Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge Touring

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 01 jul 2014 22:19

Wat voor kaart zit er in de etrex en welke instellingen gebruik je daarbij?

Prima dat je het onzin vind, maar een gps kent geen mooi, dus dat de etrex een ander pad kiest ligt altijd aan de kaart,, activiteit en instellingen. Type toestel maakt dan niet zo veel uit.

Begrijp best dat je een mooie tomtom route in het bos tomtom wenst, maar dat is nog niet echt bestaand. Ik durf te beweren dat je hetzelfde probleem met een etrex30 zult hebben.
Marco :)

Gebruikersavatar
HereIsTom
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2014 15:43
Locatie: Zeist
Contact

Gebruikersavatar HereIsTom 02 jul 2014 00:24

Ik heb in beide de OpenFietsMap zitten met dezelfde instellingen, maar de eTrex Vista weet wel wat een mooie (recreatieve) route is!
Ik heb de Touring te leen omdat collega al niet snapte waarom deze van die rare routes maakt!
Dus het kan wel degelijk met de eTrex Vista maar dus niet met de Touring en het ligt dus niet altijd aan de kaart, al hoewel de originele Garmin Cycle kaart er op de Touring helemaal een potje van maakte!

PS en TomTom routes zijn helemaal niet mooi! :shock:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jul 2014 08:52

Wat de ene keer een mooie route is, wil niet zeggen dat het een andere keer ook een mooie route is. Voorbeeldje, ik fiets graag over de fietspaden op de Posbank op een doordeweekse dag als het geen bijzonder weer is, maar 2e pinksterdag met 25 graden laat ik dat wel uit mijn hoofd. Ander voorbeeld, meestal rij ik liever om dorpen en steden heen, maar soms wil ik juist door een dorp na 2-4 uur fietsen komen voor een goede ravitaillering. Allemaal zaken die de navigatie niet kan weten.

Hoe lang kost het nu om even een route te maken vooraf? Als ik er 10 minuten over doe is het echt lang.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jul 2014 10:16

amclassic-fan schreef:
Hoe lang kost het nu om even een route te maken vooraf? Als ik er 10 minuten over doe is het echt lang.
Ook mijn idee.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 nov 2012 22:53
Contact

Gebruikersavatar Hans Vaessen 03 jul 2014 11:15

HereIsTom schreef: Onzin, ik heb een eTrex Vista en die weet wel wat een mooie route is, die neemt hier het fietspad door het bos, terwijl de Touring me langs de (drukke)weg laat gaan!
Bekijk het tweede deel van de video op http://youtu.be/D69JQG2QS9Q en je ziet dat het omgekeerde ook kan voorkomen.
Wat Marco zegt is correct: de toestel-software kent geen 'mooie wegen'; het gaat om een combinatie algoritmes en carthografische kenmerken. En die kunnen per toestel en per kaart verschillend zijn. Zou zal bij de etrex de instelling 'vermijd tolwegen' en de OFM fietskaart leiden tot voorkeur voor vrijliggende fietspaden. En dàt is wat je wilt. nadeel van de Edge is dat je die niet kunt instellen op 'vermijd tolwegen'.

Uitzondering is als je werkt met de topo pro kaarten, vooral in combinatie met de duurdere outdoor-toestellen als de 62 en oregon. Die kunnen, gebruikersprofiel gebaseerd, bijvoorbeeld automatisch voorkeur geven aan LF route-elementen.

Ik ben het ook niet met je eens qua zelf ontwerpen van routes. Het punt is: als je de route onderweg door het toestel laat berekenen zal het simpelweg de ene keer een beter resultaat zijn dan de andere. Op het scherm heb je niet echt overzicht dus je zult het pas al-fietsend ontdekken.

Achter de computer heb je dat overzicht wèl. Kun je bovendien bijvoorbeeld de route in google earth bekijken. En bovendien gebruik maken van (combinaties van) de honderdduizenden online routes die je gratis kunt downloaden.
In een omgeving die je niet kent zul je daarmee met veel meer plezier fietsen dan met slechts 'je neus achterna'. Maar dan moet je de mogelijkheden natuurlijk wel eerst kennen, onder de knie krijgen, en in de praktijk ervaren.
Video over gebruik Garmin-toestellen? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/

vsopking
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 02 aug 2009 16:17

vsopking 03 jul 2014 17:39

Ik hik nog een beetje aan tegen het vooraf via pc/mac invoeren uitzoeken van een route. Natuurlijk, kun je alles vantevoren uitzoeken - maar in de praktijk weet ik van mezelf dat als ik een ritje wil maken vanaf een voor mij onbekende plek, pas liefst daar, wil beslissen hoe lang de rit moet zijn en welke kant ik uit wil - als de touring me dan in ieder geval terug kan brengen naar mijn startplaats is het voor mij genoeg...

Gebruikersavatar
HereIsTom
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2014 15:43
Locatie: Zeist
Contact

Gebruikersavatar HereIsTom 03 jul 2014 20:18

Bedankt Hans voor je hulp!
Maar ik heb dat dus ook met die routes, als ik daar de weg niet ken weet ik dus ook niet wat de mooie routes zijn, daarom heb ik juist een GPS, zodat die ter plekke een mooie route kan maken!
Mijn mijn Garmin Vista HCx kan dat dus prima, de Touring heb ik te leen en ga er nog mee fietsen, maar als hij zo blijft gaat hij retour!

vsopking; heb jij de Touring al? Zoniet dan zou ik de Dakota adviseren, die schijnt hetzelfde te werken als mijn Vista HCx.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 03 jul 2014 20:41

HereIsTom schreef:Ik vind de Edge Touring toch tegenvallen, zowel bij het tourfietsen als mountainbiken!
Hij maakt vreemde routes en neemt vaak niet de mooie paden, maar gaat langs de weg!
Weet iemand de beste routeopties instellingen om mooie recreatieve routes te krijgen?
sowieso dien je in het toestel te kiezen voor een ander profiel. Volgens mij waren er 3 opties; fietsen, toerfietsen en mountainbike

op bais van die keuze berekend hij een route die past bij het gebruikte profiel en kiest hij voor meer binnendoor weggetjes. Of dat dan de mooie route is blijft natuurlijk suggestief en is voor iedereen anders. Alleen met lokale kennis van de wegen zul je de echte mooie weggetjes vinden.

je kunt natuurlijk op gpsies.com kijken naar routes in de buurt waar je wilt fietsen en die downloaden en evt aanpassen naar je persoonlijke voorkeur. dit heb ik ook een aantal maal gedaan rond nijmegen en de sallandse heuvelrug en was blij verrast over de routes die erop stonden.

met de rondrit functie heb je trouwens 3 opties die voorgerekend worden, je kunt dan ten alle tijden nog kijken of die routes je aanstaan of niet. Anders verander je de afstand met 1km en er wordt vaak alweer een compleet andere route gemaakt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
HereIsTom
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2014 15:43
Locatie: Zeist
Contact

Gebruikersavatar HereIsTom 03 jul 2014 21:05

jeroenkuiper schreef: sowieso dien je in het toestel te kiezen voor een ander profiel. Volgens mij waren er 3 opties; fietsen, toerfietsen en mountainbike
Ik heb alle drie de profielen al geprobeerd, maar maakt weinig verschil!
jeroenkuiper schreef:op bais van die keuze berekend hij een route die past bij het gebruikte profiel en kiest hij voor meer binnendoor weggetjes. Of dat dan de mooie route is blijft natuurlijk suggestief en is voor iedereen anders. Alleen met lokale kennis van de wegen zul je de echte mooie weggetjes vinden.
Met mijn Garmin Vista HCx vindt hij wel de echt mooie weggetjes, de Touring doet dat dus niet!
jeroenkuiper schreef:je kunt natuurlijk op gpsies.com kijken naar routes in de buurt waar je wilt fietsen en die downloaden en evt aanpassen naar je persoonlijke voorkeur. dit heb ik ook een aantal maal gedaan rond nijmegen en de sallandse heuvelrug en was blij verrast over de routes die erop stonden.
Dat is misschien leuk om eens te doen, maar daar heb ik geen GPS voor.
jeroenkuiper schreef:met de rondrit functie heb je trouwens 3 opties die voorgerekend worden, je kunt dan ten alle tijden nog kijken of die routes je aanstaan of niet. Anders verander je de afstand met 1km en er wordt vaak alweer een compleet andere route gemaakt.
Als je de locatie niet kent is het moeilijk bepalen of de route me aanstaat, dat zie ik pas als ik er fiets en dan is het dus al te laat! :cry:

