Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stomme vraag over schoonmaken ?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 18 mar 2014 10:14

Met uw welnemen vat ik even samen:
Kobro, je fietenmakert heeft gelijk en stop met soppen. Als je dan toch, perse, iets met vloeistof wilt kan je een beetje wd40 gebruiken, om schoon te maken.
Zelf heb ik geleerd dat er uit sommige fietsenmakers soms geen onzin komt; en dat is dan wel weer verfrissend en geeft hoop voor de toekomst. :D

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 mar 2014 10:31

RuudK schreef:Ik zit hier even in de kantlijn mee te lezen, en er komen wat vragen bij mij op;

Hoe slecht is de afdichting vd lagering wel niet dat met zeep (danwel andere ontvetter) het vet uit de lagers gewast zou kunnen worden?
Lijkt me toch dat als deze gewoon een afdichtring hebben, ze op zijn minst spatwaterdicht geacht mogen worden?
)
Veel wiellagers (industrielagers ) zijn 1 zijdig afgedicht, alleen de buitenzijde:
-Is wel 0,79 € goedkoper per lager
-Geef je het wiel in de richtbok een slinger dan loopt het wiel met minder afdichtingen langer door en sommigen denken dat je dan harder kan rijden..... ;)

In de praktijk blijkt dat er toch nogal eens water in een naaf komt (b.v. achter de body) en daar kunnen lagers op den duur slecht tegen.
Ik vervang ze altijd door dubbel afgedichte lagers en daarvan kan je inderdaad verwachten dat ze min of meer waterdicht zijn.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 mar 2014 10:40

Schum schreef:Het probleem is dat er hier héél wat leden denken dat ze alles weten over wat dan ook!
Als je géén ervaring hebt met WD40 (of welk ander product dan ook) dan kan je ook niet oordelen vind ik.
Wij gebruiken het op professioneel vlak voor het beschermen en smeren van allerhande fijne mechanische onderdelen.
Uit ervaring zeg ik dat dit een super goed product is en NEEN ik heb géén aandelen bij WD40.
Het heeft uiteraard ook een reinigende werking als je dat zo kunt noemen maar dat doet Diesel ook.
Dus is diesel volgens jullie ook enkel een reinigingsmiddel?
Domme redenering vind ik :shock:
WD40 heeft voor beschermen en smeren van fietsonderdelen geen enkel nut, tenzij een laboratoriumfiets.
Is daarvoor niet ontwikkeld.
Reinigen is het enige waarvoor ik WD40 zou gebruiken en daar is het te duur voor.
T.a.v. kettingen:
http://bicycletutor.com/no-wd40-bike-chain/
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16869
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2014 11:32

Schum schreef:Het probleem is dat er hier héél wat leden denken dat ze alles weten over wat dan ook!
Als je géén ervaring hebt met WD40 (of welk ander product dan ook) dan kan je ook niet oordelen vind ik.
Wij gebruiken het op professioneel vlak voor het beschermen en smeren van allerhande fijne mechanische onderdelen.
Uit ervaring zeg ik dat dit een super goed product is en NEEN ik heb géén aandelen bij WD40.
Het heeft uiteraard ook een reinigende werking als je dat zo kunt noemen maar dat doet Diesel ook.
Dus is diesel volgens jullie ook enkel een reinigingsmiddel?
Domme redenering vind ik :shock:
Diesel wordt niet verkocht als reinigingsmiddel, WD-40 overduidelijk wel...

Het wordt juist niet verkocht als smeermiddel er wordt alleen gesteld dat het piepen en kraken voorkomt.

Ik geloof best dat als je met een schone ketting rijdt en deze voor iedere rit met WD-40 inspuit de slijtage binnen de perken blijft maar ga alsjeblieft niet verkondigen dat het het ideale smeermiddel is want dat is gewoon BS.
Campagnolo Ultra Dork

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 18 mar 2014 11:41

Schum schreef:Het probleem is dat er hier héél wat leden denken dat ze alles weten over wat dan ook!
Als je géén ervaring hebt met WD40 (of welk ander product dan ook) dan kan je ook niet oordelen vind ik.
Wij gebruiken het op professioneel vlak voor het beschermen en smeren van allerhande fijne mechanische onderdelen.
Uit ervaring zeg ik dat dit een super goed product is en NEEN ik heb géén aandelen bij WD40.
Het heeft uiteraard ook een reinigende werking als je dat zo kunt noemen maar dat doet Diesel ook.
Dus is diesel volgens jullie ook enkel een reinigingsmiddel?
Domme redenering vind ik :shock:
Ik zie buiten jou geen enkel forumlid stellen dat diesel enkel een schoonmaakmiddel is, dus daar sla je de plank even mis. De kwalificatie die je er vervolgens zelf aan geeft vind ik dan wel weer terecht :)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6087
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 18 mar 2014 11:43

Hij wil gewoon zijn gelijk halen! Of de argumentatie dan wel of niet correct is boeit niet. :lol:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 18 mar 2014 12:12

Schum schreef: Maar mijn ketting heb ik véél meer kilometers gereden dan normaal omwille van het goede onderhoud.
Herinnerde mij onderstaande quote van je uit een ander topic.
Schum schreef:Ik begrijp je wel hoor!
Toch is het een teken dat de nieuwe ketting en de tandkrans niet meer 100% op elkaar passen, anders zou hij niet doorschieten.
Ik heb 15000 Km met mijn Trek zonder ooit één tandkrans te moeten vervangen.
Ik vervang mijn ketting gewoon om de 4000 km en dan maak je bijna géén slijtage van je tandkrans(sen)
Zodra mijn ketting doorspringt over de tandkrans dan vervang ik onmiddellijk de tandkrans(sen)
Want je hebt nu 4000km ipv 3000km met een ketting gedaan? :lol:
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 18 mar 2014 12:42

Ik heb bewijzen dat het werkt en de levensduur van fijnmekaniek verlengt. Aan alle ongelovigen! Bewijs het tegendeel en dan kunnen we verder praten. Ik ben zeker dat de helft hier nog nooit een bus WD40 in de hand heeft gehad, laat staan heeft gebruikt :mrgreen:

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 18 mar 2014 12:43

deijn schreef:
Schum schreef: Maar mijn ketting heb ik véél meer kilometers gereden dan normaal omwille van het goede onderhoud.
Herinnerde mij onderstaande quote van je uit een ander topic.
Schum schreef:Ik begrijp je wel hoor!
Toch is het een teken dat de nieuwe ketting en de tandkrans niet meer 100% op elkaar passen, anders zou hij niet doorschieten.
Ik heb 15000 Km met mijn Trek zonder ooit één tandkrans te moeten vervangen.
Ik vervang mijn ketting gewoon om de 4000 km en dan maak je bijna géén slijtage van je tandkrans(sen)
Zodra mijn ketting doorspringt over de tandkrans dan vervang ik onmiddellijk de tandkrans(sen)
Want je hebt nu 4000km ipv 3000km met een ketting gedaan? :lol:

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 18 mar 2014 12:47

JPAR schreef:Hij wil gewoon zijn gelijk halen! Of de argumentatie dan wel of niet correct is boeit niet. :lol:
Uw inbreng ik ook heel nuttig. Bravo :D

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 18 mar 2014 12:58

chrissiewizzie schreef:Het lijkt hier wel de lokale verkiezingsstrijd. Van al dat modder gooien gaat die fiets zeker niet beter draaien...
klopt,
Schum werkt als een rode lap op een stier!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 mar 2014 13:10

Ik volg het deze week even niet meer, maar het lijkt of er simultaan een heel aantal vrijdagmiddagtopics actief zijn.
Is dit een georchestreerde aanval van hackers op dit forum? :-)
ps: ik zit gemiddeld 1.5 uur per dag op mijn fiets + 0.5u aankleden/omkleden, dus mij zie je zo ongeveer 1 keer per maand een fiets proper maken, ik fiets net iets te graag... Eigenlijk hou ik alleen de ketting bij. WD40 is handig voor de scharnieren van de kelderdeur.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie