Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wie kan mij het belang van een goede wielset uitleggen?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 22 apr 2014 14:24

materialist schreef:
de zwarten schreef:Roadster, zeer indrukwekkend dat je probeert het beste jongetje van de klas te zijn.
Maar wat wil je eigenlijk zeggen? Dat je met RS30 rijdt voor 200 euro? Goed voor jou!
Ik vind het, bvb. in vergelijk met bvb. Shamals, slappe, zware rommel.
Niet steeds happen. Een groot deel van het forum gaat over stickers, brillen en mooi, mooi, mooi, roadster is een welkome afwisseling.
Het gaat niet over mooi en niet mooi, het gaat puur over functie. Ik ben geen miljonair en heb wielen uit alle prijsklassen, goedkoper dan eender wie hier ook (want gratis gekregen). Uit Tour citeren heeft dezelfde waarde als uit de woordenboek voorlezen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 22 apr 2014 14:42

Tja, en voor anderen wil het oog ook wat. Ook niets mis mee toch?

Ik vind trouwens ook dat het allemaal wat overschat word. Een en ander maakt echt niet zo heel veel uit.
Over het algemeen is duurder wel beter, maar dat gaat echt maar over enkele procentjes.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 22 apr 2014 14:47

Je kan alles in het leven wegrelativeren en dan heb je niets meer nodig. Producten die eigenschappen hebben die lastig met elkaar te verenigen zijn, zijn vaak duur. Wil je geen concessies doen, dan moet je betalen. Het is voor iedereen een eigen afweging of je de prijs wilt/kunt betalen die ze voor een bepaald product vragen. Vandaag de dag zijn er weinig echt slechte producten te koop in fietsenland, maar ergens zijn er altijd concessies gedaan aan het product. Voor niets gaat de zon op en voor een dubbeltje op de eerste rij, komt ook zelden voor. Kortom; koop het product dat past bij wat je er mee wilt doen, dat je mooi vindt en wat je bereid bent ervoor te betalen. Iedereen maakt daarin andere keuzes. :D
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

RMB
Forum-lid

Gebruikersavatar RMB 22 apr 2014 14:58

de zwarten schreef:Uit Tour citeren heeft dezelfde waarde als uit de woordenboek voorlezen.
Het woordenboek is (binnen zijn gebied) een autoriteit. Toch heb ik de indruk dat je dat juist niet bedoelt hier...

Verder nog even een bierviltjesberekening voor iedereen die massa interessant vindt. In de berekening heb ik wind en rolweerstand verwaarloosd (amper relevant als het over de impact van massa gaat)

- Alpe d'huez; tijd=1h00m00s, massa_totaal=82 kg geeft vermogen=239Watt
- Alpe d'huez; vermogen=239Watt, massa_totaal=81kg geeft tijd=00h59m16s

Conclusie, wielen een kilo lichter levert 44 seconden op wanneer je er normaal een uur over doet.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

roadster
Forum-lid

roadster 22 apr 2014 15:18

boswielrenner schreef:Je kan alles in het leven wegrelativeren en dan heb je niets meer nodig.
De topicstarter vroeg: "Wat is het voordeel van een dure / carbon wielset? Ik mag toch aannemen dat in een nieuwe fiets van ca 1500 euro een set prima wielen steekt?
En waarom investeren in: een set goede wielen?Hoge of lage velg?Carbon of ander materiaal.
Ik ben erg nieuwschierig"

Wat we in NL zien is dat we juist NIET alles wegrelativeren en daarom 3 x op vakantie gaan, te duur huis, te dure keuken laten aansmeren, te dure auto en te dure wielen etc etc. Daardoor hebben nu 1 miljoen mensen een te dure hypotheek en 1 miljoen kunnen hun huur amper betalen. Dat is dus de algemene situatie. O ja, fok nog aan toe, we moeten de Alpe d'huez in 44 seconden minder beklimmen lees ik net ("wielen een kilo lichter levert 44 seconden op wanneer je er normaal een uur over doet".)

Maargoed, topicstarter zal nu best wel blij zijn om te lezen dat hij dit jaar gewoon in de T de F groep kan meerijden met Shimano RS31 wieltjes a 200 euro. Gaat dat goed dan mag hij volgend jaar een carbonsetje kopen van 2000 euro en hij mag dan elke dag op kop rijden.
Roadster

RMB
Forum-lid

Gebruikersavatar RMB 22 apr 2014 15:24

roadster schreef:O ja, fok nog aan toe, we moeten de Alpe d'huez in 44 seconden minder beklimmen lees ik net ("wielen een kilo lichter levert 44 seconden op wanneer je er normaal een uur over doet".)
Ik heb nooit gezegd dat het moet, alleen maar aangegeven wat de uiteindelijke winst is als je besluit 1000,- uit te geven aan een kilo gewichtsbesparing. Zo kan je in ieder geval een weloverwogen keuze maken :D
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 22 apr 2014 15:24

Waarom investeren in een goede wielset? Nou simpel; een betere wielset kan beter passen bij je gewicht, het inzetbereik, is wellicht mooier, wellicht ook wat lichter en bestaat kwalitatief uit betere onderdelen. Een lichte wielset accelereert sneller en dat kan je fiets een compleet ander karakter geven (lees:beter). Last but not least; omdat je er gelukkig van wordt!
Met andere woorden; je kan imho beter een fiets hebben met hele goede wielen en banden en shimano 105 dan een fiets met Dura Ace en zware en slechte wielen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 apr 2014 15:29

RMB schreef:...Conclusie, wielen een kilo lichter levert 44 seconden op wanneer je er normaal een uur over doet.
Dan lijkt mij zelf een kilo afvallen een interessante, want goedkope, optie :lol: . En je moet toch wel met behoorlijk zware wielen rijden om een setje te vinden dat een kilo lichter is. M.a.w. ... (vul zelf maar in ;) ).
60 x Ventoux

materialist
Forum-lid

materialist 22 apr 2014 15:31

Ik lees nu juist in de blaadjes en op het internet dat gewicht in alle gevallen minder belangrijk is dan aero.

Oh please, gelukkig was ik al
Laatst gewijzigd door materialist op 22 apr 2014 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 22 apr 2014 15:33

roadster schreef:
Wat we in NL zien is dat we juist NIET alles wegrelativeren en daarom 3 x op vakantie gaan, te duur huis, te dure keuken laten aansmeren, te dure auto en te dure wielen etc etc. Daardoor hebben nu 1 miljoen mensen een te dure hypotheek en 1 miljoen kunnen hun huur amper betalen. Dat is dus de algemene situatie.
Als mensen beter hadden kunnen relativeren dat bij de buren het gras niet altijd zo groen is dan dat het eruit ziet en daarbij een juiste zelfreflectie hebben of ze wel hetzelfde gras kunnen en/of willen hebben, dan was wat jij schrijft zeker minder voorgekomen.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 22 apr 2014 16:12

er zijn twee dingen die je moet volgen: degene die vooraan fietst en je hart.
en denk ook eens aan die FMer.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 22 apr 2014 16:18

roadster schreef: Maargoed, topicstarter zal nu best wel blij zijn om te lezen dat hij dit jaar gewoon in de T de F groep kan meerijden met Shimano RS31 wieltjes a 200 euro. Gaat dat goed dan mag hij volgend jaar een carbonsetje kopen van 2000 euro en hij mag dan elke dag op kop rijden.
Blij dit te lezen, want ik neem aan dat dit een stukje sarcasme is (indien zo, goed geschreven!).

[generaliseermodus]In ieder geval, het is net door de relativering dat de noorderburen om 18u eten, proberen alles te prakken dat ze het in 15 minuten kunnen binnenspelen en en doorspoelen met een glaasje water (want dat is toch niet zoveel verschillend van bier?). Ga je wat zuidelijker, dan kan er wel een biertje bij, of wijn, wordt er wat later gegeten, wat langer enzovoort. [/generaliseermodus]

Racefietswielen zijn wellicht één van de meest futiele eerstewereldproblemen, maar het blijft hier een serieus fietsforum, toch? ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie