Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Remmen open/dicht staan

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 14 nov 2013 17:00

amclassic-fan schreef:Zoals ik dus al zei op de vorige pagina: probeer met <8 graden in de regen in een peloton die stelschroeven maar eens strakker te draaien. Daar word ik persoonlijk niet vrolijk van, dus draai ik de stelschroef aan voor de koers en zet ik vervolgens als het nodig is de rem iets dichter. Ik ben echt niet de enige die het zo doet, heb het namelijk niet zelf verzonnen ;)
Dus Shimano heeft op dat vlak een voordeeltje op Campagnolo? Want daar kun je alleen maar met een stelschroef afstellen?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 nov 2013 17:06

Bij Campa kan je ook aan de remhendel openzetten.
Suntoro schreef:Ik snap het gewoon niet. Sommigen doen zoveel moeite om er netjes bij fietsen, juiste kleding en schoenen. Juist stuurlintje, bandenlogo´s netjes ten op zichte van het ventiel. Beschoren benen, maar dan zetten ze een quick release van een rem half open of open. Iedereen moet zelf maar weten wat hij wil natuurlijk, maar de smaakpolitie zal die boetes zeker niet laten. Al beginnen ze met een waarschuwing met een beetje mazzel.
Ik doe net niet mij best ivm fietsen, kleding en schoenen. Mijn benen scheer ik niet meer, deze maand moet zelfs mijn snor blijven staan. Het enige wat ik nog probeer is de smaakpolitie hard uit het wiel te rijden. Dat lukt tegenwoordig vrij aardig :-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

buddo
Forum-lid
Berichten: 1977
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 15 nov 2013 11:36

afrit13 schreef: Dus Shimano heeft op dat vlak een voordeeltje op Campagnolo? Want daar kun je alleen maar met een stelschroef afstellen?
Dat noem ik juist een voordeel... het voorkomt dit soort discussies en je stelt de rem af daar waar het de bedoeling is. Daarnaast geheel subjectief... het is mooier want het palletje is weggewerkt in de shifter en je ziet het niet samen met een strakker uiterlijk voor de remhoef.
de zwarten schreef:Bij Campa kan je ook aan de remhendel openzetten.
Dat kan vast, maar is voor de meeste mensen niet handig en denk ik niet de bedoeling, je rem is dan immers verder van het stuur verwijderd (niet handig, niet veilig). Daarnaast is het ook niet mooi omdat dat deel van de shifter verder dan af staat van het binnenste hendeltje waarmee je schakelt.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 15 nov 2013 12:41

Hmmm. Kan dat openzetten van de remmen ook bij de laatste versie van Campagnolo Record 10 speed? Zo ja, hoe moet dan dat? Ik kan niets ontdekken, maar dat ligt vast aan mij...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 15 nov 2013 13:25

Het aan de remhendel openzetten bij Campa, is net zoals bij shimano enkel bedoeld om wielen te wisselen of om aanslepen te vermijden als er tijdens de koers een slag in komt te zitten of iets dergelijks. Ik doe het nog wel eens als ik nieuwe wielen heb gestoken, en de single-pivot achterrem daardoor is verdraaid. In dat geval moet je eigenlijk de rem centreren, maar als ik haast heb zet ik de rem aan de remhendel open, en sleept het meestal niet meer.
Op zich is het zo onveilig als je kleine handen hebt, want er valt gewoon vlot mee te remmen naar mijn aanvoelen. Het voordeel is dus dat de remfunctionaliteit helemaal niet verandert, in tegenstelling tot de hendel bij Shimano remmen.

De hendel kan open door de pin te verschuiven aan het scharnierpunt van de remhendel (het blanke pinnetje boven het scharnierpunt van de hendel in onderstaande foto):
Afbeelding
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 16 nov 2013 01:17

Ah, dank! Ik rij er al 13 jaar mee zonder het ooit te hebben geweten. Ach, een mens is nooit te oud om te leren...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16738
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 nov 2013 07:30

Dan heb heb je 13 jaar niet lek gereden of 13 jaar je remmen erg ruim afgesteld...
Campagnolo Ultra Dork

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 16 nov 2013 10:51

Als ik zo mijn shimano remmen bekijk, werkt de quick release (of wat de officiele naam ook mag zijn) op een manier dat ie niet half open goed te gebruiken is.

Het zijn 2 draaipunten naast elkaar. Als ie dicht staat, bevindt het bevestigingspunt van de kabel zich aan de onderkant. Open aan de bovenkant t.o.v. het draaipunt van het hendeltje.
Half open staat ie er dus recht naast, en kan ie naar mijn inschatting verder open draaien als er spanning op de remkabel komt.
Helemaal open kan ie uiteraard verder nergens heen, maar met een half open rem rijden ga ik in ieder geval niet proberen. Kan met deze constructie nooit de bedoeling zijn.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 16 nov 2013 11:07

Heb je het al geprobeerd dan?
Ik heb al vaak half open geremd, en er beweegt niets.
Geen idee of het ontworpen is om in iedere stand te remmen, maar het lukt dus wel.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 16 nov 2013 12:37

Ernie C. schreef:Dan heb heb je 13 jaar niet lek gereden of 13 jaar je remmen erg ruim afgesteld...
Mijn remblokjes hoeven niet strak op de velg. Liever iets ruimer, dat remt lekkerder.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 16 nov 2013 13:31

martijnm schreef: Helemaal open kan ie uiteraard verder nergens heen, maar met een half open rem rijden ga ik in ieder geval niet proberen. Kan met deze constructie nooit de bedoeling zijn.
Zet het ding half open en knijp in de rem, dan WEET je wat er gebeurt.
Vermoedelijk zijn die dingen zo geconfigureerd dat er niks gebeurt om rechtszaken te voorkomen.
Cheap light strong, choose two

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 16 nov 2013 15:23

de zwarten schreef:Heb je het al geprobeerd dan?
Ik heb al vaak half open geremd, en er beweegt niets.
Geen idee of het ontworpen is om in iedere stand te remmen, maar het lukt dus wel.
Ok, goed punt ..

Net ff geprobeerd, en er beweegt idd helemaal niets, het lijkt zelfs wel of het draaimechanisme geblokkeerd wordt als er spanning op staat.. Ik kan het hendeltje niet meer bewegen als ik de rem stevig dichtknijp, ongeacht de stand.
Dus, werkt idd prima lijkt me zo... maar ik laat ze toch lekker dicht staan :)

Plaats reactie