Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

FIETS september

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 19 sep 2010 21:21

[quote="Zweef"][quote="race-niek"]maar probeer je hier mee duidelijk te maken dat omdat, jou verhaaltje in de volkskrant stond, het ook maar even in FIETS moet worden gezet?[/quote]
Waarom zo scherp, bijna agressief naar die jongen? [/quote]

Ja dat verbaasde mij ook. In iedergeval goed dat je die brief gescchreven hebt, de discussie is al zo eenzijdig. Dus wat reactie van de kant van de wielrenners is goed.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

louise
Forum-lid
Contact

louise 21 sep 2010 20:06

Ik heb ook nog niet zo lang geleden een ingezonden brief gestuurd naar een algemene krant, NRC in dit geval, als tegengeluid van de kant van de racefietsers. De mijne is helaas niet geplaatst. Jammer. Dit is 'm, en hij heeft ook meer in het algemeen mijn mening weer - die neerkomt op wat in dit topic eerder al is gezegd, namelijk dat het probleem vooral het claimen van rechten/eigen gelijk is, en dat beide kanten dat doen:
Sinds vorige week besteedt de NRC ook aandacht aan de ‘oorlog op het fietspad’ tussen langzaam en snel verkeer. In reactie daarop staat er vandaag in Opinie & Debat een ingezonden brief van H.J. van den Doel uit Leiden. Deze brief illustreert mijns inziens precies de kern van het probleem. Er staat: ‘Fietspaden zijn bedoeld voor recreatief en woon-werk-schoolgebruik door normale mensen op gebruiksfietsen’. Hiermee suggereert Van den Doel (1) dat mensen op racefietsen niet normaal zijn (de term ‘gebalk’ voor het roepen van racefietsers zit ook in die hoek) en (2) dat recreatieve en woon-werk-schoolfietsers meer recht hebben op het fietspad dan anderen, zoals bijvoorbeeld racefietsers, maar ook wandelaars wellicht en rolstoelgebruikers.

Vooral in dat tweede zit hem het huidige probleem: sommige groepen menen meer recht te hebben op het fietspad dan anderen, dus anderen moeten zich maar aanpassen. Dit, meer dan het snelheidsverschil, leidt tot de onderlinge onverdraagzaamheid, het gebrek aan aanpassingsbereidwilligheid en de agressie. De omgekeerde redenering hoor ik namelijk onder racefietsers: zij rijden daar het hele jaar rond meerdere malen per week, dus de zomerse zondagsrijders die er zich maar een enkele keer op de fiets begeven, moeten zich maar aanpassen.

Bepaalde groepen fietspadgebruikers hebben niet meer of minder recht op het gebruik van het fietspad. Ze zullen er samen uit moeten komen. Dat vraagt geven en nemen van beide kanten, en niet het klakkeloos veroordelen van iedereen op een racefiets.
Overigens vond ik de berichtgeving in NRC en Telegraaf bepaald niet ongenuanceerd.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

zweef
Forum-lid

zweef 21 sep 2010 21:47

[quote="Louise"]Overigens vond ik de berichtgeving in NRC en Telegraaf bepaald niet ongenuanceerd.

Louise
[/quote]

En dat is dan eigenlijk gewoon genuanceerd...

Toch?

Zweef (die dubbele ontkenningen en zo maar verwarrend vindt)
You should see me go downhill...

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 02 okt 2010 12:26

Klopt, doet me denken aan van die leraren die probeerden lastige vragen te formuleren op een proefwerk, maar zelf ook de draad kwijtraakten

"Het is niet realistisch te veronderstellen dat in de meeste gevallen het niet zo is dat het ontkennen van de oorlog vrijwel altijd ongeoorloofd was".

Waar of niet waar.

kawouter
Forum-lid

kawouter 11 okt 2010 18:27

ter aanvulling:

dit is dus niet te bedoeling.

link

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 okt 2010 18:50

Ik ken de groep, reed zelf ook wel eens mee, alleen afgelopen jaar er niet van gekomen. Er worden zo nu en dan wel acties uitgehaald die niet kunnen, maar het valt meestal wel mee. Zoals beschreven in de link heb ik het nooit mee gemaakt.
In vergelijking met andere toergroepen is het niveau een stuk hoger en dat scheelt nogal in de stuurmans kunsten. En daarnaast kan er op het merendeel van die route wel wat meer, dan bijv in het westen van het land.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kawouter
Forum-lid

kawouter 12 okt 2010 10:51

het ging me niet zozeer om de stuurmanskunsten, meer om het coureurtje spelen op de openbare weg. Ik geef toe, ik mag het ook graag doen zo nu en dan, maar gezien de mixed emotions die mensen op een racefiets tegenwoordig oproepen vind ik dat je als wielrenner je sociaal dient te gedragen in het verkeer. Ik ben me daar veel bewuster van de laatste tijd. Bovendien win ik liever een wedstrijd dan de training.

Plaats reactie