Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Agressie in het verkeer

jantjuh
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 13 mei 2011 14:34

jantjuh 26 jun 2011 18:32

Vanochtend met een groep van 10 man 120 km gefietst, heel gezellig behalve in (hoe toevallig) in de biblebelt. We wilden af slaan, staken de arm uit en keken. De auto, die overigens voorrang had, minderde vaart, waardoor we onze hand opstaken en overstaken. Vervolgens begon hij luid te toeteren en te wijzen naar zijn voorhoofd. Een man die in zijn voortuin stond vloekte op ons met het ergste wat hij zonder de naam des Heer (het was wel de biblebelt hè) kon bedenken. We hebben het beschaafd gehouden en hem nog een prettige zondagmorgen gewenst, zo sarcastisch mogelijk.
500 meter verder willen we weer afslaan, maar de motor (die ook voorrang had) achter ons gaf gas bij en zowel de bestuurder als de bijrijder konden we horen vloeken op die ***wielrenners.

Het is altijd gezellig, maar helaas moeten we daar vaak zelf voor zorgen.
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

klaasjenl
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 okt 2010 22:36
Locatie: Hengelo
Contact

klaasjenl 27 jun 2011 10:52

rob74 schreef:Hoezo minder asociaal? Er wordt nog steeds een middelvinger opgestoken om opgeklopte frustatie kenbaar te maken. In mijn optiek is dat niet sociaal. Ik bel op roep ook altijd en pas als ik een gaatje heb gekregen ga ik er langs. Ik laat nooit een middelvinger zien maar ga wel altijd direct daarna netjes rechts rijden.
Ik steek de middelvinger toch niet op omdat ik er niet langs wordt gelaten? Ik steek de middelvinger op omdat ik wordt uitgescholden terwijl die ander zich niet aan de regels houdt. Dan kan ik terugschelden, maar liever fiets ik hard door en laat ik met een middelvinger achter m'n rug zien dat ik hem of haar een klootzak vind, overigens met een grijns op m'n eigen gezicht. Het lucht op dus voelt het goed. Ik hoef toch niet alles over mij heen te laten komen?

Gebruikersavatar
Kuotagirl
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2011 11:13
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar Kuotagirl 08 aug 2011 18:28

Tja, wielrenners worden toch vaak als associaal gezien. Ook al vaak meegemaakt. Heb ik heel sociaal een bel op m'n fiets. Bel je 5x en vervolgens horen ze je niet.
Dus roep je toch maar even. Krijg je te horen " Kan je niet ff bellen" Tsss, heb je dus al 5x gedaan......zeg maar niks. Dat gaat lang goed maar zo nu en dan moet ik toch
ff wat terugroepen en dan......zij WIJ associaal????? Wat ook vaak gebeurt is dat je denkt dat ze je gezien hebben maar dan toch gewoon doorrijden. Volgens mij kijken ze wel maar zien ze je niet. Ach ja iedereen is zo met zichzelf bezig tegenwoordig. Dus zelf maar heel goed opletten wil je heel thuiskomen.

josvtec
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 mei 2009 21:04

josvtec 08 aug 2011 19:08

Eigenlijk is er geen klap meer aan op onze fietspaden.
AL die toeristen hier hebben blijkbaar nog noooooooit een bloempje en een koejte gezien.
Dus lekker slingeren over het fietspad, bel je keurig op tijd en ze zien dat je een wielrenner bent, wordt je
compleet de hel in gevloekt en dat je een asoo bent.
Fiets je bijv. in Oostenrijk, en je belt, dan krijg je zelfs meestal een verontschuldiging aangeboden, hoeft ook weer niet, maar
komt wel heel anders over dan het asoo volk hier op de gewone fiets.

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 08 aug 2011 19:46

Weet je wat nou het enige voordeel van deze herfst is?
Dat ik zonder uitgescholden te worden over fietspaden kan rijden :)

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 08 aug 2011 19:48

http://www.gva.be/antwerpen/berlaar/wie ... #rcomments" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

Gebruikersavatar
chrisn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2010 21:39

Gebruikersavatar chrisn 08 aug 2011 21:23

Er zijn maar weinig ritjes waarbij er helemaal niets gebeurd. Op het moment dat er zich een bepaalde situatie voordoet (ik word afgesneden of uitgescholden of weet ik wat), zit ik me niet zozeer te ergeren aan de persoon in kwestie, maar meer aan het feit dat er op hetzelfde moment hele forums worden volgetypt over die 'aso-wielrenners'. Ik mompel meestal wat in mezelf ("Tuurlijk, en het zijn altijd die aso-wielrenners zeker, klojo").

Het probleem is wel een beetje dat wielrenners een soort stempel hebben en dat daardoor andere verkeersdeelnemers veel feller reageren op je.
Het zijn allemaal momentopnamen en vaak is de agressie tegen wielrenners niet terecht, zeker als je wielrenners gaat vergelijken met andere verkeersdeelnemers waartegen veel minder agressie is.

Voor de statistieken, gisteren in één ritje:
-Eerst een scooter met twee jongelui, die luid toeterend mij tegemoed kwam rijden, expres op mijn weghelft. Op het laatste moment lachend naar zijn eigen wegdeel.
-Vervolgens een automobilist -zelfde richting als ik- die het schijnbaar nodig vond om mij zonder enige reden op behoorlijke snelheid op ongeveer 10 centimeter te passeren terwijl er voldoende ruimte was. Maar dat zal mijn schuld wel zijn geweest, ik was immers de wielrenner van de twee.
-Tot slot: Om 1 of andere reden, vraag me niet waarom, vond men bij de gemeente het nodig om het fietspad helemaal onder te strooien met van dat fijne grind. Dus ik moest noodgedwongen eigenlijk (Want ik moest toch die kant op, en ik heb dunne banden) op de hoofdweg fietsen. Vervolgens passeert een auto mij luid toeterend en naar het fietspad gebarend. (Alsof ie morgen dood gaat omdat hij mij moest inhalen en dus een beetje moest uitwijken).....Ik wijs nog naar mijn oog en naar het fietspad maar ach het heeft geen zin. Deze man zal waarschijnlijk ook wel weer -uit pure meeloperij eigenlijk en niet zozeer uit frustratie- ergens iets op een forum schrijven over die aso-wielrenners.

Het kan ook anders: (Maand of drie geleden) op een fietspad bij een rotonde waar ik voorrang had, kreeg ik geen voorrang van een bestuurder van een busje waardoor ik behoorlijk moest uitwijken. De bestuurder had dit gezien. Ik vervolgde mijn weg, de bestuurder ook, in dezelfde richting en omdat het wat drukker was op de auto-rijbaan troffen we elkaar weer op de plek waar ik de weg wilde en kon oversteken. Ditmaal had de bestuurder voorrang maar hij stopte om mij over te laten steken(!) en riep uit zijn raampje toen ik net voorbij was en mijn hand had opgestoken: "Sorry voor net, ik zat niet op te letten!".

m.v.g. Chris

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 08 aug 2011 22:08

Gisteren 2 ritjes gemaakt 8-)

's ochtends 80km op de racer en echt zeer medewerkende weggebruikers, ik kreeg echt overal voorrang en bedankte ook hartelijk ! Als ik andere fietsers (MTB en oma fietsen) passeerde gaf ik dat netjes aan door een gepaste gil te geven op 25mtr afstand en bedankte ze voor het opzij gaan. Werkt zeker mee aan de perceptie van wielrenners in de maatschappij...

's middags een ritje met het gezin. Er was een opstopping op een boerenlandweggetje geweest door een licht eenzijdig ongeval. Na een kilometer waren alle fietsers weer een beetje verspreid, hoewel iets op het midden van de weg (links was er nog voldoende ruimte) en rechts van mij fietste m'n dochter, kwam er toch zo'n groepje Gilbert en Cancellara wannabee fietser luid schreeuwend en afsnijdend langs... :x Wat een debielen...

Dus gisteren beide kanten van de medaille kunnen bekijken, zeg niet dat alle automobilisten en andere weggebruikers heilig zijn, maar wel dat we zelf VEEL in de hand hebben.

