Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Compact crankstel bij knieklachten

orion
Forum-lid

orion 19 mar 2014 19:48

De officiële term voor bioscoopknie of theaterknie is Retropatellaire chondropathie en dat is wat ik ook heb. Het komt helaas veel voor. Over de oorzaak is niet iedereen het eens, maar meeste experts denken dat het met een verkeerde sporing van de knieschijf over het bovenbeen te maken heeft. Ik fiets zelf altijd met een push med patellabrace en daarmee kan ik een stuk meer kracht zetten zonder pijn. Wellicht ook een goed idee om eens naar een goede podoloog te gaan, beenlengteverschil of een naar binnen 'klappende' voet kan namelijk ook een oorzaak van verkeerde sporing zijn.

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 19 mar 2014 20:33

spiritwetteren schreef:Bij mij ook 50/18 het meest gebruikte. Bij meer tegenwind 19 en iets bergaf of in groep naar 17 of eens de 16. Het voordeel van campa 11sp is dat ik enkel het setje 17-18-19 hoef te vervangen bij het plaatsen van een nieuwe ketting. +/- 75 EUR en kan 10000 km rijden op mijn goed weer fiets.
waarom een 11sp als je maar 3 kroontjes gebruikt? :mrgreen:

orion
Forum-lid

orion 19 mar 2014 20:58

Ik heb vandaag de bestelling voor de nieuwe fiets geplaatst! In overleg met mijn FM gekozen voor een Ultegra 46/36 compact crankstel. Als cassette een 13-25 zodat ik ook een 18t heb, de 12t zou ik toch niet veel gebruiken. Met deze combinatie kan ik met mijn trapfrequentie icm snelheid rechtere kettinglijnen krijgen en heb ik meer schakelmogelijkheden in de door mij het meest gebruikte range.

Nu nog wachten tot de fiets klaar is, kan niet wachten :-)

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 19 mar 2014 22:48

kiekeboeboe schreef:
spiritwetteren schreef:Bij mij ook 50/18 het meest gebruikte. Bij meer tegenwind 19 en iets bergaf of in groep naar 17 of eens de 16. Het voordeel van campa 11sp is dat ik enkel het setje 17-18-19 hoef te vervangen bij het plaatsen van een nieuwe ketting. +/- 75 EUR en kan 10000 km rijden op mijn goed weer fiets.
Ik bedoel daarmee dat ik doorgaans op het vlakke en meestal alleen daarmee het meeste rij.
Als ik de zaterdag meestal in groep rij en er wordt eens goed doorgetrokken schakel ik wel eens 15 of 14 en desnoods de 12 maar daarom hoef ik deze kransjes niet te vervangen. Het tegenovergestelde de 27 en 25 met 34 vooraan is ook maar eens sporadisch. Hoeft daarom ook niet direct vervangen te worden. Daarom mijn besluit en ondervinding over de 11sp: ik kan met alle mogelijkheden van een triple met 9 of 10 sp rijden en hoef niet een hele cassette te vervangen. Ik kan dan ook alle kransjes achteraan schakelen zonder trimmen op mijn voorblad van 50 , hetgeen natuurlijk niet de bedoeling is maar in geval van nood efkes toch mogelijk. Om terug te komen op uw reactie wil ik nog even vermelden dat een 11sp de mogelijk heeft om te schakelen zonder grote sprongen. Bij mij zit momenteel 12-14-15-16-17-18-19-21-23-25-27. Is geen originele cassette maar zoals ik in een ander item reeds vermeld heb ik de 13 er van tussen gedaan en een 27 bijgestoken. Ik zou in mijn geval als wielertoerist niets anders willen dan compact met 11sp. Wat anderen daarover denken is een andere zaak. Natuurlijk is dit wel off-topic met het onderwerp over knieklachten maar wilde wel een antwoord geven over de vraag over 11sp..Om het dan nog eens economisch te bekijken kan ik 15000 à 20000 km rijden met regelmatig 2 kettingen te wisselen en 1 maal het pakketje 17-18-19 wat een 100 EUR kost aan onderhoud voor circa 17500 km. Wie doet beter? Misschien goed voor een nieuw topic of is dit al gepasseerd?
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 19 mar 2014 23:40

Wolfhound32 schreef:As we speak zit ik aan de ontstekingsremmers omdat ook mijn knie (links) al vanaf zomer vorig jaar aan het opspelen is. Fysio heeft niets geholpen en deze ontstekingsremmers bieden ook geen soulaas. Niemand lijkt het antwoord te weten. Deze winter het bewust heel rustig aan gedaan met fietsen, maar de klachten lijken eerder erger dan minder te worden.
Hoeveel fysio's ben je al geweest? Wat heeft je fysio gedaan?
Bij een dergelijke knieklacht is er qua therapie vaak niet één recept maar moet je soms ook een beetje 'met hagel schieten'. Een andere (sport)fysio, maar mss ook een podoloog, bike fitter of manueel therapeut kan een nuttige invalshoek bieden.
Tot slot. Degene van wie ik de wielen in bruikleen heb, wees mij erop nadat hij mijn klachten hoorde (hij is fysiotherapeut) dat het wel eens een bioscoopknie kon zijn. Hierop gegoogled en dit lijkt bingo!
Binnenkort maar even een afspraak maken met de huisarts om dit voor te leggen. Hopelijk biedt dit nu eens uitkomst.
'Bioscoopknie' is geen 'diagnose' waar een arts of fysio iets mee kan, net zo min als bv 'spit' dat is.
Allicht wil je HA je wel eens doorsturen naar een orthopeed trouwens. Maar dan eerder vanwege de hardnekkigheid van de klacht, niet vanwege die term ;-)
Laatst gewijzigd door scepticus op 19 mar 2014 23:55, 3 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 19 mar 2014 23:46

orion schreef:De officiële term voor bioscoopknie of theaterknie is Retropatellaire chondropathie.
Nope. We weten inmiddels dat er bij lange na geen 1:1 relatie is tussen de staat van het kraakbeen aan de achterzijde van je knieschijf en de mate van klachten, dus die term kun je niet zomaar op iedereen plakken die last heeft met traplopen en lang zitten.

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 20 mar 2014 06:40

spiritwetteren schreef:
kiekeboeboe schreef:
.....Om het dan nog eens economisch te bekijken kan ik 15000 à 20000 km rijden met regelmatig 2 kettingen te wisselen en 1 maal het pakketje 17-18-19 wat een 100 EUR kost aan onderhoud voor circa 17500 km. Wie doet beter? Misschien goed voor een nieuw topic of is dit al gepasseerd?
Dat is wel sterk moet ik zeggen!

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 20 mar 2014 06:57

Dank voor het meedenken. Met de term bioscoopknie ben ik pas vorige week om de oren geslagen. Alleen nog geen tijd gehad om een nieuwe afspraak met de huisarts te maken. Dat moet binnenkort sowieso want de kuur met ontstekingsremmers zit er bijna op.

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 29 apr 2014 23:43

Uiteindelijk via de HA een afspraak in het ziekenhuis gehad met de orthopeed. Ook hij tast in het duister. Daarom op 10 mei een afspraak voor een MRI-scan. Ik merk dat het fietsen mijn knieën goed doet. De pijn is weg. Alleen bij langere stukken kracht zetten (tegen de wind in) voel ik ze nog. Links (uiteraard) meer dan rechts.

Deze zomer gaan we echter op vakantie naar bergachtig gebied. Ik heb alleen angst om de fiets dan mee te nemen. Gaat het klimmen me pijn doen? Kan ik het wel aan?
Als ik de website van "klimmer" over de kale berg lees word ik er ook niet zekerder van. Wat is wijsheid? Ik heb dit jaar al wel 1700km gefietst, maar die waren uiteraard vlak. Wel kilometers tegen de wind in, in de polder, gemaakt overigens.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 apr 2014 10:32

Wat is bergachtig gebied? De website van klimmer gaat over de Provence als ik 't niet verkeerd heb, dat is geen bergachtig gebied maar eerder glooiend. Hoe zwaar ben je?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 30 apr 2014 14:21

Lac du Bourget en omgeving. Ik weeg momenteel 85 kg.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 30 apr 2014 14:39

Wolfhound32 schreef:Uiteindelijk via de HA een afspraak in het ziekenhuis gehad met de orthopeed. Ook hij tast in het duister. Daarom op 10 mei een afspraak voor een MRI-scan. Ik merk dat het fietsen mijn knieën goed doet. De pijn is weg. Alleen bij langere stukken kracht zetten (tegen de wind in) voel ik ze nog. Links (uiteraard) meer dan rechts.

Deze zomer gaan we echter op vakantie naar bergachtig gebied. Ik heb alleen angst om de fiets dan mee te nemen. Gaat het klimmen me pijn doen? Kan ik het wel aan?
Als ik de website van "klimmer" over de kale berg lees word ik er ook niet zekerder van. Wat is wijsheid? Ik heb dit jaar al wel 1700km gefietst, maar die waren uiteraard vlak. Wel kilometers tegen de wind in, in de polder, gemaakt overigens.
Sja, als er niks knoept of kraakt en het nu redelijk goed gaat betwijfel ik of een MRI veel gaat opleveren.

Denk dat je nu goed bezig bent trouwens, gewoon belasten binnen de functionele grenzen. Nog bezig met fysio, versterken van de quadriceps oid?
Bergop worden je knieën natuurlijk meer belast, en er is maar 1 manier om erachter te komen of ze daar tegen kunnen ;)

Plaats reactie