Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless banden voor cyclocrosser

JoostG
Forum-lid

JoostG 19 dec 2014 21:04

scottpch schreef:Joost, ik heb zojuist die Vittoria bandjes tubeless op m'n nieuwe Grail wielen van Notubes gelegd.
Geen centje pijn en geen drukverlies!
Wel met latex van Notubes. ;)

De niet TNT versie (dus de 150 TPI's)? Ben benieuwd naar je ervaringen in het veld. En dan vooral na wat ervaringen met boomwortels e.d.

Aangezien ik inmiddels 4 tubeless wielsets heb liggen, heb ik recent alle clinchers en binnenbanden aan mijn neefje geschonken. Een experimentje met een niet tubeless band met het niet gewenste effect, maakt alleen mijn neefje straks weer blij :lol:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 20 dec 2014 08:50

Yep, die versie. Te verkrijgen bij Salden.
Was een fluitje van een cent, ik heb zonet de druk gecheckt en die was nog hetzelfde.
Ik heb een brede velg, binnendiameter 20.3 mm, zou dus weinig last van burpen moeten hebben. ;)

JoostG
Forum-lid

JoostG 20 dec 2014 21:29

Heb net op basis van een tip op bike radar.com de WTB CrossWolf TCS banden gekocht met flinke korting bij Chainreaction. Ik zal snel mijn eerste ervaringen posten.
insta #gravelgremmen

JoostG
Forum-lid

JoostG 05 jan 2015 16:06

Het heeft even geduurd voordat de banden binnen waren. In eerste instantie heb ik geprobeerd ze om een Pacenti SL23 velg te leggen, maar dat blijkt nog onmogelijk. Vandaar dat ik de tubeless crossbanden tijdelijk gebruik icm campa eurussen 2 way fit. De banden kan dan wat oprekken, waardoor de Pacenti's gebruikt kunnen worden.
Bij het checken van de tubeless set up voor lekken, ontdekte ik 3 kleine gaatjes in de wand van de band. Alsof iemand met een dwergenvorkje in de band geprikt had. Aangezien ik toch tubeless zou gaan rijden, heb ik meteen een flinke dot latex in de banden gedaan en de band een avondje, met de wand met gaatjes naar beneden, laten rusten. Zoals altijd heeft de latex zjn werk goed gedaan. Toch een mailtje gestuurd aan Chain Reaction met foto van de gaatjes: dit hadden ze nog nooit eerder gezien, maar ik krijg een nieuwe band opgestuurd. Dat noem ik netjes en heb ik de mazzel meteen een reserve band te hebben.

Dan het rijden zelf: forse verbetering ten opzichte van mijn Schwalbe CX pro banden. Dit had ook al wel verwacht aangezien ik de WTB op een veel lagere bandenspanning kan rijden (tubeless, nu 2 bar gebruikt) en de band is breder valt.
insta #gravelgremmen

gineau
Forum-lid

Gebruikersavatar gineau 06 jan 2015 06:17

Ik ben benieuwd of het je uiteindelijk lukt om die banden op de pacenti's te krijgen. Houd ons maar op de hoogte.

Zelf heb ik wat de passing betreft alleen maar problemen met die pacenti's. Banden installeren gaat (zonder bandenknecht) moeilijk en een band er af halen..... dat is zo mogelijk nog moeilijker. De vorige band heb ik er al af moeten knippen en ook nu weer -de band moet er tijdelijk af om het wiel te laten richten- zit ik met de handen in het haar. Probeer nu uit alle macht om er een bandenknecht tussen te krijgen.

Ze rijden verder prima, maar voor tubeless banden koop ik ze absoluut niet meer.

JoostG
Forum-lid

JoostG 06 jan 2015 08:03

Ik heb al een soortgelijke ervaring gehad met 23mm brede carbonvelgen en tubeless banden: in eerste instantie onmogelijk. Echter na een tijdje de banden op andere velgen ingereden te hebben, lukte het zonder al te grote problemen. Ik verwacht straks hetzelfde effect met deze banden. Ik heb op mijn andere pacenti's inmiddels ingereden Schwalbe One's zitten dat ging zonder een centje pijn.
Welk deel krijg je niet van de velg af bij het verwijderen van een tubeless band?
insta #gravelgremmen

gineau
Forum-lid

Gebruikersavatar gineau 06 jan 2015 08:41

JoostG schreef:Welk deel krijg je niet van de velg af bij het verwijderen van een tubeless band?
Het hele deel. 8-)

Nee, het lukt met moeite om een bandenlichter onder de (ruimmmmmm ingereden) band te krijgen en die net op/over de velgrand te tillen. Dan heb je eigenlijk al meer kracht gezet dan goed is voor band en velg, terwijl nog meer nodig is om de rest over de rand te krijgen.

Later vandaag nog maar eens alles uit de kast halen... Met dit wiel moet je dus echt geen pech krijgen op de weg hè, dat je een binnenband moet plakken/pakken. Zeker nu in de winter, dan ben je goed de sjaak.

Iemand een mooie Pacenti SL23 hebben? Tune-naafje erin, fijne spaken. Half seizoen gebruikt.

JoostG
Forum-lid

JoostG 06 jan 2015 13:22

Lek rijden, daar maak ik mij niet druk over. Ik rij inmiddels alles tubeless met vloeibare latex.

Jouw probleempje: probeer je beide bandhielen over dezelfde velgrand te krijgen? Dat kan namelijk erg lastig zijn. Ik wip hem aan de ene zijde los over een centimetertje of 15, en daarna aan de andere zijde. Dan is het daarna vaak een fluitje van een cent.
insta #gravelgremmen

gineau
Forum-lid

Gebruikersavatar gineau 06 jan 2015 15:06

Ik rijd ook tubeless; ik ging even uit van het ergst denkbare scenario. ;)

Normaal gesproken rag ik een band inderdaad aan één kant van de velg af ja. Ik geloof niet dat het ooit bij me op is gekomen dat aan twee kanten tegelijk de band over de velg trekken (als dat is wat je bedoelt) ook kan werken. Zal misschien makkelijker zijn met een relatief smalle velg...?

(Nu heb ik uberhaupt weinig keus waar en hoe ik begin. Het zit overal verdomde strak.)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jan 2015 22:47

Een tijdje terug mijn voorwiel opnieuw gedaan en eigenlijk was het meteen een stuk beter. Voor de zekerheid heb ik ze eerst nog even weggelegd. Vandaag eindelijk de eerste kilometers van het jaar gemaakt en na anderhalf uur crossen geen drukverlies. Fulcum R7 met Specialized Terra Pro met Notubes cyclocross kit is dus werkend te krijgen.De grip is echt fantastisch in de modder.
Campagnolo Ultra Dork

JoostG
Forum-lid

JoostG 26 jan 2015 10:36

Afgelopen weekend in uitdagende omstandigheden in de Eifel gecrosst met mijn tubeless WTB CrossWolf banden. Voor had ik net iets minder dan 2 bar, achter 2.5 bar. Ondanks vele rotsen en wortels heb ik geen last gehad van burpen. In de sneeuw bleef ik veel grip houden, zelfs staand bij 15-20% slipte het achterwiel niet tot nauwelijks door.
Fijne combinaties.
insta #gravelgremmen

Plaats reactie