Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
Sieper
- Forum-lid
Sieper
07 okt 2013 19:20
natuurlijk is dat óók echt klimmen, waar haal je deze interpretatie nu weer vandaan (kwam ik zo arrogant over?). Nog wel zo mijn best gedaan op het stukkie tekst
Ik denk dat je op zo,n hele lange klim ook zeker graag meerdere tandjes terug wil kunnen schakelen als je hartslag te lang te hoog komt te zitten, ook dan is het dus lekker om meer dan 27/28 tandjes achter te kunnen hebben en dan kan met de sram wifli derailleur.
Ik denk dat dat voor elke beginnende klimmer gewoon een hele goede optie is. Een triple is eigenlijk nog beter maar dat moet je dan wel willen en volgens mij is dit dan de "next best" oplossing.
-
JasperGR
- Forum-lid
JasperGR
07 okt 2013 19:37
Ik kan mededelen dat je met de sram force short cage ook een 28 kan. Heb namelijk ook een focus Cayo Evo 3.0 gehad.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
-
Sieper
- Forum-lid
Sieper
07 okt 2013 19:47
Klopt, 28 is de max op mijn fiets zat standaard een 27 max cassette, vond het zonde voor één tandje, je hebt bij sram dus iig ook nog de optie voor een long cage derailleur, ik denk voor velen van ons (beginnende) klimmers een nuttige optie, zei het op een lange helling of op een steile helling.
Vond het iets om op te letten iig, wat ik TS graag mee zou willen geven en probeerde een referentie kader te schilderen.
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
07 okt 2013 21:57
Waar klim je bij het lago maggiore 15%?
In Nederland of ander vlak gebied kun je toch makkelijk met een compact rijden op de 50.
(Ik heb compact en een 12-25 en 12-29 cassette kom je overal mee uit de voeten)
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
07 okt 2013 22:13
Sieper schreef:Hallo Materialist,
heb me net even aangemeld, was ik toch al van plan om te doen en misschien heb ik nog wel wat bruikbare input. Ben zelf vorig jaar begonnen te Fietsen in mijn geval op een Focus Cayo Evo met SRAM Force compact groepset. Of het frame juist is voor je vind ik moelijk te zeggen, ik zat er wel meteen leker op maar na mijn eerste echte ritten was ik bang dat het frame te lang was (een L, 57cm ben zelf 186) omdat ik toch wat moest reiken (voor mijn gevoel) na een maand of 2 had ik dat helemaal niet meer en ik denk nu zelfs dat ik graag nog een iets grotere drop zou willen. Ik denk dat je dit toch pas echt weet nadat je een (specifiek) frame een tijd hebt bereden maar swa.
Je gaf aan dat je graag de bergen in wilt, ik weet niet hoe serieus je dit meende maar als je echt wilt gaan klimmen (stukken van gemiddeld 15% of meer) zoals bijvoorbeeld rond het lago Maggiore (waar ik deze nazomer was) dan is de groupset denk ik wel belangrijk.
Zelf wilde ik geen tripple, vind het niet mooi en ja mijn kwetsbare egootje kan er ook niet tegen. Heb zelf een compact 50/34 aangeschaft.Ik zou er dan zeker een losse 39 op zetten voor in NL, zodra je een beetje getraind hebt is de 34 echt te klein (mede omdat de kleinste 2 cassete wieltjes niet gebruikt kunnen worden op het binnenblad (zonder krakende/slijtende ketting) en opschakelen naar het buitenblad betekend dan ook achter meteen weer terug moeten schakelen. Komt er dan weer wat wind/ben je toch moe dan zit je weer te schakelen met een 34/50 combi. Met een 39 is dit perfect opgelost en die kun je er gewoon bij kopen (van bijvoorbeeld stronglight of TA). Begin je met een traditionele dubbel 53/39 dan kun je echter niet terug naar een 34 binnenblad.
Ik heb zelf een 27 als grootste cassette tandwiel, de shimano cassette tot 30 paste niet (kon ik niet naar opschakelen de achterderailleur zat er dan tegenaan). Met 34/27 kwam ik niet (echt) tegen stukken van plus 15% op (en die zin er genoeg in de echte bergen) en toch bleek ik helemaal niet zo'n beroerde klimmer op Strava (altijd bij de beste 1/3 zelfs 2x ergens in de toptien) en als ik me vergeleek met even snelle mensen hadden die vaak al 40k hoogtemeters oid gefietst dit jaar.
T'is niet om mezelf op de borst te kloppen (ben maar gewoon een beginnertje) en misschien heb jij wel een veel betere conditie/meer kracht maar iig is de optie om dan met een wifli (langere derailleur arm) van SRAM tot een 34 geloof ik achter op te schakelen dan wel heel erg fijn (misschien is zo groot nou ook weer niet direct nodig). Om heel eerlijk te zijn geloof ik niet dat er heel veel hier zijn die zomaar even met een 39/25 vrolijk de laatste 4 km van de klim naar Cicogna (oid) fietsen alhoewel ik al wel meerdere van dat soort commentaren heb gelezen. Ben er boven gekomen maar moest 4 x afstappen om de hartslag weer te laten dalen.
Volgens mij bestaan deze opties bij Shimano en Campagnolo niet. Wil je dus 2 bladen voor dan zou ik voor een SRAM compact gaan, kun je in NL goed uit de voeten met een los groter binnenblad en kun je ook echt gaan klimmen, ook als je jezelf tegenkomt in de bergen.
1 ding snap ik niet je vindt jezelf een goede klimmer,en je schrijft ook bij een beetje wind in Nederland is het prettig om een 39 te hebben ipv 34,neem aan dat je met een 50-21 ook wel een beetje wind kan hebben.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
kilometervreter
- Forum-lid
kilometervreter
07 okt 2013 22:23
Consumeren we ons hier uit de crisis? Dan wel een nederlandse fiets bij een nederlandse fietswinkel kopen. Als ik zo'n budget had dan zocht ik gewoon zelf een fiets uit. Eentje met een mooie kleur.
-
elefantino
- Forum-lid
elefantino
07 okt 2013 22:34
@nijkie: Ketting ligt vrij schuin bij 50/21 en daarnaast moet je min. 30 km/h rijden (of stoempen), iets wat ik met wind tegen over het algemeen niet redt.
-
Sieper
- Forum-lid
Sieper
07 okt 2013 22:47
Ik noem mezelf helemaal geen goede klimmer en probeer de TS wat mee te geven over mijn ervaringen. Begin er al aardig spijt van te krijgen zeg wat een reacties, getver. Veel plezier met je 50/21 tegen de wind in, bel ff als je me in komt halen dan schrik ik niet zo. 15% bij het lago maggiore? Laatste 4 km naar Cicogna, laatste stuk omhoog vanuit Omegna (voorbij Forno) vlak voor Gignese als je door gaat de Mottarone op, vanuit Cannero Riviera omhoog richting Viggiona direct vanaf het meer.
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
07 okt 2013 22:52
elefantino schreef:@nijkie: Ketting ligt vrij schuin bij 50/21 en daarnaast moet je min. 30 km/h rijden (of stoempen), iets wat ik met wind tegen over het algemeen niet redt.
Klopt ook wel,toch tot nu toe 6000km met ketting en cassette gereden.
(Ben wel een poetser kwa onderhoud)
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
Karl66
- Forum-lid
Karl66
07 okt 2013 23:06
Een 39 heeft in de polder meer zin dan een 34, maar met 50/21 rij je bij een cadans van 90 toch echt 27km/u. Dus met 30km/u stoempen is lichtelijk overdreven
Wat Sram betreft, zowel als Shimano als Campagnolo hebben ook gewoon derailleurs met een lange kooi. Wat dat betreft snap ik de ophef over wifli niet helemaal.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
Sieper
- Forum-lid
Sieper
07 okt 2013 23:15
Dat is interessante info (nieuw iig voor mij) hebben shimano en campagnolo in zeg de 105 en de chorus ook gewoon deze mogelijkheid? Vind via Google weer allerlei tegenstrijdige beweringen namelijk.
-
JasperGR
- Forum-lid
JasperGR
08 okt 2013 07:16
Sieper schreef:Klopt, 28 is de max op mijn fiets zat standaard een 27 max cassette, vond het zonde voor één tandje, je hebt bij sram dus iig ook nog de optie voor een long cage derailleur, ik denk voor velen van ons (beginnende) klimmers een nuttige optie, zei het op een lange helling of op een steile helling.
Vond het iets om op te letten iig, wat ik TS graag mee zou willen geven en probeerde een referentie kader te schilderen.
Inderdaad de Long Cage is zeker een goede optie voor mensen geen triple willen maar wel een licht verzet. Goed dat je je mening geeft, iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen en daar leren we van! Welkom op het forum trouwens!
Laatst gewijzigd door
JasperGR op 08 okt 2013 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3