. schijfremmen, maar geen moment gehad dat het onstabiel of niet vertrouwd aan voelde... Maar iets wat je Nederland test heb je dus niets aan bij het naar de Alpen gaan. Ik zou toch eens tubeless proberen als je toch al die Alpha's hebt... ;)

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 10 jul 2013 11:55

Suntoro schreef:Maar als ik al die problemen zie met Conti's zal ik ze zeker nooit kopen voor de racefiets, zeker met de Conti prijzen niet over het algemeen... (Op mijn MTB vond ik de X-KIngs al waardeloze dingen, zo krom als wat terwijl de velg gewoon recht was... ). Geen idee waar Conti zijn produktie doet ("made in Germany" jaja), maar andere merken die gewoon in Thailand of Indonesië produceren kunnen wel een rechte band maken...
Beetje stemmingmakerij als je het mij vraagt. Het staat je natuurlijk vrij om nooit een conti te kopen, maar je verhaal over de productie heeft weinig toegevoegde waarde IMHO.

Ik rijd al jaren met de 4000s. Ben er zeer tevreden over, heb er al heel wat versleten. Over het algemeen weinig lekke banden en vele probleemloze kilometers. Heb ook al een keer een gescheurde wang gehad, maar ik heb niet het idee dat me dat met een andere band niet zou kunnen gebeuren. Soms heb je gewoon pech.

Ik denk toch dat het niet voor niets is dat er zoveel 4000s verkocht wordt.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 10 jul 2013 12:20

Ik had gescheurde wangen voor en achter bij mijn eerste set 4000s, als gevolg daarvan heb ik, ondanks het vele prijzen door anderen, deze banden nooit meer geprobeerd.
Het feit dat ze "Handmade in Germany" of waar dan ook handmade zijn en dat het gewicht erg laag is wekt bij mij productie technische twijfels. Tolaranties zijn nu eenmaal groter als er mensenhanden aan te pas komen, als je dan in prototypes en een pre-productie run het model aanpast dan wil dit nog niet zeggen dat het in de echte productie ook goed gaat.
Dit doet me erg denken aan het Ultremo fiasco van een paar jaar geleden.
Afbeelding

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 10 jul 2013 12:23

joeptimmermans schreef:Beetje stemmingmakerij als je het mij vraagt. Het staat je natuurlijk vrij om nooit een conti te kopen, maar je verhaal over de productie heeft weinig toegevoegde waarde IMHO.

Ik rijd al jaren met de 4000s. Ben er zeer tevreden over, heb er al heel wat versleten. Over het algemeen weinig lekke banden en vele probleemloze kilometers. Heb ook al een keer een gescheurde wang gehad, maar ik heb niet het idee dat me dat met een andere band niet zou kunnen gebeuren. Soms heb je gewoon pech.

Ik denk toch dat het niet voor niets is dat er zoveel 4000s verkocht wordt.
Ja, ok... Misschien komt het zo over. Mag ook jij vinden. Maar dat iets veel verkocht wordt hoeft nog niet te zeggen dat het beter is dan iets anders. Op de mtb zie je bijna iedereen Schwalbe banden kopen, omdat die de marketing gewoon goed aan pakt... En ik lieg echt niet dat die Conti mtb X kings banden zo krom waren als wat, wat ik bij anderen ook heb gezien bij Race Kings en Mountain Kings... Tubeless ook al niet dicht te krijgen... ;) Het rubber van Conti vind ik dan wel weer erg goed. Maar vraag ik echt af of Conti zijn produktieproces wel op orde heeft, of dat er alleen nu een slechte batch tussen zat bij de 4000S... Ik lees vaker problemen met 4000S dan met Fortezza's of Veloflexen ofzo... Tuurlijk, waarvan meer wordt verkocht zullen ook meer problemen van op internet staan... Kan toch dat Conti de produktie heeft verplaatst om de produktie te vergroten, net zoals Schwalbe een nieuwe fabriek in Indonesië heeft geopend... Overigens rijd niet met Schwalbe banden.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jul 2013 13:37

Die problemen komen nu pas de laatste week aan het licht. Je overdrijft het dus wel behoorlijk.

Als je het over een merk wilt hebben die de consistentie in de productie niet op orde hebben moet je Schwalbe hebben. Extreme verschillen in gewichten van banden en bijv ook in hoe lang ze mee gaan en lekbestendigheid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 10 jul 2013 14:01

Ik maak me toch een beetje zorgen, over een paar week naar de Ventoux en zou graag een setje nieuwe banden monteren voor die tijd. Heb er nog twee liggen, maar zou het erg fijn vinden als ze niet ontploffen als ik naar beneden fiets.

Wordt dit verhaal nu erg overdreven (ik heb het idee van niet), of is er echt een probleem? In dat geval zou ik graag een reactie van Conti zien... Heeft 1 van de "slachtoffers" hier inmiddels contact met onze Duitse vrienden?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13538
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jul 2013 14:21

Ik heb zelf nooit klapbanden gehad, tenminste niet "zomaar"

Met welk velglint rijden de mensen die last hebben gehad van klapbanden. Voor in niet tubeless velgen zou ik een plaklint nemen. Stof of gewoon plastic.

Een beetje scheef velglint kan volgens mij zo je band in snijden. Hetzelfde geld overigens voor niet goed gemonteerd notubes velglint, dat moet er echt strak inliggen anders kunnen in de racevelgen de randen omhoog gaan staan.

Plaats reactie