Ja, het zweet druipt vanonder m'n helm zo op 't frame en de wielen. Toevallig afgelopen week de lagerafdichtingen bekeken en van het achterwiel was de metalen afdichting geheel gecorrodeerd.
Ook m'n bovenbuis en het bracket zijn dan nat van de zweetdruppels.
Ik heb zo al verschillende frames uit garantie verkregen, omdat de lak eraf was gebladderd agv zweet!
alu versus stalen spaken
De corrosie bij de ksyrium wielen ontstaat (denk ik) op het contactvlak tussen nippel en velg. Ik vermoed dat beide uit een ander soort alu-legering bestaan en dat hierdoor een "electro-corrosie" ontstaat.materialist schreef:Over tijd corrodeert alles maar deze kende ik nog niet. Ik heb wielen uit 1975 op een Zieleman, zonder corrosie. Is het corrosie van de velg of de spaak? Het lijkt de velg.
Lugosi, heb je dat ook bij campi fulcrim wielen gezien?
Ik heb nog maar twee fulcrum wielen in handen gehad en daar heb ik geen corrosie-problemen opgemerkt.
Bij MTB-wielen met alu-nippels kom ik toch ook vaak gelijkaardige corrosie tegen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Nee hoor Kees, ik rijd in de winter alleen met een zweethemd met lange mouw en een dunne windstopper die je 's zomers ook gebruikt bij de iets frissere dagen.
Uiteraard een lange broek, handschoenen en overtrekjes over m'n schoenen + dun helmmutsje.
Ik transpireer nu eenmaal veel, van een winterhype heb ik geen last.
Loop ik een half uur op de loopband, dan ben ik zijknat (zonder windstopper )
Uiteraard een lange broek, handschoenen en overtrekjes over m'n schoenen + dun helmmutsje.
Ik transpireer nu eenmaal veel, van een winterhype heb ik geen last.
Loop ik een half uur op de loopband, dan ben ik zijknat (zonder windstopper )
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Heb niet het hele topic gelezen (geen zin) maar mis in de stukjes over corrosie die ik lees het belangrijkste element van het geheel namelijk de nippel. Reden waarom Ksyrium wielen niet al te lang voldoen als winterwilen zijn de aluminium nippels die door corrosie vast komen in de velg en je als je dan een slagje krijgt kun je niets meer (er ontstaat plat gezegd een soort corrosielas tussen nippel en velg). Zolang je wilen recht blijven geen probleem overigens. Dit ik is ook de reden dat voor handgespaakte setje vaak messing nippels gebruikt worden ook bij aluminium spaken en velgen, dan heb je dat probleem niet, ontstaat alleen bij aluminium nippels en alu velgen, is mijn eigen ervaring na 30 jaar winterfietsen.
Ach, ik zeg ook maar wat
Wellicht is het een idee de nippels in te spuiten met corrosie werende kruipolie? Preventief?
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Dan lopen je spaken los, dus niet echt een goede oplossing.
Ach, ik zeg ook maar wat
Lijnolie dan.ophetkantje schreef:Dan lopen je spaken los, dus niet echt een goede oplossing.