Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Weerstand verhogen

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 12 feb 2014 13:16

Sommige vitaminen zoals bijv. vitamine E worden bij te grote doses opgeslagen in je lichaamsvet en plas je dus niet zomaar uit. Een vitamine als vitamine C dan weer wel.
Afbeelding

louise
Forum-lid
Contact

louise 13 feb 2014 11:22

Ik heb ook jaren gesukkeld met vaak, langdurig en heftig verkouden. En ik ben ook al jaren bezig met experimenteren om te kijken wat ertegen helpt en hoe ik dus mijn weerstand kokn opkrikken, met voeding enzo, en dat is volgens mij heel persoonlijk, en complexer dan voldoende sinaasappels eten, zeg maar. Hier een paar van mijn ervaringen.
  • - Ook ik slik vitamine C en multivitamines, maar ik weet niet of dat echt helpt, het is meer voor de zekerheid. Als je niet overdrijft, kan het ook geen kwaad, hooguit is het weggegooid geld ('dure urine' zeggen ze dan wel eens).

- De algemene tip: vaak je handen wassen. Dat is de belangrijkste besmettingsweg. Keel regelmatig gorgelen schijnt ook te helpen.

- Bij mij helpt volgens mij ook om bij de allereerste verschijnselen meteen maatregelen te nemen: strepsils en zink-zuigtabletten als dat in m'n keel is; Vicks First Defense als het in mijn neus is.

- Een relatie met stress was er bij mij zeker ook, dan werkte het als een soort noodrem, mijn lichaam dat 'kalmer aan, jij!' riep, maar dat heb ik nu al heel lang niet of nauwelijks meer.

- Antibiotica wil ik juist niet meer- op de langere termijn ondermijnt dat alleen maar je weerstand (darmflora die kapot gaat).

- Qua sporten: één dingetje wat mij geholpen heeft, is ervoor zorgen dat ik niet in grote 'suikerdips' terechtkomen tijden en na het sporten - dat schijnt je weerstand ook nogal te ondermijnen. Oftewel: tijdens trainingen en ook direct erna zorgen voor snelle koolhydraten.

- Ik heb deze winter de beste winter ooit, ik ben nog helemaal niet verkouden geweest, en het is ook de eerste winter in tien jaar dat ik níet spin, en in plaats daarvan meer hardloop. Kan toeval zijn, maar het kan ook zijn dat het 'leegtrekken' (diepgaan, veel zweten) op de spinningfiets in de relatief viezere binnenlucht slechter voor mijn weerstand is is dan in de buitenlucht hardlopen.
Misschien zit hier wat tussen waar je wat aan hebt, en verder zou ik dus zeggen: beterschap, en experimenteer ze!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 13 feb 2014 12:40

Veel vitamines slikken is misschien toch niet zo'n goed plan...
http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 013014.php
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 13 feb 2014 21:12

53x11 schreef:Veel vitamines slikken is misschien toch niet zo'n goed plan...
http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 013014.php
Aan de andere kant, als ik de hele winter ziek ben kan ik helemaal geen duurritjes doen.
Veni. Vidi. Fietsie.

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 14 feb 2014 14:44

Wat ik laatst ook hoorde (was niet echt wetenschappelijk onderbouwd ofzo, maar het klinkt wel aannemelijk), is dat je in de winter minder weerstand hebt door kou buiten, terwijl het binnen vaak warmer is ivm. de zomer (vanwege verwarming) en er minder wordt geventileerd, waardoor virussen beter gedijen.

Misschien BS, maar wellicht het overwegen waard om het op woning en werkplek af en toe flink door te laten tochten :)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 feb 2014 20:13

Ik zou er dan liever voor kiezen om de temperatuur buiten te verhogen ipv binnnen te verlagen.
Nu alweer storm en regen.....

Hier in huis ook wel opvallend: extreem weinig op fiets gezeten deze winter, en heel veel hard lopen. Tot op heden allebei niet ziek/zwak/verkouden, terwijl we de afgelopen jaren allebei elke winter het haasje waren. (Let op; N=1 is geen steekhoudend bewijs ;) ).
Less is bore

peter1981
Forum-lid

peter1981 14 feb 2014 20:15

daniel1975 schreef:Ik zou er dan liever voor kiezen om de temperatuur buiten te verhogen ipv binnnen te verlagen.

hehe wie zou hier niet voor kiezen ? :mrgreen:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 15 feb 2014 14:30

Ja kan wel eens een wintertje pech hebben. ik heb er net drie gehad ook altijd wel iets,niet heel ziek maar een keelpijntje, buikgripeje ed altijd wel wat.

Bij mij is er dan wel weer een reden jonge kinderen 2 en 5 die naar de chreche school gaan, dan ben je ook ff aan de beurt, dat zal icm met onregelmatiger en minder slaap zijn.

Maar dit jaar gaat het goed!

Ik zou zeker oppassen met vitamines, 1 Multi kan prima, maar doe het ook eens een dag niet. je krijgt over het algemeen voldoende binnen. Als je dan iets slikt kan je beter een losse D slikken.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 15 feb 2014 17:48

Tja, kennelijk kom/kwam ik toch iets te kort want nu ik antibiotica heb merk ik eindelijk dat de verkoudheid aan het terugtreden is. Nog steeds wel 1 long die compleet vol met snot lijkt te zitten maar het wordt nu eindelijk minder. Mijn lichaam kon deze dus toch even zelf niet aan helaas, ondanks alle zalmfilets en mandarijntjes en mijn spartaans vroeg naar bed gaan.:(
Vanmorgen even in de verleiding om met een select groepje van mijn fietsclub de storm te gaan uitdagen maar ik denk dat het weliswaar saai, maar ook verstandig is geweest dat ik in bed ben blijven liggen.
Ik zou er dan liever voor kiezen om de temperatuur buiten te verhogen ipv binnnen te verlagen.
Nu alweer storm en regen.....
Ik heb de thermostaat zelden hoger staan dan 18 graden en in mijn slaapkamer staat het gehele jaar door een raam op een kier. Op mijn werk is het ook niet bepaald warm te noemen, ik werk in een loods waar de hele dag vrachtwagens staan in en uit te laden.

Louise @ Die Strepsils ga ik onthouden.:) Het vervelende is alleen dat ik de eerste signalen van griep of verkoudheid meestal niet kan onderscheiden van mijn bijna altijd aanwezige vermoeidheid.
Veni. Vidi. Fietsie.

peter1981
Forum-lid

peter1981 15 feb 2014 18:11

TumTumTum schreef: Het vervelende is alleen dat ik de eerste signalen van griep of verkoudheid meestal niet kan onderscheiden van mijn bijna altijd aanwezige vermoeidheid.
Al eens getest op de ziekte van pfeiffer?
Giant Ease e-bike

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 15 feb 2014 18:46

Ja, lang geleden. Daar kwam toen niets uit maar vermoeddellijk heb ik het rond mijn 21ste wel gehad. Mijn broer en een huisgenoot hadden het ook en in een periode dat we met zijn drieën heel veel samen waren en bij elkaar woonden.
Veni. Vidi. Fietsie.

peter1981
Forum-lid

peter1981 15 feb 2014 18:50

Ik was ook altijd moe en bij een test kwam pfeiffer namelijk naar voren (ca 2 jaar geleden)
alleen op dat moment waren er alleen maar sporen zichtbaar en was ik er blijkbaar dus van herstelt.
Alleen kon de nasleep nog heel lang duren , najah gelukkig goed bovenop gekomen en sinds een jaartje heb ik wel energie genoeg :P

Als je een bloedonderzoek laat doen zou ik zonder meer ook vragen om die test erbij te doen voor het lab is het niet veel extra moeite en dan kan je in ieder geval uitsluiten dat je daar niet moe van bent.
Bloedarmoede kon het toen ook zijn zei de arts voor het bloedonderzoek , blijkbaar kan je daar ook altijd een moe gevoel aan overhouden
Giant Ease e-bike

Plaats reactie