Alles over vakanties op én met de fiets

Luik-Bastenaken-Luik 2014

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 30 jul 2014 20:13

De 160 versie zal zo'n 3000 hm tellen denk ik.

bever
Forum-lid

bever 30 jul 2014 20:21

prima :)

djtj
Forum-lid

djtj 07 aug 2014 22:42

Heeft iemand nog een startbewijs over voor de 125 of de 160km van LBL op 9 augustus aanstaande?
Oh why fear death, be scared of living.

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 08 aug 2014 00:32

Wordt wel steeds duurder eerste keer dat ik meedeed koste het nog 12,50 jaar of 3/4 terug.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 10 aug 2014 15:12

Mijn dag begon met de stem van mijn vrouw: "Hé, het is 5 uur en je zou toch om half 4 opstaan." Oeps, zeg maar dag tegen de vroege start om 7 uur. Snel richting Luik en daar kon ik uiteindelijk nog om 8:20 vertrekken. Voor mij was LBL een belangrijke voorbereiding op de ORM over 3 weken. Dat betekende licht klimmen, niet forceren, zoveel mogelijk één tempo rijden en kort stoppen. Het liefst had ik nog een groepje gehad waar ik zou kunnen aansluiten.

Helaas waren de meeste deelnemers van de lange afstand al eerder vertrokken, zodat het een complete solodag zou worden. Bij het vertrek was het wegdek nat, maar de lucht droog en bewolkt. Wel stond er een lastige zuidoosten wind die ervoor zorgde dat de rit richting Bastogne een taaie werd. De moraal werd gelukkig nog enigszins hoog gehouden doordat ik eigenlijk alleen maar mensen inhaalde en uiteindelijk het zonnetje ook zijn gezicht liet zien. Opvallend vond ik dat veel deelnemers op de klimmetjes nog wel gas gaven, maar er daarna snel de brui aan gaven. Zelf wilde ik constant doorrijden, zowel in het klimmen, de vlakke stukken en de afdalingen.

Het stuk Bastogne-Vielsalm liep alweer wat lekkerder, mede door de wind die nu in de rug stond. Tijdens het tijdritje op de Wanne had ik nog voldoende over, maar ook deze ging op reserve. Tijdens de 4e bevoorrading kwam ik wat bekenden tegen waardoor de pauze wel wat langer werd dan gepland, maar ja dat moet kunnen.

Het laatste deel brak nu aan en hoewel ik de benen wel begon te voelen kon ik nog steeds aanzetten en tempo houden tijdens het klimmen. De Redoute liep onder de omstandigheden niet slecht. Het zal geen supertijd geweest zijn, maar ik kwam in ieder geval behoorlijk boven.

Na de Redoute volgt dan nog op papier de Roche aux Faucons als enige grote uitdaging, maar daarvoor liggen nog een paar irritante puisten die het leven er niet makkelijker op maken. Tot de voet van de Roche aux Faucons ging het nog steeds behoorlijk, maar de klim zelf was een verzoeking. Het viel me op dat ook het tweede deel na de korte afdaling zo vreselijk lastig is. Maar goed, hier doen we het voor hè.

Afdalen naar Luik en lekker finishen. Het gemiddelde van 25,6 had ik wat hoger gewild, maar ik denk dat het eigenlijk nog niet zo gek is gezien het feit dat ik helemaal alleen heb gereden en slechts kort gepauzeerd heb.

De organisatie was prima. Goede waarschuwingsborden of seingevers op de echt gevaarlijke plekken. Bevoorrading redelijk: niet overvloedig, erg afgepast, maar het kan net. Zelf had ik al het nodige meegenomen. Routebordjes voldoende, hoewel ik op enkele plekken slechts op een haar na nog goed gereden ben. Prima dag gehad, wat mij betreft volgend jaar weer.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

bever
Forum-lid

bever 10 aug 2014 17:26

Herman_N schreef: Tot de voet van de Roche aux Faucons ging het nog steeds behoorlijk, maar de klim zelf was een verzoeking. Het viel me op dat ook het tweede deel na de korte afdaling zo vreselijk lastig is. Maar goed, hier doen we het voor hè.
het lag dus niet aan mij :)

Dit vond ik echt een hele lastige klim. Zat natuurlijk ook helemaal aan het einde, dus weinig reserves meer over, maar pfoe....Ik heb overigens de 160 gedaan

Plaats reactie