Pagina 4 van 37

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 10:20
door BMCSLX01
dario schreef:
BMCSLX01 schreef: Enne als ik volgens de wet een bel moet, dan moeten die mede-fietspadgebruikers zich ook aan de wet houden en RECHTS HOUDEN!! :mrgreen:
Dus jij respecteert alleen de regels als niemand anders ze overtreedt?
Misschien beetje krom opgeschreven. Maar op dit moment houden we ons beiden niet aan de wet, dus voel ik er heel weinig voor om concessies te doen voor anderen die het ook nalaten. Zeker als deze groep mij verwijt dat ik me niet aan de wet conformeer. Of is dat koppig?

En antwoord op je vraag; ik respecteer de regels ten alle tijden, doch ik wel een middenweg zoek waarin mensen het minste last van elkaar hebben. Beetje spelen met de regels zo je wilt.

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 10:22
door edwin01
Mijn ervaring:
Bellen => commentaar
Vocaal waarschuwen (op een nette manier dus...) => commentaar

Gelukkig ratelt mijn Hope achternaaf als een malle, works like a charm, beter dan welke bel ook. Als ik iemand achter op rijd, even de benen stil houden RRRRRRRRRRR..... en men vliegt acuut naar rechts of gaat achter elkaar rijden.

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 10:25
door flores
De gedachtegang en het gedrag in alle categoriën van fietsers op de weg is toch al menige tijd bekend. Een positieve verandering daarvan zal niet (snel) komen en ik ben "bang" dat die er ook nooit gaat komen. Een bel zal die verlossing ook niet geven. Een egoistischegedrag is een structureel probleem en niet alleen op de fiets. Mijn manier van passeren is gelijk die van bv @Daniel en eigenlijk ook nooit geen probleem mede door mijn eigen anticipatie.

Met dit in het achterhoofd snap ik niet zo goed @JoostG dat je dan toch zoals je zegt: 'met alle macht in de remmen... ...gierend van de adrenaline...'
JoostG schreef: Gisterochtend wederom meegemaakt: dame besluit uit het niets naar links te gaan. Met alle macht in de remmen en op tijd uit de pedalen. Gierend van de adrenaline sta ik nog bij te komen van de bijna crash,

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 10:25
door knutmo
JoostG schreef: ...en zegt die oude feeks (pardon me) 'kan je niet oppassen, het fietspad is niet van wielrenners'
Deze, door jou 'oude feeks' genoemde, dame heeft volkomen gelijk. Het fietspad is inderdaad niet van wielrenners. Het is overigens ook niet van mensen op elektrische fietsen, groepjes scholieren, wandelaars met of zonder hond, ponyclubs of scooterrijders.

Het fietspad is van alle weggebruikers, zelfs van degenen die daar niet horen te zijn. Als je je in het verkeer begeeft, heb je rekening te houden met een ander. Dat betekent dat je voorzichtig doet en ongelukken probeert te voorkomen. Dat kan door aanpassen van de snelheid waar nodig, het gebruik van een bel, de plek op de weg waar je rijdt, etc. Zeker bij kinderen en kwetsbare ouderen is het zaak om extra voorzichtig te zijn.

Natuurlijk gelden deze regels en normen ook voor alle andere weggebruikers. En helaas komt het regelmatig voor dat mensen zich daar niet houden, maar dat is geen reden voor jou om die ook maar aan je laars te lappen! Sta er maar boven door je wel hoffelijk en toegeeflijk te gedragen.

Ik heb een bel op mijn fiets, en die gebruik ik zeer regelmatig. Vaak met succes, soms horen mensen het niet. Hoe dan ook, ik groet mensen altijd vriendelijk in het passeren: "Goedemorgen!" en ik krijg vrijwel altijd een plezierige respons.

Ik houd mijn snelheid beperkt in de bebouwde kom en op smalle fietspaden waar ander verkeer te verwachten is. Wat heeft het voor zin om blind door te jakkeren op plekken waar ik anderen (en mijzelf) in gevaar breng? Er is niets zo belangrijk dat ik er een kind, hond, of bejaarde voor zou willen aanrijden, of ik nu wel of niet juridisch gezien schuldig zou zijn.

Nederland is vol, maar de fietsmogelijkheden zijn ongekend. Nergens zo veel kilometers prachtige fietswegen als in Nederland! Iedereen weet op zijn fietsrondjes heus wel waar je hard kunt aanzetten en waar je het een beetje rustig aan moet doen. Als je dan ook nog een beetje rekening houdt met het tijdstip waarop je gaat fietsen, blijft er genoeg te genieten over.

Je kunt ook in het leven staan met de houding 'waarom moet ik rekening houden met anderen, ze houden ook geen rekening met mij', maar als dat frustraties, scheldpartijen, en (bijna) ongelukken oplevert, weet ik wel dat dat niet mijn keuze is.

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 10:34
door Ernie C.
Tja, er hoort een bel op een fiets te zitten maar ook een reflector, oranje reflectors op de trappers, goed werkende verlichting en zijreflectie. Ik benieuwd naar de foto's van de fietsen van de moraalridders...

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 10:41
door remmiedepemmie
knutmo schreef:
JoostG schreef: ...en zegt die oude feeks (pardon me) 'kan je niet oppassen, het fietspad is niet van wielrenners'
Deze, door jou 'oude feeks' genoemde, dame heeft volkomen gelijk. Het fietspad is inderdaad niet van wielrenners. Het is overigens ook niet van mensen op elektrische fietsen, groepjes scholieren, wandelaars met of zonder hond, ponyclubs of scooterrijders.

Het fietspad is van alle weggebruikers, zelfs van degenen die daar niet horen te zijn. Als je je in het verkeer begeeft, heb je rekening te houden met een ander. Dat betekent dat je voorzichtig doet en ongelukken probeert te voorkomen. Dat kan door aanpassen van de snelheid waar nodig, het gebruik van een bel, de plek op de weg waar je rijdt, etc. Zeker bij kinderen en kwetsbare ouderen is het zaak om extra voorzichtig te zijn.

Natuurlijk gelden deze regels en normen ook voor alle andere weggebruikers. En helaas komt het regelmatig voor dat mensen zich daar niet houden, maar dat is geen reden voor jou om die ook maar aan je laars te lappen! Sta er maar boven door je wel hoffelijk en toegeeflijk te gedragen.

Ik heb een bel op mijn fiets, en die gebruik ik zeer regelmatig. Vaak met succes, soms horen mensen het niet. Hoe dan ook, ik groet mensen altijd vriendelijk in het passeren: "Goedemorgen!" en ik krijg vrijwel altijd een plezierige respons.

Ik houd mijn snelheid beperkt in de bebouwde kom en op smalle fietspaden waar ander verkeer te verwachten is. Wat heeft het voor zin om blind door te jakkeren op plekken waar ik anderen (en mijzelf) in gevaar breng? Er is niets zo belangrijk dat ik er een kind, hond, of bejaarde voor zou willen aanrijden, of ik nu wel of niet juridisch gezien schuldig zou zijn.

Nederland is vol, maar de fietsmogelijkheden zijn ongekend. Nergens zo veel kilometers prachtige fietswegen als in Nederland! Iedereen weet op zijn fietsrondjes heus wel waar je hard kunt aanzetten en waar je het een beetje rustig aan moet doen. Als je dan ook nog een beetje rekening houdt met het tijdstip waarop je gaat fietsen, blijft er genoeg te genieten over.

Je kunt ook in het leven staan met de houding 'waarom moet ik rekening houden met anderen, ze houden ook geen rekening met mij', maar als dat frustraties, scheldpartijen, en (bijna) ongelukken oplevert, weet ik wel dat dat niet mijn keuze is.

Als iemand onverwacht en zonder om te kijken linksaf slaat dan moet je ook bij 20 Km/h vol in de remmen...

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 10:43
door dario
Ernie C. schreef:Tja, er hoort een bel op een fiets te zitten maar ook een reflector, oranje reflectors op de trappers, goed werkende verlichting en zijreflectie. Ik benieuwd naar de foto's van de fietsen van de moraalridders...
Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in België stelt het verkeersreglement:

Het verkeersreglement definieert een racefiets als een fiets met een racestuur en banden met een doorsnede van ten hoogste 2,5 cm die geen bagagedrager achteraan hebben.

Verplichte uitrusting

een bel (hoorbaar op 20 meter)
twee goed functionerende remmen: één op het voorwiel en één op het achterwiel

Lichten en reflectoren zijn alleen verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt (in dit geval : zie specificaties onder 'de gewone fiets').

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 10:45
door knutmo
Ernie C. schreef:Ik benieuwd naar de foto's van de fietsen van de moraalridders...
Ik vond dit wel een goed stukje over moraalridders in het verkeer: http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=701
remmiedepemmie schreef:Als iemand onverwacht en zonder om te kijken linksaf slaat dan moet je ook bij 20 Km/h vol in de remmen...
Dat klopt. Ik zeg ook niet dat alle ongelukken altijd zijn te voorkomen, maar je zult het toch wel met me eens zijn dat je bij 35km/u een grotere kans op ongelukken hebt dan bij 20km/u?

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 11:49
door BMCSLX01
knutmo schreef:
Ernie C. schreef:Ik benieuwd naar de foto's van de fietsen van de moraalridders...
Ik vond dit wel een goed stukje over moraalridders in het verkeer: http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=701
remmiedepemmie schreef:Als iemand onverwacht en zonder om te kijken linksaf slaat dan moet je ook bij 20 Km/h vol in de remmen...
Dat klopt. Ik zeg ook niet dat alle ongelukken altijd zijn te voorkomen, maar je zult het toch wel met me eens zijn dat je bij 35km/u een grotere kans op ongelukken hebt dan bij 20km/u?
Hoe harder ik rijd hoe verder ik vooruit kijk en hoe beter ik anticipeer. Dat is in de auto zo, dat is op de fiets zo. Dus die stelling is niet 100% waar.

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 11:57
door knutmo
BMCSLX01 schreef:Hoe harder ik rijd hoe verder ik vooruit kijk en hoe beter ik anticipeer. Dat is in de auto zo, dat is op de fiets zo. Dus die stelling is niet 100% waar.
Dat is onzin. Het ging hier over volkomen onverwachte gebeurtenissen: kinderen die achter bosjes vandaan komen, mensen die ineens afslaan, honden die oversteken. Dan kun je anticiperen wat je wil, maar dan heb je bij 20km/u minder remweg, minder kans om over de kop te vliegen, en meer tijd om uit te wijken dan bij 35km/u.

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 12:00
door BMCSLX01
knutmo schreef:
BMCSLX01 schreef:Hoe harder ik rijd hoe verder ik vooruit kijk en hoe beter ik anticipeer. Dat is in de auto zo, dat is op de fiets zo. Dus die stelling is niet 100% waar.
Dat is onzin. Het ging hier over volkomen onverwachte gebeurtenissen: kinderen die achter bosjes vandaan komen, mensen die ineens afslaan, honden die oversteken. Dan kun je anticiperen wat je wil, maar dan heb je bij 20km/u minder remweg, minder kans om over de kop te vliegen, en meer tijd om uit te wijken dan bij 35km/u.
Double that. Bij een hogere snelheid zal enkel de impact harder zijn, niet makkelijker te vermijden dan bij onverwachte dingen. Plus het feit dat je met een hogere snelheid er misschien eerder voorbij bent dan met een lagere snelheid.

Speculeren.

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 12:04
door remmiedepemmie
knutmo schreef:
remmiedepemmie schreef:Als iemand onverwacht en zonder om te kijken linksaf slaat dan moet je ook bij 20 Km/h vol in de remmen...
Dat klopt. Ik zeg ook niet dat alle ongelukken altijd zijn te voorkomen, maar je zult het toch wel met me eens zijn dat je bij 35km/u een grotere kans op ongelukken hebt dan bij 20km/u?
Helemaal mee eens. Alleen heeft Joost niets over snelheid gezegd.