Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandenspanning

lieke
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:05

lieke 30 aug 2010 23:47

Afgelopen zaterdag bij Rose een pomp gekocht en helemaal klaar om me bandjes op te pompen.. Als eerste het achterwiel maar het lukte niet. Heftig twijfelend aan mijn kunnen begin ik aan het voorwiel, dit was immers echt niet de eerste keer dat ik een band oppompte, bij het voorwiel geen enkel probleem. Morgen dus maar weer langs de FM want het ventiel van de achterband doet het niet.. Althans wanneer ik hem los draai zoals gebruikelijk dan komt er ook geen lucht uit (wanneer ik voorzichtig erop druk).

Fabrieksfoutje..?!

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 30 aug 2010 23:51

Daar ga je toch niet mee naar je FM. Beetje wrikken met dat ventiel.....loopt er dan lucht uit?

Anders even indrukken en nogmaals proberen. Ziet ernaar uit dat de nippel in het ventiel vast zit.

Heb je anders geen andere binnenband?

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 31 aug 2010 00:53

Lieke schreef:En hoevaak pompen jullie je bandjes op? Iedere rit? Week? Maand?


zo ongeveer 1x per week. Ik fiets dagelijks woon-werk, misschien dat frequent gebruik ook nog uitmaakt. Meestal gaat er dan weer een halve bar druk bij.

De fabrikant geeft meestel (altijd?) een minimale bandenspanning op, die moet vlgs mij wel gerespecteerd worden.
Overigens krijg ik na lekrijden tijdens een rit nooit meer dan 6 bar in mijn band (minipompje). Dat fietst wel een stuk minder dan de 7-7.5 bar die ik normaal in de band pomp (voor-achter). Maar gelukkig komt lekrijden slechts weinig voor.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

stenano
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2010 01:55

stenano 31 aug 2010 01:00

met mijn 60 kg 7 bar vooraan en 8 bar achteraan
thibault

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 31 aug 2010 01:01

Plantagenet schreef:
Lieke schreef:En hoevaak pompen jullie je bandjes op? Iedere rit? Week? Maand?


zo ongeveer 1x per week. Ik fiets dagelijks woon-werk, misschien dat frequent gebruik ook nog uitmaakt. Meestal gaat er dan weer een halve bar druk bij.

De fabrikant geeft meestel (altijd?) een minimale bandenspanning op, die moet vlgs mij wel gerespecteerd worden.
Overigens krijg ik na lekrijden tijdens een rit nooit meer dan 6 bar in mijn band (minipompje). Dat fietst wel een stuk minder dan de 7-7.5 bar die ik normaal in de band pomp (voor-achter). Maar gelukkig komt lekrijden slechts weinig voor.



Hoi,

Mini pompjes zijn leuk maar niet meer dan dat. Ik krijg met die krengen er echt geen 7-8 Bar in.

Ik heb altijd een mini pomp bij me TESAMEN met een CO2. Met de mini pomp tot 2-3 Bar oppompen en dan met CO2 tot 8 Bar.

Zo krijg ik tot twee banden opgepompt (ongeveer) tot 8 Bar indien nodig.

Na lekrijden niet meer dan 6 Bar ken ik niet.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 31 aug 2010 01:12

@ Zorro. Ik ken het systeem met CO2, maar heb het zelf niet. ik ga er eens naar kijken want als je nog veel km's moet rijden met slechts 6 bar, daar wordt je ook niet vrolijk van :p
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

lieke
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:05

lieke 31 aug 2010 01:57

ZorroI schreef:Daar ga je toch niet mee naar je FM. Beetje wrikken met dat ventiel.....loopt er dan lucht uit?

Anders even indrukken en nogmaals proberen. Ziet ernaar uit dat de nippel in het ventiel vast zit.

Heb je anders geen andere binnenband?

Mvg, Zorro


Wrikken heb ik al geprobeerd maar er gebeurd niks. Ik voel ook geen weerstand wanneer ik de nippel indruk, in tegenstelling tot normaal.

Fiets is net 1,5 week oud dus dat mag de FM lekker fixen voor me. Wilde er toch al heen omdat me achter derailleur ratelt. Zelf redelijk technisch maar van de derailleur weet ik te weinig..

dimitrid
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jul 2010 11:36

dimitrid 31 aug 2010 22:31

voor en achter 8 bar.

lieke
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:05

lieke 04 sep 2010 02:36

ZorroI schreef:Daar ga je toch niet mee naar je FM.


FM kon er ook niks mee. Ventiel was idd stuk. Nieuw binnebandje was service. Nu me bandjes op 8 bar gedaan en daar maar 's mee rijden en kijken of het bevalt.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 04 sep 2010 02:41

Dat moet wel lukken lijkt me ;).....als je maar kunt fietsen toch?
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 04 sep 2010 02:58

Beam me up, Scotty schreef:Stelregel:
Gewicht renner + fiets in kg/10 = bandenspanning achterband in bars, voorband 0,5 bar minder. Eens in de 2 weken op spanning brengen. In die tijd zakt het ongeveer 1 bar, afhankelijk van het gebruik en de temperatuur. Dus gemiddeld rijd je dan met een halve bar minder. Ik zit dan meestal onder de aanbevolen spanning van de fabrikant, maar er zullen ook mensen zijn die erboven zitten.


dus als jezelf 100kg bent en je fiets 10kg weegt moet de achterband op 11 bar gepompt worden???

uberhaupt meer dan 8/9 bar lijkt mij erg veel voor een fietsband....
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 04 sep 2010 04:09

Hoi,

Die stelregel is geen absolute maatstaf maar als je 100kg weegt heb je idd wel een probleem om optimaal van je fiets te genieten.

Als het enig soelaas mag zijn, het gros van de fiestsers heeft hoedanook de neiging om de bandjes overmatig op te pompen.

Stel ik weeg 100kg dan zoek ik me een soepele band en latex biba, rij je comfortabel en win je aan comfort.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie