Vitamine B12 tekort.
Goed om te horen dat je het idee hebt dat de "shots" iets doen. Hebben ze ook aangegeven wanneer de meeste mensen er iets van beginnen te merken?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Nee, maar ik heb wel een afspraak met de dokter in de tweede week van januari om over de voortgang te praten.JPAR schreef:Goed om te horen dat je het idee hebt dat de "shots" iets doen. Hebben ze ook aangegeven wanneer de meeste mensen er iets van beginnen te merken?
Ben benieuwd. Gaan ze je waardes dan ook weer meten, of moet je eerder bloed prikken zodat dat besproken kan worden?
Haha, ach valt meestal ook wel mee. Ik moet elke 4 maanden voor controle en bloedprikken. Went wel ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- Coulthard1984
- Forum-lid
B12 is nogal een essentiële vitamine voor een wielrenner. Het heeft o.a. een functie bij het aanmaken van rode bloedlichaampjes. Vroeger dacht men zelfs door meer B12 te nemen dat je ook meer rode bloedlichaampjes aanmaakt, maar helaas zo werkt het niet.
Sinds kort heb ik een voedingsdeskundige (ivm correcte voeding voor mijn leverziekte).
Ik was op een gegeven moment aan het experimenteren geraakt door gewone melk te vervangen voor soja.
Maar helaas, geen verstandige keuze.
Melk bevat aardig wat B12 (en calcium) die niet (natuurlijk) in soja voorkomt.
Dus ik weer aan de gewone melk.
(Overigens bevat bepaalde vis en rundvlees in verhouding nog meer B12)
Off topic:
Mijn idee was dat melk geen natuurlijk product is wat de mens van nature nodig heeft.
Maar het argument is meer dan stevig: we drinken al duizenden jaren melk; inmiddels kan ons lichaam dat prima verwerken.
Wel kan het zo zijn dat bepaalde melksoorten het lichaam niet goed verteerd.
In Nederland drinken we vooral koemelk. In Afrika (op sommige plekken) weer veel melk van de kameel. En elders weer veel geiten melk. Doordat wij als mens zo ''gemengd'' zijn geraakt met andere culturen, kan het zomaar zijn dat de ene persoon een intolerantie heeft meegekregen van zijn voorouders voor koemelk, maar wellicht prima geitenmelk kan drinken (dit kan ook zo maar generaties overslaan).
Maar goed ik wijk volledig af van het onderwerp...
Komt er op neer: melk is goed voor bijna elk.
http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartik ... e-b12-119/
Sinds kort heb ik een voedingsdeskundige (ivm correcte voeding voor mijn leverziekte).
Ik was op een gegeven moment aan het experimenteren geraakt door gewone melk te vervangen voor soja.
(Overigens bevat bepaalde vis en rundvlees in verhouding nog meer B12)
Off topic:
Mijn idee was dat melk geen natuurlijk product is wat de mens van nature nodig heeft.
Maar het argument is meer dan stevig: we drinken al duizenden jaren melk; inmiddels kan ons lichaam dat prima verwerken.
Wel kan het zo zijn dat bepaalde melksoorten het lichaam niet goed verteerd.
In Nederland drinken we vooral koemelk. In Afrika (op sommige plekken) weer veel melk van de kameel. En elders weer veel geiten melk. Doordat wij als mens zo ''gemengd'' zijn geraakt met andere culturen, kan het zomaar zijn dat de ene persoon een intolerantie heeft meegekregen van zijn voorouders voor koemelk, maar wellicht prima geitenmelk kan drinken (dit kan ook zo maar generaties overslaan).
Maar goed ik wijk volledig af van het onderwerp...
Komt er op neer: melk is goed voor bijna elk.
http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartik ... e-b12-119/
Interessant artikel.
Ik heb geregeld last van lichte/zwaardere gastritis - neem daarvoor dan medicatie
Lijd ook aan een lichte anemie.
Heb een lage hematokrietwaarde dus ik herken wel wat elementen uit dit artikel die bij mij aanwezig zijn.
Daarom heb ik besloten om B12 supplementen te nemen en bij de laatste bloedcontrole bleek mijn HT toch licht gestegen tot bijna de minimum tolerantie misschien helpt het maar ik wacht tot de eerstvolgende controle om besluiten te trekken.
Ik heb geregeld last van lichte/zwaardere gastritis - neem daarvoor dan medicatie
Lijd ook aan een lichte anemie.
Heb een lage hematokrietwaarde dus ik herken wel wat elementen uit dit artikel die bij mij aanwezig zijn.
Daarom heb ik besloten om B12 supplementen te nemen en bij de laatste bloedcontrole bleek mijn HT toch licht gestegen tot bijna de minimum tolerantie misschien helpt het maar ik wacht tot de eerstvolgende controle om besluiten te trekken.
- Leven, het blad van de Vegetariërsbond, had als vorig nummer (herfst-editie) een heel thema over B12. In één van de artikelen stond helemaal uitgelegd dat het nog onduidelijk is in hoeverre mensen B12 uit zuivel kunnen opnemen. Waarschijnlijk minder goed dan uit vlees. Voor vegetariërs wel iets om in de gaten te houden.Coulthard1984 schreef:Ik was op een gegeven moment aan het experimenteren geraakt door gewone melk te vervangen voor soja.
- In de reguliere sojamelk, zoals bijvoorbeeld die van Alpro, zit evenveel B12 als in gewone melk, want dat wordt daaraan toegevoegd. Kijk maar op de ingrediënten. Net als calcium overigens - sojamelk is qua voedingswaarde (ongeveer) gelijkwaardig (gemaakt) aan melk.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
- Coulthard1984
- Forum-lid
Klopt uit vlees neem je beter op en zit ook meer in.louise schreef:- Leven, het blad van de Vegetariërsbond, had als vorig nummer (herfst-editie) een heel thema over B12. In één van de artikelen stond helemaal uitgelegd dat het nog onduidelijk is in hoeverre mensen B12 uit zuivel kunnen opnemen. Waarschijnlijk minder goed dan uit vlees. Voor vegetariërs wel iets om in de gaten te houden.Coulthard1984 schreef:Ik was op een gegeven moment aan het experimenteren geraakt door gewone melk te vervangen voor soja.
- In de reguliere sojamelk, zoals bijvoorbeeld die van Alpro, zit evenveel B12 als in gewone melk, want dat wordt daaraan toegevoegd. Kijk maar op de ingrediënten. Net als calcium overigens - sojamelk is qua voedingswaarde (ongeveer) gelijkwaardig (gemaakt) aan melk.
Louise
Maar melk is een product wat je in verhouding meer van neemt.
Of het wel of niet goed opneemt kan ik niet over oordelen, mijn voedingsdeskundige zegt dat het wel goed opneemt: dus ik vertrouw erop.
Wat betreft toevoegingen aan de sojamelk: je kan je afvragen wat beter is; toegevoegd of natuurlijk...
Zeker - dat zat ook achter mijn 'ongeveer' in 'ongeveer gelijkwaardig gemaakt'. Ik vertrouw een koe ook meer dan een chemische fabriek (die is niet van mijzelf, hoor, zoiets hoorde ik een voedingsdeskundige een keer zeggen).Coulthard1984 schreef:Wat betreft toevoegingen aan de sojamelk: je kan je afvragen wat beter is; toegevoegd of natuurlijk...
Maar als je bijvoorbeeld geen gewone melk kunt verdragen, is die toevoeging toch prettig. Voor veganisten idem dito. En als je, zoals waar het in dit topic over gaat, makkelijk een vitaminetekort oploopt, ben je ook blij met 'kunstmatige' vitamines.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Afgelopen vrijdag de 10e spuit laten zetten, dus de kuur is over.
Van de week moet ik bloed prikken en wordt bekeken hoe we het gaan aanpakken voor in de toekomst.
Ik ben erg verrast door de verbetering die ik de afgelopen weken heb meegemaakt, nooit geweten dat dit tekort voor zoveel ongemak kon zorgen.
Ik hoop dat ik het nooit meer meemaak want ik heb me in jaren niet zo energiek gevoeld.![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Volgens de internist komt het tekort door mijn maagzuurremmers en moeten we kijken hoe we daar mee om moeten gaan.
Maar daar zullen we ook een oplossing voor vinden.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Van de week moet ik bloed prikken en wordt bekeken hoe we het gaan aanpakken voor in de toekomst.
Ik ben erg verrast door de verbetering die ik de afgelopen weken heb meegemaakt, nooit geweten dat dit tekort voor zoveel ongemak kon zorgen.
Ik hoop dat ik het nooit meer meemaak want ik heb me in jaren niet zo energiek gevoeld.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Volgens de internist komt het tekort door mijn maagzuurremmers en moeten we kijken hoe we daar mee om moeten gaan.
Maar daar zullen we ook een oplossing voor vinden.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Mits als co-medicatie ter maagbescherming zijn er eigenlijk nauwelijks redenen voor langdurig gebruik van maagzuurremmers. Het probleem in de praktijk is dat deze middelen zo "goed" werken en er een sprake is van een sterk rebound effect. Is er ooit een HP-eradicatie uitgevoerd of overwogen?