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 03 jul 2014 21:17

HereIsTom schreef:
jeroenkuiper schreef: sowieso dien je in het toestel te kiezen voor een ander profiel. Volgens mij waren er 3 opties; fietsen, toerfietsen en mountainbike
Ik heb alle drie de profielen al geprobeerd, maar maakt weinig verschil!
jeroenkuiper schreef:op bais van die keuze berekend hij een route die past bij het gebruikte profiel en kiest hij voor meer binnendoor weggetjes. Of dat dan de mooie route is blijft natuurlijk suggestief en is voor iedereen anders. Alleen met lokale kennis van de wegen zul je de echte mooie weggetjes vinden.
Met mijn Garmin Vista HCx vindt hij wel de echt mooie weggetjes, de Touring doet dat dus niet!
jeroenkuiper schreef:je kunt natuurlijk op gpsies.com kijken naar routes in de buurt waar je wilt fietsen en die downloaden en evt aanpassen naar je persoonlijke voorkeur. dit heb ik ook een aantal maal gedaan rond nijmegen en de sallandse heuvelrug en was blij verrast over de routes die erop stonden.
Dat is misschien leuk om eens te doen, maar daar heb ik geen GPS voor.
jeroenkuiper schreef:met de rondrit functie heb je trouwens 3 opties die voorgerekend worden, je kunt dan ten alle tijden nog kijken of die routes je aanstaan of niet. Anders verander je de afstand met 1km en er wordt vaak alweer een compleet andere route gemaakt.
Als je de locatie niet kent is het moeilijk bepalen of de route me aanstaat, dat zie ik pas als ik er fiets en dan is het dus al te laat! :cry:
De Touring vind hier wel de mooie weggetjes. Zelfs voor mij onbekende hier vlak in de buurt.

Gebruikersavatar
HereIsTom
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2014 15:43
Locatie: Zeist
Contact

Gebruikersavatar HereIsTom 03 jul 2014 21:22

pinarello schreef: De Touring vind hier wel de mooie weggetjes. Zelfs voor mij onbekende hier vlak in de buurt.
Kun je dan misschien vertellen hoe je dat precies doet, dus welke instellingen gebruik je precies en welke kaart?

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 03 jul 2014 21:50

mijn touring deed dat ook perfect, ik snap niet goed waar het probleem zit. Zelfs een rit van 80km heb ik echt door stukken gebied gereden in mijn directe omgeving waar ik niet eerder van wist en wat mooi fietsen was. Tijdens deze rit 1 of 2 keer dat hij bij mij vreemde route aangaf via onverhard maar voor de rest 100% via fietspaden, binnendoor en niks langs de provinciale weg.

Ook op de gewone toerfiets kleinere rondes gedaan en ook daarmee eigenlijk geen klachten gehad.
ik gebruikte de standaard ingeladen kaart van Garmin en op instelling ''fietsen''

En het argument dat je een GPS hebt om mooie routes te vinden ben ik niet met je eens, ding moet je van A naar B brengen en dat doet ie ook prima. En als je ergens niet bekend bent en je wilt een route narijden dan is het toch ideaal als dat ding zegt wanneer en waar je de bocht om moet. Dat was voor mij de reden om een navigatie op de fiets te nemen, ik wilde wel eens ergens anders fietsen waar ik niet bekend ben, maar wil niet continu moeten kijken welke kant ik op moet.

maar je hebt het maar over die Etrex van je, waarom gebruik je die dan niet meer als die veel betere routes creëert?
Afbeelding

Plaats reactie