Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De Rijdende Rechter

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 sep 2013 19:11

carbonfire schreef:
daniel1975 schreef:Hier dus zo'n verslag......

http://blog.wielercafe.nl/?p=55
Blijkbaar heeft niemand de moeite genomen om op de url van dat verslag te klikken. Dan was er toch wel een ander element in de discussie bijgekomen? :o
Nou, als ik die link lees zie ik dat andere element echt niet. Hoewel:

Afbeelding

Nee, lijkt me idd niet gevaarlijk en a-sociaal :shock:

'Door: Geer Pronk

Floris was me net voor!

Aan de start staan voor de 1 na laatste keer de jagers te trappelen. De kaartjes worden in de emmer gegooid. Het klassement staat nog na vandaag nog niet vast. Volgende week is de grote finale. Wordt Peter of Robbert de winner van de vossenjacht 2010/2011?

Gerrie moet opzij springen voor zijn leven. De troepen gaan van start. we gaan via het Bos richting de grote stad (schilderwijk). Rondom zie je verbaasde gezichten. Wat zijn dat voor een gekken? Die hier al roepent door de straten scheuren. Het is draaien en keren. Stoep op stoep af. Als dolle honden rijden we achter elkaar aan zonder te kijken waar de pijlen zijn. je raadt het al (verkeerd).

We belanden in de duinen. Daar moet de slag geslagen worden. Er wordt kop over kop gereden maar niemand moet lossen. Je merkt dat de vorm van de renners op goed niveau is. De groep blijft bij elkaar. De veldslag wordt in de straten van Voorburg gevoerd. Draaien en keren. Ik zit goed voorin( als 6 ). Jan en Floris zitten achter mij. op de weg staat DE VOS OVER 500 METER. Door hele kleine steegjes worden we geloodst, nog steeds 6 de . hier komt niemand mij meer voorbij. Na 500 meter geen vos. we zijn door de Vos in de luren gelegd. De groep wordt uit elkaar geslagen.

Het wordt wat gevaarlijker auto,s op de hoek , de auto,s komen van links en van rechts. Ik raak mijn 6 de plaats kwijt De weg wordt weer wat breder. Ik zie de Vos staan. De Vos staat in het park. Floris komt langszij, op zijn ATB heeft hij net iets meer grip. Zij aan zij rijden we op de Vos af. ik steek mijn hand uit en grijp mis. Floris is 10 de en ik 11 de.'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 15 sep 2013 19:18

elefantino schreef:
spook schreef:
elefantino schreef:
Net zoals het tuig van de Wedrenners hun gedrag hier wel eens in perspectief geplaatst hebben.... :roll: :roll:
Eh... Verklaar u nader, want ik zie de link niet direct?
Het hierboven (door henzelf) beschreven gedrag valt niet in perspectief te plaatsen. Het gedrag dat de Wedrenners vertonen of hebben vertoond valt ook niet in perspectief te plaatsen, hoewel er pogingen zijn gedaan (ook op Wielertoerist.nl).
Ik begrijp je punt niet. Het is natuurlijk even off topic, maar wat de Wedrenners elke dinsdag doen heeft niets met een vossenjacht oid te maken. Ze rijden in verschillende groepen een vaste ronde over een vrijwel geheel verkeersluw parcours.

Daarnaast zijn er afspraken waar iedereen zich aan dient te houden die regelmatig door de initiatiefnemer onder de aandacht worden gebracht. Deze zijn ook na te lezen op de website van de Wedrenners. Een groot deel van de rijders let hier ook op en spreekt mensen aan op eventueel slecht gedrag. Dat er tussen de meer dan tweehonderd deelnemers een paar rotte appels zitten, wil niet zeggen dat de groep als geheel niet deugt.

Ik heb een tijd met veel plezier mee gereden met deze niet georganiseerde club. De voornaamste reden dat ik nu niet meer meerijd heeft te maken met dat de groepen te groot wordt en er teveel jongens meerijden die nauwelijks rechtuit kunnen sturen. En bovendien meerijden in een groep die te snel voor ze gaat. Er wordt wekelijks gevallen en dat risico wil ik niet lopen.

Ik rij tegenwoordig in kleiner comité mijn rondjes. Maar de Wedrenners neerzetten als een stel asocialen vind ik niet terecht.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39703
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 sep 2013 20:10

spook schreef: Ik heb een tijd met veel plezier mee gereden met deze niet georganiseerde club. De voornaamste reden dat ik nu niet meer meerijd heeft te maken met dat de groepen te groot wordt en er teveel jongens meerijden die nauwelijks rechtuit kunnen sturen. En bovendien meerijden in een groep die te snel voor ze gaat. Er wordt wekelijks gevallen en dat risico wil ik niet lopen.

Ik rij tegenwoordig in kleiner comité mijn rondjes. Maar de Wedrenners neerzetten als een stel asocialen vind ik niet terecht.
Ah....dus die figuren rijden niet achterin de waaier op de verkeerde weghelft, hoeven geen fratsen uit te halen om bij te blijven, en hebben nog energie om te anticiperen op onverwachte zaken onderweg?

Eerlijk is eerlijk, laatste tijd hoor je niet veel meer over de Wedrenners, maar het was een aantal jaren geleden echt wel een bekend fenomeen in negatieve zin.
Less is bore

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 15 sep 2013 22:36

Het probleem van de wedrenners is dat de groepen te groot worden en er teveel cowboys meerijden. Dat maakt dat een (groot) aantal serieuze rijders (waar ik mezelf onder schouw ;-)) afhaakt. Met die 'cowboys' wordt het rijden er niet beter en veiliger op. Veel jongens fietsen voor het errst, kunnen nauwelijks fietsen en proberen met man en macht aan te klampen. Dat erken ik en ben ik volledig met je eens.

De initiatiefnemer heeft opgeroepen geen nieuwe introducés mee te nemen. Het gaat ten onder aan het eigen succes.

Niettemin zijn er ook een groot aantal rijders die zich houden aan de regels en anderen daar op aan spreken. Hetgeen ze niet altijd in dank wordt afgenomen.

Het gaat mij erom dat je de wedrenners niet als geheel moet wegzetten als zijnde asociaal.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16768
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 sep 2013 23:31

Gerrie moet opzij springen voor zijn leven. De troepen gaan van start. we gaan via het Bos richting de grote stad (schilderwijk). Rondom zie je verbaasde gezichten. Wat zijn dat voor een gekken? Die hier al roepent door de straten scheuren. Het is draaien en keren. Stoep op stoep af. Als dolle honden rijden we achter elkaar aan zonder te kijken waar de pijlen zijn. je raadt het al (verkeerd).
Nujij/Geenstijl-debiel schreef:

Brave wielrennerts op hun dure carbon fietsen door die shariawijk sturen is natuurlijk onverantwoort en levensgevaarlijk
;)

Na het lezen van de verslagen moet ik mijn mening toch wel herzien. Dit heeft met een vossenjacht zo als ik het ken niets te maken. Het enige puzzel/nadenk element dat er in zit is het kunnen lezen van de pijlen op onverantwoord hoge snelheid en de winnaar is degene die het eerste bij de vos is. Dit is gewoon een ordinaire snelheidswedstrijd op de openbare weg en zou inderdaad verboden moeten worden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 16 sep 2013 08:02

spook schreef:Het probleem van de wedrenners is dat de groepen te groot worden en er teveel cowboys meerijden. Dat maakt dat een (groot) aantal serieuze rijders (waar ik mezelf onder schouw ;-)) afhaakt. Met die 'cowboys' wordt het rijden er niet beter en veiliger op. Veel jongens fietsen voor het errst, kunnen nauwelijks fietsen en proberen met man en macht aan te klampen. Dat erken ik en ben ik volledig met je eens.

De initiatiefnemer heeft opgeroepen geen nieuwe introducés mee te nemen. Het gaat ten onder aan het eigen succes.

Niettemin zijn er ook een groot aantal rijders die zich houden aan de regels en anderen daar op aan spreken. Hetgeen ze niet altijd in dank wordt afgenomen.

Het gaat mij erom dat je de wedrenners niet als geheel moet wegzetten als zijnde asociaal.
Dat laatste is nou precies wat ik wel wil. Als je meedoet aan evenementen die excessief gedrag uitlokken ben je medeveroorzaker van dat excessieve gedrag. Door er aan mee te doen houdt men het a-sociale gedrag in stand, hij/zij is daarmee a-sociaal.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 16 sep 2013 08:13

sloeren schreef:
Dat laatste is nou precies wat ik wel wil. Als je meedoet aan evenementen die excessief gedrag uitlokken ben je medeveroorzaker van dat excessieve gedrag. Door er aan mee te doen houdt men het a-sociale gedrag in stand, hij/zij is daarmee a-sociaal.

Poe, dus de brave huisvader die met zijn achtjarige zoontje naar de wedstrijd Ajax-Feyenoord gaat is medeverantwoordelijk voor de rellen die na afloop plaatsvinden?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 16 sep 2013 08:14

sloeren schreef:
spook schreef:Het probleem van de wedrenners is dat de groepen te groot worden en er teveel cowboys meerijden. Dat maakt dat een (groot) aantal serieuze rijders (waar ik mezelf onder schouw ;-)) afhaakt. Met die 'cowboys' wordt het rijden er niet beter en veiliger op. Veel jongens fietsen voor het errst, kunnen nauwelijks fietsen en proberen met man en macht aan te klampen. Dat erken ik en ben ik volledig met je eens.

De initiatiefnemer heeft opgeroepen geen nieuwe introducés mee te nemen. Het gaat ten onder aan het eigen succes.

Niettemin zijn er ook een groot aantal rijders die zich houden aan de regels en anderen daar op aan spreken. Hetgeen ze niet altijd in dank wordt afgenomen.

Het gaat mij erom dat je de wedrenners niet als geheel moet wegzetten als zijnde asociaal.
Dat laatste is nou precies wat ik wel wil. Als je meedoet aan evenementen die excessief gedrag uitlokken ben je medeveroorzaker van dat excessieve gedrag. Door er aan mee te doen houdt men het a-sociale gedrag in stand, hij/zij is daarmee a-sociaal.
+1

Hoeveel regels je jezelf ook probeert op te leggen, met een pelotonnetje met snelheden rond de 40 km/u over de openbare weg rijden kan gewoon niet.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 sep 2013 10:00

Ernie C. schreef: Maar treed hij ook op als echte rechter in het programma?
Bij geschillen tussen 2 partijen (burenruzies over heggetjes en overhangende bomen enzo) treedt hij op als arbiter. In het geval van deze mevrouw gaf hij gewoon juridisch advies.
[...] rechtstreekse snelheidswedstrijd tussen twee bestuurders van motorvoertuigen. [...] vossenjachten, puzzelritten en regelmatigheidsritten.[...]
Strava
Ernie C. schreef: Na het lezen van de verslagen moet ik mijn mening toch wel herzien. Dit heeft met een vossenjacht zo als ik het ken niets te maken. Het enige puzzel/nadenk element dat er in zit is het kunnen lezen van de pijlen op onverantwoord hoge snelheid en de winnaar is degene die het eerste bij de vos is. Dit is gewoon een ordinaire snelheidswedstrijd op de openbare weg en zou inderdaad verboden moeten worden.
Dat is het al ;)


Volgens mij laat Artikel 10 van de WVW niets aan onduidelijkheid over:
1 Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.
2 Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.
Natuurlijk wordt niet iedereen die probeert een KOMmetje te pakken direct vervolgd, maar als je iemand overhoop rijdt terwijl je een KOMmetje probeert te pakken zal het feit dat je bezig was met een wedstrijd wel mee spelen bij eventuele rechtszaken lijkt mij.
Laatst gewijzigd door scepticus op 16 sep 2013 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wm
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 16 sep 2013 10:24

scepticus schreef:
Natuurlijk wordt niet iedereen die probeert een KOMmetje te pakken direct vervolgd, maar als je iemand overhoop rijdt terwijl je een KOMmetje probeert te pakken zal het feit dat je bezig was met een wedstrijd wel mee spelen bij eventuele rechtszaken lijkt mij.
Hoe zou de aanklager dat willen bewijzen? Je kunt Strava namelijk ook gebruiken voor registratie/analyse van je fietstochtjes.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 sep 2013 10:30

wm schreef: Hoe zou de aanklager dat willen bewijzen? Je kunt Strava namelijk ook gebruiken voor registratie/analyse van je fietstochtjes.
Bewijs is natuurlijk een ander verhaal dan of iets wel of niet mag. ;)

Maar 45+ km/u door een stadscentrum + Strava in je achterzak wijst natuurlijk al wel een bepaalde kant op.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 16 sep 2013 11:44

Gelukkig hoeven ze dan ook niet te bewijzen dat je aan een wedstrijd deelnam. Ze halen dan gewoon artikel 5 van de wegenverkeerswet erbij, "het is verboden een ander in gevaar te brengen".
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie