Investeren in gereedschap, welk merk?
Heb diverse fietsgereedschappen van het merk Unior. Top-professioneel gereedschap. Vergelijkbaar met Parktool en Cyclus. Ook van deze beide merken heb ik spullen.
Unior heeft een grote range aan werkplaatsgereedschappen. Ze leveren oa. gereedschap aan de Audi, VW en Porsche-fabrieken.
Men heeft een apart segment fietsgereedschap.
Zie uniortools.com en YouTube-filmpje
Grt. Paul1
Unior heeft een grote range aan werkplaatsgereedschappen. Ze leveren oa. gereedschap aan de Audi, VW en Porsche-fabrieken.
Men heeft een apart segment fietsgereedschap.
Zie uniortools.com en YouTube-filmpje
Grt. Paul1
Lijkt wel erg op een derde-hand-tang die je gebruikt om kabels op te spannen.
Is de werking vergelijkbaar?
Op dit forum lijkt niemand gereedschapskoffertjes te willen, maar als beginnend fietssleutelaar ben ik erg blij met de PRO-toolbox. Ik ervaar het als kwaltatief goed en prettig hanteerbaar materiaal. In het koffertje zit geen standaard gereedschap, zoals schroevendraaiers, combinatietang, steeksleutels of rubber hamer, maar dat heb ik zelf wel.
De gereedschapset is bedoeld voor fietsen met Shimano-onderdelen.
De gereedschapset is bedoeld voor fietsen met Shimano-onderdelen.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Bij een set Eurus/Shamal (jij hebt toch ook zo'n set?) krijg je ook een tooltje om aero spaken vast te houden, bruikbaar voor drie verschillend maten. Dat tooltje gebruik bij alle aero spaken.daniel1975 schreef:En is er ook een goede stukje gereedschap/methode om dunne aerospaakjes goed vast te houden?
Ik doe het nu met een tangetje met een stukje poetsdoek (ivm beschadiging lak), maar is er niet een beter tooltje?
- Forum-lid
- Contact
Ik heb de Parktool spaakspanningsmeter, erg handig. Vooral bij wielen met minder spaken. Zelfbouw idd ook een goede optie, heb het Wheelbuilders handbook (of hoe hij ook heten mag), staat een goed figuur in. Een vriend van me is meubelmaker, ik ga hem eens vragen of hij me hiermee helpen kan. Wat ik vooral belangrijk vindt aan een wielrichter is dat je de boel fatsoenlijk kan centreren. Of is het gewoon een kwestie van telkens het wiel eruit halen en meten met een dishing tool? (zo doe ik het nu). Moet toch ook gelijk met de wielrichter goed kunnen gaan?StefanJ schreef:lugosi schreef:Een VAR wielrichter is super maar je moet wel een serieus budget hebben. Persoonlijk raad ik mensen die wielen willen gaan bouwen aan om liever een goede spaakspanningsmeter te kopen dan een superdure wielrichter. Het effect van de spaakspanningsmeter is veel groter dan dat van een wielrichter. Een TS 2.2 is overigens een goede wielrichter. Als je handig bent kan je voor een fractie van de prijs zelf een wielrichter bouwen, inclusief meetklokken.alpdhuez53:15 schreef:.........Op het verlanglijstje staat de TS 2.2 van Parktool. Is duur maar volgens mij wel goed. Iemand eventueel een tip wat nog meer goed is qua wielrichters (wil zelf wielen gaan bouwen).
Als je een dikke portmonnee hebt en je wil een goede en prachtig uitziende wielrichter dan kan je investeren in dit pareltje:
http://www.pklie.de/truing_stand.html
+1 voor het zelfbouwen. Ik heb eerst wat onderzoek gedaan. Het was of een hele dure wielrichter aanschaffen of er zelf een bouwen. Veel van de benodigdheden had ik toevallig nog liggen. Is dit niet het geval, dan moet je denk ik in staat zijn om voor enkele tientallen euro's iets degelijks in elkaar te zetten. Er staan genoeg voorbeelden op het internet!
Ik heb mijn eerste wielset inmiddels in elkaar gezet met mijn zelfbouw wielrichter. Erg leuk project om te doen!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Als je een goede wielrichter hebt, is het wiel gecentreerd als de beide voelers bij de velg komen , maar dat heb ik alleen bij de VAR gehad.
Ik heb 2 spaakspanningsmeters: een is geijkt op Sapim spaken, de andere op DT.
Ik heb 2 spaakspanningsmeters: een is geijkt op Sapim spaken, de andere op DT.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
- Forum-lid
- Contact
Omdraaien doe ik inderdaad ook. Gaat wel redelijk nauwkeurig maar nog niet zo nauwkeurig als ik zou willen. Probleem met mijn huidige wielrichter is trouwens dat het wiel er moeilijk recht in te klemmen is. Bij de snelspanner zitten kunstof beugels waar je het wiel inhangt. Dat kunststof is nu wat uitgelubberd. Als ik er zelf één ga bouwen ga ik daar hardhout toepassen of iets van metaal.
-
- Forum-lid
Weer even een wat ouder topic naar boven halen.
Dat ik nog thuis woonde pakte ik altijd het fiets gereedschap koffertje van me vader een simpele van de lidl.
Nu woon ik op me zelf en wil ook weer een mooi setje samen stellen, maar welke merken zijn goed.
Ik heb al wat inbus en torx van pb swiss tools dat vind ik lekker werken en ik ben ook wel van goed gereedschap want ja dat is al half werk.
Ik zie steeds bbb als budget merk voor bij komen
Parktools als duur maar knap maar wat zit er tussen in ik kwam al wat trivio tegen is dat iets.
Dat ik nog thuis woonde pakte ik altijd het fiets gereedschap koffertje van me vader een simpele van de lidl.
Nu woon ik op me zelf en wil ook weer een mooi setje samen stellen, maar welke merken zijn goed.
Ik heb al wat inbus en torx van pb swiss tools dat vind ik lekker werken en ik ben ook wel van goed gereedschap want ja dat is al half werk.
Ik zie steeds bbb als budget merk voor bij komen
Parktools als duur maar knap maar wat zit er tussen in ik kwam al wat trivio tegen is dat iets.
Recent gezien ; Silva- biketools (profesioneel italiaans fietsgereedschap)
www.silvabikecomp.it
Nog een goed merk ; Cyclo-tools --> www.weldtite.co.uk
www.silvabikecomp.it
Nog een goed merk ; Cyclo-tools --> www.weldtite.co.uk