Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
Ik merk op dit forum veel problemen over de levensduur van kettingen. Opzich hecht ik daar ook waarde aan. Laat daar geen misverstand over bestaan.
Is het niet zo, dat de beste kettingen (die dus het langste mee gaan) van het hardste materiaal zijn gemaakt. Ik bedoel dus de pennetjes en de rollers. Hoe harder; des te langer gaat het mee volgens mij.
Er bestaan toch hardheid meters en daarmee zou eenvoudig vastgesteld moet kunnen worden, welke ketting het langste meegaat. Vervolgens kan je dit nog uit testen in een test opstelling. Een machine waarin je de ketting enige honderden of duizenden uren laat ronddraaien en dan de slijtage meten.
Dit is de enige objectieve methode lijkt mij.
De fietser zelf een vergelijking laten maken door verschillende kettingen tijdens het fietsen op de weg te laten uit proberen is onbetrouwbaar. Je hebt met zoveel variabelen te maken, waardoor het niet objectief is.
En eigenlijk ben je er dan nog niet. Je wilt ook weten waar je het goedkoopste mee rijd per 1000 km. Dus alle kettingen moeten ook nog vermenigvuldigd worden met een factor om de prijs /kwaliteits verhouding te weten.
Het kan goedkoper zijn om met een ketting te rijden die iets minder lang meegaat, maar wel de helft goedkoper is. (en dan moet ie ook nog goed schakelen).
Is het niet zo, dat de beste kettingen (die dus het langste mee gaan) van het hardste materiaal zijn gemaakt. Ik bedoel dus de pennetjes en de rollers. Hoe harder; des te langer gaat het mee volgens mij.
Er bestaan toch hardheid meters en daarmee zou eenvoudig vastgesteld moet kunnen worden, welke ketting het langste meegaat. Vervolgens kan je dit nog uit testen in een test opstelling. Een machine waarin je de ketting enige honderden of duizenden uren laat ronddraaien en dan de slijtage meten.
Dit is de enige objectieve methode lijkt mij.
De fietser zelf een vergelijking laten maken door verschillende kettingen tijdens het fietsen op de weg te laten uit proberen is onbetrouwbaar. Je hebt met zoveel variabelen te maken, waardoor het niet objectief is.
En eigenlijk ben je er dan nog niet. Je wilt ook weten waar je het goedkoopste mee rijd per 1000 km. Dus alle kettingen moeten ook nog vermenigvuldigd worden met een factor om de prijs /kwaliteits verhouding te weten.
Het kan goedkoper zijn om met een ketting te rijden die iets minder lang meegaat, maar wel de helft goedkoper is. (en dan moet ie ook nog goed schakelen).
Volgens mij ziet een echt tot op de draad versleten buitenblad er meer uit als een ninja ster en niet met haaientanden. Voorop gesteld dat je het natuurlijk nooit zover moet laten komen.loos schreef:Mijn blad ging 12.000 km mee, met het hele jaar door fietsen.arjan schreef:TOp mijn winterfiets, dus in de slikken, pekel en andere ellende slijt alles nu eenmaal harder.
Echter 12000 km voor een Campa voorblad vind ik wel heel weinig. Het lijkt mij dat een Chorus 50 blad onder normale gebruiksomstandigheden toch zeker minimaal 20000 km mee moet gaan, en toch zeker op de zomerfiets (of niet-winterfiets).
Er zal ook meespelen dat ik het binnenblad nauwelijks gebruik, maar het was echt helemaal op (haaietandjes).
Dan vind ik 12000 km wel heel weinig, tenzij je dit ook in de winter gebruikt of voor veldrijden of zo. Zeker ook gezien de prijs van een nieuw 50t Chorus blad verwacht ik daar toch echt wel meer van.
Hardheid van kettingdelen meten is niet zo simpel als jij denkt.tungsten schreef: Is het niet zo, dat de beste kettingen (die dus het langste mee gaan) van het hardste materiaal zijn gemaakt. Ik bedoel dus de pennetjes en de rollers. Hoe harder; des te langer gaat het mee volgens mij.
Er bestaan toch hardheid meters en daarmee zou eenvoudig vastgesteld moet kunnen worden, welke ketting het langste meegaat. Vervolgens kan je dit nog uit testen in een test opstelling. Een machine waarin je de ketting enige honderden of duizenden uren laat ronddraaien en dan de slijtage meten.
Dit is de enige objectieve methode lijkt mij.
.
Ik heb beroepshalve daarmee te maken en dat moet je maar van me aannemen.
Verder hangt de slijtvastheid maar ten dele af van alleen de hardheid.
Er zijn oppervlaktebehandelingen die daar grote invloed op hebben en die zijn nog moeilijker te testen.
De enige zinnige methodiek is dus inderdaad een proefopstelling en dat doen testinstanties ook.
Cheap light strong, choose two
Klopt het dat het Stronglight binnenblad 2 x lang mee gaat als een Campa Chorus?kauwvot schreef:Mijn ervaringen Chorus 11sp:
ketting: 2000..2500 km
cassette 12-25t: 6000 km (3 kettingen)
34t Campa binnenblad: 6000 km
34t Stronglight binnenblad: 12000 km
50t Campa buitenblad: 18000 km
Campa derrie-wieltjes: 18000 km.
Tijdens de winter gaan de oude cassette en bladen er weer op met de ketting die erop ligt als deze normaal vervangen zou moeten worden.
Overigens zijn de Campa Chorus voorbladen gelijk aan de Record en Super Record bladen.
-> Heb je overigens wel veel op de 34 gereden!
Als je cassetes en bladen nog in de winter kan gebruiken dan waren ze ook nog niet helemaal versleten, toch?
The wind is my friend
[/quote]kees0251 schreef:
Hardheid van kettingdelen meten is niet zo simpel als jij denkt.
Ik heb beroepshalve daarmee te maken en dat moet je maar van me aannemen.
Verder hangt de slijtvastheid maar ten dele af van alleen de hardheid.
Er zijn oppervlaktebehandelingen die daar grote invloed op hebben en die zijn nog moeilijker te testen.
De enige zinnige methodiek is dus inderdaad een proefopstelling en dat doen testinstanties ook.
Ik wil dit zonder meer van je aannemen als dit je beroep is. Kennelijk maken die oppervlaktebehandelingen het materiaal harder.
Onder hardheid versta ik eigenlijk, de moeite die er gedaan moet worden om moleculen van een bepaalde metaalsoort van elkaar los te trekken. Want dat is slijtage in principe.
Hardheid is de weerstand tegen vervorming en meestal ongeveer evenredig met treksterkte, dat zie je goed.
Er zijn diverse methoden om hardheid te meten die 1 ding gemeen hebben:
Er is een veel groter proefstuk nodig dan een kettingschakeltje of -asje.
Verder zijn er in de techniek natuurlijk ook lagermaterialen die uitgesproken zacht zijn en toch een goede slijtvastheid hebben zoals witmetaal waarin door de bijzondere structuur de oliefilm het lageroppervlak vormt.
Er zijn diverse methoden om hardheid te meten die 1 ding gemeen hebben:
Er is een veel groter proefstuk nodig dan een kettingschakeltje of -asje.
Verder zijn er in de techniek natuurlijk ook lagermaterialen die uitgesproken zacht zijn en toch een goede slijtvastheid hebben zoals witmetaal waarin door de bijzondere structuur de oliefilm het lageroppervlak vormt.
Cheap light strong, choose two
Oké, duidelijk. Het is allemaal toch wat gecompliceerder dan ik dacht.kees0251 schreef:Hardheid is de weerstand tegen vervorming en meestal ongeveer evenredig met treksterkte, dat zie je goed.
Er zijn diverse methoden om hardheid te meten die 1 ding gemeen hebben:
Er is een veel groter proefstuk nodig dan een kettingschakeltje of -asje.
Verder zijn er in de techniek natuurlijk ook lagermaterialen die uitgesproken zacht zijn en toch een goede slijtvastheid hebben zoals witmetaal waarin door de bijzondere structuur de oliefilm het lageroppervlak vormt.
De vorige ketting heeft 4570 km gedraaid en kon nog wel even mee maar mijn voorblad te sparen heb ik gisteren een nieuwe Campa Record ketting gemonteerd. De cassette had al 7599 km gedraaid maar ik heb toch geprobeerd of de nieuwe (3e) ketting erop kan. De eerste ketting had 3539 km gedaan.
Na een proefritje van 21 km en vandaag een ritje van 105 km blijkt de ketting nog redelijk over de cassette te lopen. Wel wat verspringen als de druk eraf was maar ik kan er best wel mee rijden.
--> Zou het nog op elkaar inslijten en na 500-1000 km weer echt goed gaan lopen? Ik ga het gewoon eens proberen.
In het verleden ging een 3e ketting op mijn zomerfiets echt ernstig verspringen. Hopelijk lukt het nu nog wat langer met de cassette te doen.
Na een proefritje van 21 km en vandaag een ritje van 105 km blijkt de ketting nog redelijk over de cassette te lopen. Wel wat verspringen als de druk eraf was maar ik kan er best wel mee rijden.
--> Zou het nog op elkaar inslijten en na 500-1000 km weer echt goed gaan lopen? Ik ga het gewoon eens proberen.
In het verleden ging een 3e ketting op mijn zomerfiets echt ernstig verspringen. Hopelijk lukt het nu nog wat langer met de cassette te doen.
The wind is my friend
Na wat slijtage en verlenging gaat het waarschijnlijk wel weer redelijk, maar het is een teken dat je met de eerste 2 kettingen te lang bent doorgereden.
Ga je de 1% verlenging voorbij, dan gaat het relatief snel.
Zoals ik hierboven al ergens heb gemeld: meten=weten
PS, wat zeker ook een rol speelt: de spreiding van de slijtage.
Als je maar 2 of 3 kransjes gebruikt , slijten die relatief snel, beide voorbladen gebruiken dus.
Ga je de 1% verlenging voorbij, dan gaat het relatief snel.
Zoals ik hierboven al ergens heb gemeld: meten=weten
PS, wat zeker ook een rol speelt: de spreiding van de slijtage.
Als je maar 2 of 3 kransjes gebruikt , slijten die relatief snel, beide voorbladen gebruiken dus.
Cheap light strong, choose two
Winterfiets met Campa crank met 50-36 Q-rings dus ook wel Inderdaad wel steeds veel verschillende kransjes gebruikt, ook de kleine kransjes met de 36. Wellicht is daardoor de slijtage goed verdeeld.kees0251 schreef:Na wat slijtage en verlenging gaat het waarschijnlijk wel weer redelijk, maar het is een teken dat je met de eerste 2 kettingen te lang bent doorgereden.
Ga je de 1% verlenging voorbij, dan gaat het relatief snel.
Zoals ik hierboven al ergens heb gemeld: meten=weten
PS, wat zeker ook een rol speelt: de spreiding van de slijtage.
Als je maar 2 of 3 kransjes gebruikt , slijten die relatief snel, beide voorbladen gebruiken dus.
The wind is my friend