Over de wielersport en zijn beoefenaars.

2 x gevallen, 2 x wat gebroken. Valtechnieken?

the fastest
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 16 aug 2012 12:22
Locatie: Begijnendijk

the fastest 27 sep 2013 18:16

Wat ik niet begrijp is dat mannen à la Cavendish of andere profs tegen soms 70-75 km/u ten val komen en dan op schaafwonden na niets hebben.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 28 sep 2013 01:21

Als je op één punt valt, schouder, elleboog etc dan is de impact van de val-energie op dat punt erg groot. Val je op je schouder bijv dan is de impact zo direct en groot dat je snel je sleutelbeen breekt.

Schuif je echter over het wegdek dan word de energie door een veel groter gebied verwerkt. krijg je wel lelijke schaafwonden van maar de kans op breuk is minder.

Bij relatief zacht rijden heb je vaak sneller te maken met directe impact dan bij harder rijden.
In theorie kun je dus beter harder rijden . . . . :) Tis natuurlijk wel relatief en zeker geen gouden regel hee.

Over de kop resulteert vaker in directe impact dan als de fiets wegglijd en je een schuiver maakt.

Valtechnieken met een rol is volgens mij niet echt aan de orde omdat de snelheid van vallen met de fiets nauwelijks toelaat dat je daar ook nog in kunt sturen. Ook gaat een rol waarbij je schouder eerst het wegdek gaat/laat raken je juist eerder een breuk opleveren door de directe impact op een klein gebied op het lichaam.

wimvanbrink
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 jan 2009 16:58

wimvanbrink 27 okt 2013 14:01

Tweemaal uit stilstand vallen is een kunst op zich. Is mij ook een keer gebeurd toen de klickpedalen voor het eerst op de markt kwamen. Heb of ben beter gezegd op mijn zijkant gevallen en niet getracht een en ander op te vangen. Het heupgewricht is behoorlijk wat steviger dan de elleboog of polsgewrichten, dus mindere kans op breuk.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 27 okt 2013 18:41

Nee hoor, is helemaal niks aan. Gewoon een rottig evenwichtsgevoel hebben en dan bijvoorbeeld een achterwiel dat er op een hellinkje ineens uit fliebert omdat lolbroeken je snelspanner hebben losgedraait.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 okt 2013 18:58

TumTumTum schreef:Nee hoor, is helemaal niks aan. Gewoon een rottig evenwichtsgevoel hebben en dan bijvoorbeeld een achterwiel dat er op een hellinkje ineens uit fliebert omdat lolbroeken je snelspanner hebben losgedraait.
What? Leuke club daar. Weet je zeker dat QR los was gedraaid door een zogenaamde lolbroek?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 27 okt 2013 19:13

zorroi schreef: What? Leuke club daar. Weet je zeker dat QR los was gedraaid door een zogenaamde lolbroek?
Nee niet 100%. Maar na een bezoek aan het zwembad alwaar enige opschoten pubers rondhingen zat toen ik naar buiten kwam mijn voorwiel ineens los. Ik zag in eerste instantie niks aan mijn achterwiel maar ik vermoed dat ze die ook losgedraaid hebben. Daar kwam ik helaas op een beetje een lullige manier achter.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie