Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstelling Rose Xeon RS-3000

Karl66
Forum-lid

Karl66 05 feb 2014 21:35

Eens met Loos, de houding lijkt behoorlijk te kloppen en je kan nog wel wat dieper zitten, al is dat als recreatieve fietser natuurlijk niet persé nodig. Ik vraag me wel af hoe ze bij Rose op hun afstelling zijn gekomen, want die extreme afstelling was dus niet nodig.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

gene
Forum-lid

gene 05 feb 2014 21:54

Bij Rose hebben ze blijkbaar een steek laten vallen.
Positie is vrij goed nu, je zou binnenkort zelfs eens met je langste stuurpen kunnen proberen om iets gestrekter te zitten.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 05 feb 2014 22:14

Moet eerlijk zeggen dat het me meevalt. Denk overigens dat je met een 61 net wat beter uit was gekomen.

Je zadel mag naar mijn idee nog wel iets verder naar achteren. Je zit nu behoorlijk kort.
Uiteindelijk maakt dit voor recreatieve ritjes niet heel veel uit.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 feb 2014 22:26

Ik vind het er niet verkeerd uitzien. Erg gestroomlijnd is het niet, maar dat is sowieso lastig met die lichaamsverhoudingen. Vanwege je lange armen zou je zoals gezegd misschien nog wel iets meer drop aankunnen. Volg dan wel het advies van Loos op.

Het kort zitten valt mij ook op, dit had ik niet verwacht, vooral als je dieper gaat zitten en je onderarmen horizontaal komen. Dus toch maar eens experimenteren met die langere stuurpen.

Ik geloof in ieder geval niet dat deze afstelling negatieve gevolgen zal hebben.
Campagnolo Ultra Dork

SpeedWing
Forum-lid

SpeedWing 05 feb 2014 22:32

Bedankt voor jullie reacties. Ik probeer het eerst met deze afstelling. Ik wil niet meteen te grote wijzigingen aanbrengen. Misschien gaat het zadel nog wel iets (0,5-1 cm) naar achteren. Ik heb bij Rose op een maat 61 gezeten en het voelde meteen veel te klein aan. Die fiets was natuurlijk niet goed afgesteld, maar ik denk dat de 63 toch de beste keus is.

Het is inderdaad vreemd dat Rose de fiets zo extreem heeft afgesteld. Ik ben van te voren uiteraard opgemeten, maar toen de fiets klaar was hebben ze niet meer naar mijn houding op de fiets gekeken.

Voor mij is het niet heel belangrijk hoe gestroomlijnd het geheel is. Of mijn gemiddelde snelheid nou 30 of b.v. 32 is maakt mij niet zo heel veel uit. Het gaat mij er vooral om dat ik tijdens lange tochten prettig op de fiets zit en het prima vol kan houden.

kees0251
Forum-lid

kees0251 05 feb 2014 22:49

Mjn ervaring/filosofie met zadelpositie:
Bij een relatief voorlijke positie kan er meer maximaal vermogen geleverd worden omdat de grote dijspier meer werk krijgt en de heupstrekkers (hamstrings) minder.
Vandaar dat renners en speciaal profs relatief voorlijk zitten...de Rose afstelling is niet extreem, maar race-gericht.
Bij een minder voorlijke zitpostie houdt men een hoog (maar niet maximaal) vermogen langer vol omdat er minder spiermassa ingezet wordt, voor toerders is dat waarschijnlijk beter.
Vergeet het loodlijntje, daar is geen argument voor.
Gewoon gaan rijden in ofwel de Rose positie ofwel iets naar achteren en aanvoelen wat het beste bevalt.
De zadelhoogte lijkt me okee tot misschien iets aan de hoge kant.

@loos, er zijn wat berichten in het nabije verleden geweest over ergonomische voordelen van een veel achterlijker posiiie van de schoenplaatjes waardoor de kuitspieren worden ontlast die toch weinig bijdragen aan de trapbeweging en zo minder energieverlies oplevert.
Maar dat gaat hier iets te ver denk ik.
Laatst gewijzigd door kees0251 op 05 feb 2014 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Cheap light strong, choose two

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 feb 2014 22:50

Op zich verschilt je setup nu weinig van die ze bij Rose voor je verzonnen hebben alleen zag het er een beetje raar uit met die zadelpen. Als ze er een zadelpen zonder setback in hadden gestoken had er waarschijnlijk geen haan naar gekraaid. Je ziet tegenwoordig ook steeds meer profs erg ver naar voren op hun fiets zitten zoals adam Hansen:
Afbeelding

En b.v. Gesink zit dan weer heel ver naar achter:
Afbeelding

Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind echter wel dat een fietsverkoper beter de gulden middenweg aan kan houden tenzij er expliciet om iets anders gevraagd wordt.
Campagnolo Ultra Dork

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2014 08:17

De enige prof die zover naar voren zit is Adam Hansen, de rest zit over 't algemeen veel verder naar achteren dat de gemiddelde fietser. Bij de profs zie ik regelmatig stubby's en zadelpennen met 30-45 mm set-back voorbij komen of zadels die maximaal naar achteren zijn gezet.

@Speedwing, je zadelpositie lijkt mij zo heel redelijk. Zoals door een aantal al aangedragen zou je eventueel het zadel nog wel ietsje verder naar achter kunnen schuiven. Je zit behoorlijk rechtop nu, ik zou als je dieper wil zitten 1e de horizontale afstand tussen zadel en stuur vergroten al vorens je het verticaal gaat vergroten. Doe je het andersom dan kom je opgepropt op de fiets te zitten en komt er veel druk op je onderrug te staan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 06 feb 2014 09:15

Adam Hansen rijdt ook met 180mm crank armen volgens mij. Dus hij moet dan ook verder naar voren.
Genoeg mooie adviezen in dit topic om is mee te gaan experimenteren en kijken wat goed voelt. Moet goed komen!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 feb 2014 09:50

Er zij wel meer profs die zonder setback rijden, oa Tom Danielson, Gustuv Larsson en Tejay van Garderen reed bij HTC ook zonder setback maar volgens mij is hij daar weer vanaf gestapt.

Het is inderdaad wel een minderheid. Het is ook maar om aan te geven dat het niet perse slecht hoeft te zijn. Het grote nadeel lijkt mij de gewichtsverdeling. Teveel gewicht op het voorwiel zou er zomaar voor kunnen zorgen dat je zo op de foto komt te staan:
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 06 feb 2014 12:49

Komt het meeste gewicht op het voorwiel niet bij staand fietsen? Volgens mij kom je dan véél verder naar voren dan bij een zadel zonder setback, vooral berg op.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie