Over een 'pas' en naar een 'col' v.v.
Mijn fietstocht van
gisteren begon in de buurt van Beaureceuil, aan de voet van het
Montagne Ste Victoire. Dus na de noodzakelijke voorbereidingen,
allez!, fiets uit de auto, de fietsschoenen aan en fietsen maar! De route liep min of meer door Beaurecueil en aangezien dat dorpje op een heuveltje ligt, moest het binnenblad er al meteen aan te pas komen. Na het dorpje loopt de D46 ietsje af, maar al snel doemt het eerste serieuze klimmetje van de dag op. Een
camionnette (kleine vrachtauto) met open laadbak scheurt véél te hard en véél te dicht langs
. Na van de schrik bekomen te zijn, begin ik aan de
côte tussen Beaurecueil en Châteauneuf-le-Rouge. Aan het einde van de afdaling moet ik wel even wachten voordat ik de erg drukke D7n over kan steken. Alle doorgaande wegen hier in de buurt van Aix en Marseille zijn trouwens erg druk! Als ik aan de overkant ben gekomen, maak ik de eerste foto van de dag.
Kerkje in Châteauneuf-le-Rouge, met links het Hôtel de Ville:
Buiten Châteauneuf-le-Rge om fiets ik eerst onder de A8 door en kom dan op een rotonde van alweer zo'n drukke weg, de D6. Daar kun je niet veilig fietsen, want het is er niet alleen druk, er denderen ook veel grote vrachtauto's over die weg en het is natuurlijk geen pretje als je voortdurend door van die 'monsters' gepasseerd wordt. Gelukkig is er rekening gehouden met fietsers, want er loopt een goed geasfalteerd tweerichtings-fietspad richting Trets langs die weg. En terwijl rechts van mij het verkeer voorbij raast, heb ik links zicht op de omgeving waar ik net vandaan ben gekomen. Ik 'plant' m'n fiets even voorzichtig in de haag die de scheiding tussen het fietspad en de weg vormt en schiet m'n volgende plaatje.
De Barre du Cengle met daar achter het Massif de Ste Victoire:
Het is nog een flink eind fietsen naar Trets (13 km), dus ben ik blij dat er zo'n goed fietspad ligt. Je moet alleen een paar maal bij een rotonde een afslag oversteken, maar verder heb je geen last van het overige verkeer. Er komen mij ook regelmatig andere racefietsers tegemoet. Ter hoogte van het industrieterrein van Rousset gebaart er een dat er wat op de weg ligt. Het blijkt dat er een flink stuk van de haag om onverklaarbare reden op het fietspad ligt. Gelukkig is er een nauwe doorgang overgebleven. Ik heb steeds de wind tegen en hoop dat ik 'm straks op de terugweg dan mee zal hebben.
In Trets ga ik bij het eerste stoplicht meteen rechtsaf, richting
Cimetière (begraafplaats), want zo kom ik op de D12 die mij naar de eerste col van de dag zal brengen. Even een paar steile hellinkjes nemen om het stadje uit te komen, dan langs 't kerkhof en ik fiets al tussen de wijngaarden. Al snel kom ik een bosachtige omgeving, waar het fraai fietsen is. Een beetje schaduw, een beetje zon, een mooi landschap, wat wil je nog meer? Het voelt al gauw weer warm aan. Vlak voor het gehuchtje Kirbon verlaat ik tijdelijk het bos en vlakt de klim enorm af. 't Is eigelijk nog slechts vals plat, dat overgaat in 'vals plat naar beneden' (Maarten Ducrot). Net voorbij Kirbon, ter hoogte van de links van de weg gelegen geitenboerderij
Ferme pédagogique pour les écoles, begin ik weer te klimmen. Via een aantal haarspeldbochten win je snel hoogte en enige honderden meters voorbij het oorlogsmonument en de onverharde weg het massief in, ben ik al op de
Pas de la Couelle (500 m). Geen 'collenbord' hier, maar wel mooie doorkijkjes op St-Zacharie en het
Massief de la Ste Baume, waar ik straks nog naar toe ga.
Op de Pas de la Couelle (500 m)...
:
...met zicht op het Massif de la Ste Baume (bij Marseille)...:
...en een doorkijkje naar St-Zacharie:
(foto van 27-08-2013)
Even wat drinken en eten en dan richting St-Zacharie. Het is een enigszins technische afdaling met leuke bochten, maar over een wegdek van matige kwaliteit. Na een paar kilometer kom ik echter in het departement Var en gaat de weg (nu D85) over in mooi glad asfalt, zodat ik snel beneden ben. Het gaat vervolgens nog een paar kilometer over een licht dalende weg, voordat ik in het stadje arriveer. Nu moet ik richting Auriol, maar ik wil absoluut niet over de D560, want ook dat is een drukke weg die bovendien geen fietsstroken kent. Er is echter wel een alternatief: de D45 langs Moulin-de-Redon. Nu zou je denken dat er dan wel ergens een wegwijzer te vinden is die naar die weg en dat dorpje verwijst. Niet dus. Het kost mij wat heen-en-weer rijden en zoeken in St-Zacharie, voordat ik goed gok en via een nietszeggend achterafweggetje op de
Route de Moulin-de-Redon kom (goed voor de kilometers
). In Moulin-de-Redon is men aan de weg bezig en word je omgeleid naar die D560, waar de boel ook vanwege werkzaamheden echter behoorlijk vast staat. Het lukt mij om in het dorpje toch langs de werkzaamheden te komen. Voordat ik echt in Auriol ben aangekomen, sla ik linksaf richting de rotonde aan het begin van het stadje. Hier begint namelijk een fantastisch mooie klim over de D45a het
Massif de la Ste Baume in.
De eerste 2,7 km zijn vals plat, dus die kunnen op het buitenblad (50x21). Daarna begint de klim meteen steil (34x29), maar na een paar honderd meter is het veel minder steil en trap ik met 34x23 omhoog. Ook hier weer een bosachtige omgeving, waardoor je kunt profiteren van een beetje schaduw zo her en der. Ongeveer halverwege de klim wordt het pas ècht mooi! Het landschap opent zich en voor je zie je de ruige natuur van het massief. Rechts loopt de bergwand en links is er meestal een muurtje, zodat je de klim ook boven je al goed ziet lopen. Het is nu wel iets steiler geworden, dus ga ik naar 34x26. Maar wat een fraaie klim en wat een schitterend landschap. Zo af toe heb ik wat schaduw van langs de weg staande bomen, maar nog meer van de steeds talrijker wordende wolkjes. Doch dat geeft niet, dat maakt dat 't net niet te heet wordt. Vanaf Auriol is het 10 km klimmen naar de aansluiting met de D2. Wat hoger zijn er nog wat vlakkere passages en er zit zelfs nog een 'knikje' in de klim. Ook de aansluiting naar die D2 verloopt dalend. Op de D2 is het nog 3 km naar de col, maar dat stuk van de klim ken ik en dat 'stelt niets voor'. Jaren geleden heb ik de col namelijk al 'gedaan' vanuit het oosten via de weg die aan de noordzijde langs het massief loopt. En ook de klim vanuit Gémenos ken ik al. Maar ik wilde altijd al de klim nog een keertje vanuit Auriol doen en die is zeer zeker de moeite waard, weet ik nu! De klim vanuit Gémenos is trouwens ook erg fraai! De laatste drie kilometer vliegen onder mijn wielen vandaan (34x21 & 34x19), ook al vanwege de steeds fraaier wordende panoram's die zich ontvouwen. Vlak voor de col zie ik Marseille al heel mooi liggen. Een paar dagen geleden was ik hier nog samen met m'n vrouw met de auto en toen was het heiig en zag je Marseille nauwelijks.
Op de Col de l'Espigoulier (725 m)
Het 'collenbord' en de col
De omgeving (kijkend naar het zuidwesten en westen; Marseille ligt aan de horizon, rechts van het midden)
Marseille
De omgeving (kijkend naar het oosten, richting afdaling naar Gémenos)
Op de col maak ik nog een babbeltje met een Frans echtpaar dat, net als ik, zich 'vergaapt' aan het panorama (met dank aan het relatief heldere weer). Je kunt hier een poos blijven hangen om te genieten van het uitzicht, maar ik moet nog weer een dikke 50 km terug over een niet geheel vlak (
) parcours, dus stap ik na een wat langere pauze dan gewoonlijk, maar weer op de fiets. Nog voordat ik weer de D45a op draai richting Auriol, stop ik al weer voor een foto. Er is weinig ruimte om te stoppen, doch het is gelukkig niet druk op dit tijdstip. De meeste Fransen zitten nu te eten.
De NW-helling van het Massief de la Ste Baume, waar links de D45a zich richting Auriol slingert en aan de horizon het Montagne Ste Victoire te zien is:
In de afdaling geniet ik net zo veel als in de klim, zo mooi is het hier. Jammer dat, als ik achterom kijk, de berg in tegenlicht ligt. Dat maakt het maken van acceptabele foto's er niet makkelijker op. Toch maar een poging wagen om een leuk plaatje te schieten.
Op de D45a in de afdaling van de col naar Auriol:
Daarna nog weer een stuk verder in deze toch ook wel technische afdaling. Het laatste deel van de afdaling door het open landschap is veel minder technisch en ook de laatste 5 km zijn simpel om te dalen. Vlak voordat het wat eenvoudiger deel van deze afdaling begint, maak ik nog even een foto van een aantal lussen die je omhoog (of omlaag) brengen.
De D45a slingert over de flanken van het Massief de la Ste Baume:
Ook vanaf Auriol neem ik exact dezelfde weg terug als ik gekomen ben. Dat geeft mij de mogelijkheid om de
Pas de la Couelle ook vanaf de zuidzijde op te gaan. In Moulin-de-Redon is de lunchpauze inmiddels voorbij en is het nog lastiger dan op de heenweg om langs de werkzaamheden te komen. Maar het lukt. Vanaf
St-Zacharie is het slechts 6 km naar de pas. Als ik het bos in fiets, daar waar de klim echt begint, komt er een motor met zijspan naar beneden. Hij houdt gelukkig netjes rechts, zoals het hoort. Nauwelijks later 'knettert' hij met een noodvaart weer omhoog. Aha, daar was het hem dus om te doen! Ook nu heb ik gelukkig geen last van hem (behalve dan van het irritante geluid
). De laatste km of zo voor de pas zijn wel wat steiler dan de voorgaande, doch echt moeilijk is het niet. Aan de andere kant van de pas, ter hoogte van het oorlogsmonument, is men inmiddels ook aan de weg bezig. Iets lager staat er daarom een auto met zo'n driehoekig bord en zwaailicht langs de kant van de weg. Een omhoog komende motorrijder is waarschijnlijk 'veiligheidshalve' maar helemaal aan de linkerzijde van de weg gaan rijden. Natuurlijk weer net als 'Le Grimpeur' er aan komt. Hij kan mij (gelukkig) nog juist ontwijken! De rest van de afdaling verloopt verder zonder problemen. Op het fietspad van Trets richting Châteauneuf-le-Rge heb ik niet, zoals gehoopt, de wind achter, doch z'n beetje schuin van voren. Toch schiet ik goed op. Nu nog even de côte naar Beaurecueil over en ik heb er een schitterende fietstocht van
103 km op zitten!