Actie = reactie :geek:

roodhoofd
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 feb 2009 02:25

roodhoofd 08 aug 2011 23:57

dj schreef:Wat is dat voor een onzin? Als jij een auto die fout zit weet te ontwijken - lijkt me verstandiger dan ertegenaan te rijden - en daarna onderuit gaat kan de politie er niets mee omdat er geen aanrijding is??? Dus dan moeten we mensen die te hard rijden, door rood rijden, spook rijden etc ook allemaal laten gaan totdat het mis gaat?
Hoop dat je dochter en haar fiets er geen grote gevolgen aan hebben overgehouden.
Laten we het eens omdraaien: stel dat de politie zich wèl gaat bezighouden met aanrijdingen die (net) niet hebben plaatsgevonden omdat iemand toch nog kon ontwijken of stoppen.... Hoeveel extra agenten zullen we nodig hebben?

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 09 aug 2011 08:22

Eerlijk gezegd gebeurt het me zelden (kan het me niet meer herinneren) dat er agressief gereageerd wordt door medefietsers of automobilisten. Kan zijn dat het per regio verschillend is door verschillen in verkeersdrukte. Er zijn wel een aantal zaken die ik standaard doe:

- afremmen en met kleine snelheidsverschillen fietsende families (met kinderen) passeren
- bellen als ik eraan kom en bedanken voor het opzij gaan

Als mensen niet snel opzij gaan, niet opgewonden worden, rustig blijven. Het kan zo zijn dat de mensen je niet gezien of gehoord hebben! Of ik nu met een gemiddelde van 29 of 30 thuis kom, de koffie zal er niet anders door smaken of de bankrekening zal er niet anders uit zien!

Wat ik niet doe is in grote groepen fietsen. Je merkt dan dat het bij elkaar houden van de groep al zoveel aandacht vergt dat dit ten koste gaat van je focus op het verkeer. Hoe je het ook ziet, ook wij zijn verkeersdeelnemers die enigszins rekening moeten houden met anderen. Wel is mijn eigen verkeersgedrag in de auto veranderd nadat ik zelf ben gaan fietsen. Fietsers geef ik altijd voorrang......
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
lenidentite
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 apr 2011 14:40

Gebruikersavatar lenidentite 10 aug 2011 12:27

Ik ga er vanuit dat de andere mij wil n@@ien en het pakt daardoor altijd goed uit. Dus komt er een auto van rechts, dan reageer ik daarop ook als ik voorrang zou hebben. Ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik als fietser weinig last heb van confrontaties met andere weggebruikers. Ik gok dat ik in dit jaar inmiddels zo´n 3000 km heb gereden en dat er 1, misschien 2 minder prettige situaties zijn geweest.
Ik probeer in mijn routes zo min mogelijk door steden te rijden en ook de dijk is het mijden waard. Het wil ook nog wel eens verschil maken met het tijdstip dat je gaat fietsen en de weersgesteldheid.

Ik heb het idee dat mensen zich in het algemeen irriteren aan wielrenners. Ik heb het vermoeden dat fietsers (op gewone fiets) zich aan mij irriteren, omdat ik een bel op mijn fiets heb en vervolgens rustig inhaal. Dan komt hun momentje om te schelden te vervallen en dat vinden ze niet leuk. Ik daarentegen des te meer :lol: en soms stook ik nog een beetje door op te merken: jaja, deze heeft een bel op de fiets!

Als automobilist kan ik het me steeds beter voorstellen dat er irritaties zijn jegens wielrenners. Ik heb er ook wel eens last van, eigenlijk alleen specifiek de categorie toerboeren (30 gemiddeld en koffie met gebak)..... sorry. Ik zal daarover niet in detail treden (misschien op verzoek ;) ) echter een vinger zal ik niet opsteken. Ik probeer het allemaal gewoon netjes te doen, want het blijven toch broeders. Let gewoon een beetje op elkaar en denk maar, sommigen weten niet beter en ga over tot de orde van de dag.
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 10 aug 2011 13:12

wat is er nou weer mis met koffie met gebak?

Plaats reactie