Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montage BB30 lager met loctite?

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 02 jun 2014 17:33

lurhstaap schreef:Ik heb dezelfde combi (CAAD10/FSA/BB30), en geregeld ook dezelfde tik/kraak. Tot nu toe was het bracket altijd de schuldige, niet de patten/assen of iets dergelijks. Dus waarschijnlijk moet je naar de FM voor extra vet (of zelf doen).
Ok, dank voor de tips, even zien hoe je dat moet doen en anders even langs een FM.
Lcsmet schreef:Haal je wielen er even uit.
Aan de quick releases en de assen alles even reinibgen.

Wielen terug in je frame en een testritje maken.

Succes.
Kan geen kwaad om te doen natuurlijk, zal de QR's even smeren.
Maar de assen, wat bedoel je daarmee?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Jo O.
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 jan 2012 20:02

Jo O. 02 jun 2014 18:49

bij mijn Canyon (PF68) was het de quickrelease. :oops:

in mijn alu ridley geen last van. In de mooie carbon klankkast wel.

ik zou gezworen hebben dat het een probleem van de trapaslagers was.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16488
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jun 2014 19:40

Soap schreef:
Lcsmet schreef:Haal je wielen er even uit.
Aan de quick releases en de assen alles even reinigen.

Wielen terug in je frame en een testritje maken.

Succes.
Kan geen kwaad om te doen natuurlijk, zal de QR's even smeren.
Maar de assen, wat bedoel je daarmee?
Waar de assen contact maken met je frame.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 23 mar 2015 21:57

Na 4 jaar en 23000 km heb ik mijn Ultegra triple vandaag vervangen door een BB30 compact crankstel van Sram. Destijds wilde ik een BB30 frame omdat me technisch beter leek, in theorie dan. In de praktijk had die techniek toch wat nadelen, zeker omdat ik door het Shimano crankstel al gelijk converters 30<>24mm moest monteren. Een jaar geleden heb ik er ceramische lagers in gezet, met Loctite zowel aan de buitenkant van de lagers als aan de binnenkant, waar de converters zitten. Deze lijken echter toch te smal om vast te blijven zitten. Vorige maand alles nog een keer schoongemaakt en opnieuw met Loctite gemonteerd, maar er was na een rit al weer speling voelbaar aan de crankarm. Vanavond heb ik de BB30 crank er in gezet, in dezelfde lagers, en de speling is verdwenen. Schakeling aanpassen lijkt simpel, aanslagschroeven aandraaien lijkt genoeg te zijn. Ik ben benieuwd, misschien ga ik nu wel echt van de voordelen van BB30 genieten :D . En anders maar een andere, betere converter er in en mijn triple weer terug.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13804
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mar 2015 12:39

Als je met een 24mm crankstel gaat rijden geen converter in het lager moneteren maar deze, dit werkt perfect en kraakvrij en je laat je BB30 bracket in takt. Deze rotor is erg goed.

http://www.rotorbikeusa.com/products/bb ... acket.html

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 24 mar 2015 14:34

wasbeer2006 schreef:Als je met een 24mm crankstel gaat rijden geen converter in het lager moneteren maar deze, dit werkt perfect en kraakvrij en je laat je BB30 bracket in takt. Deze rotor is erg goed.

http://www.rotorbikeusa.com/products/bb ... acket.html
+1!

Zodra mijn lagers op zijn gaat er ook zo'n ding in. Overigens bij m'n cyclocrosser na 2k km nog steeds geen last van gekraak, terwijl het toch BB30 met FSA-meuk is. #fingerscrossed

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9219
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 apr 2015 09:13

Het is zover, ook mijn crank heeft een irritante tik/kraak. Ik ga het grondig aanpakken, een paar vraagjes ter verificatie (deels wellicht naar de bekende weg, waarvoor vast excuus):

Uitdrijven/monteren wil ik doen met een tool van CEMA.
Heeft iemand ervaring met deze webshop of met deze tool? Leveren ze eigenlijk ook aan Nederland?

Vervolgens wil ik er phil wood lagers inpersen. Volgens mij type PWX86. Die wil ik bestellen bij singlespeed. Dit is het juiste type toch? Heeft iemand onlangs deze lagers bij singlespeed besteld? Is phil wood idd de beste keuze voor duurzaam en kraakvrij (minuscule weerstandsreductie boeit me niet), of is cbear (of iets anders) nóg beter?

Tenslotte wel ik monteren met loctite. Ik lees oa type 641 en 2701. Welke moet ik hebben en waarom? Waar koop je dit? Ik kom online prijzen tegen van €50 voor een ieniemienie flesje. Is dit spul echt zo duur? Loctite komt tussen lager en bracketbus. Doe ik er slim aan om ook loctite aan te brengen tussen as en lager, of juist niet? Krijg ik de boel ooit nog los?

Hoop vragen dus, ik hoor graag van de (ervarings-)deskundigen!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 01 apr 2015 09:48

Bij een technische groothandel hebben ze vaak wel een alternatief van een ander merk, het hoeft toch niet perse Loctite te zijn? Ik heb Threebond gebruikt, werkt ook goed. Dat tooltje is wel aan de prijs vind ik. Als je een doppendoos hebt zit er wel een passende bij die je kunt gebruiken om de lagers er uit en er in te tikken. Het is allemaal niet zo erg technisch hoor, gewoon met beleid en verstand te werk gaan.
Wat betreft lagerpassingen:
http://www.brammer.nl/Downloads/goodfit.pdf
Volgens mij moeten ze allebei vast zijn als ik het verhaal goed begrijp.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28033
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 apr 2015 09:50

Ik dacht laatst dat ik aan de beurt was maar gelukkig bleek het alleen wat vuil te zijn. Voor de zekerheid had ik wel een flesje loctite besteld. De enige plek (die ik zo kon vinden) waar ze kleine hoeveelheden verkopen tegen een redelijke prijs is All4bikes.be. Prima ervaring, portokosten heel redelijk (gewoon briefpost) en snelle levering (binnen 2 dagen vanuit België).

Van Phil Wood moet je de PWX86 hebben. Ik heb deze lagers er nu 2 seizoenen in zitten en ze zijn nog perfect.

Voor wat betreft de loctite en waar aan te brengen
Apply LocTite to bearings before installing into BB shell. Once you are comfortable with how the bearings will be pressed into the frame, you will need to apply LocTite 609 to the outside of the bearing. We just got this handy tip from FSA: Put the Loctite 609 on the BEARING rather than the shell. That way, when the excess loctite is squeegee’d off, it will be to the front, where it can be wiped off, rather than pushed back, possibly squeezing up and into the rear seal of the bearing and causing a contamination of the grease. Working time is fairly short, so you will want to be sure you are ready for the next steps before applying the LocTite. One of the easiest ways to properly apply (and not over apply) is to use a Q-tip. Soak the end of the Q-Tip in LocTite and apply to both bearing seat, and Bearing OD.
Bron.

Los krijgen lukt alleen nog als je de boel verhit met een hittepistool (aka verfföhn).

BB30 tools hoeven niet duur te zijn.

http://www.ebay.com/itm/MTB-Tools-BB30- ... 0906617713

Alternatief

Voor 6,50 heb je precies passende FSA stukjes, enige dat je dan zelf nodig hebt is een draadeinde en een paar moeren. Voor nog eens 4,50 heb je ook een tooltje om uit te drijven.
Laatst gewijzigd door havana op 01 apr 2015 10:05, 3 keer totaal gewijzigd.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 01 apr 2015 10:03

53x11 schreef:
Uitdrijven/monteren wil ik doen met een tool van CEMA.
Heeft iemand ervaring met deze webshop of met deze tool? Leveren ze eigenlijk ook aan Nederland?
Ik heb dat cema gereedschap, en dit doet het werk uitstekend.
Naar Nederland verzenden dat zal wel lukken.
Stuur hen anders een mailtje, ze zijn snel in antwoorden en zeer behulpzaam.
Zelf heb ik ook een jaar probleemloos met c-bear gereden, dus een 10000km en dit door alle weer.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 01 apr 2015 10:26

havana schreef:Voor 6,50 heb je precies passende FSA stukjes, enige dat je dan zelf nodig hebt is een draadeinde en een paar moeren. Voor nog eens 4,50 heb je ook een tooltje om uit te drijven.
Ik heb bovenstaande tools ook gebruikt. In het uitdrijf gereedschap heb ik centraal een draadgat aangebracht zodat ik gecontroleerd het lager er uit kan trekken m.b.v. bout en afdruk ring i.p.v. slaan.
Ik heb goed resultaat behaald met C-Bear lagers welke ik enkel in het huis heb geborgd d.m.v. Loctite-???.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9219
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 apr 2015 11:00

Dank voor de vele snelle en nuttige antwoorden! Ik zie dat je tot 250 graden moet verhitten om de loctite weer los te krijgen. Ben daar toch wat huiverig voor; gaat dit goed met het carbon in het bracket en met de lijm waarmee de alu bus in het frame gelijmd zit?
@Vincent: heb je die afdruk ring ook zelf gefabriceerd?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie