Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

11 speed cassette 11/32

bobkat19
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2013 13:12

bobkat19 11 aug 2017 15:41

Formeel gezien moet je een lange kooi hebben. Ik lees wel eens over doe-het-zelvers die het met een korte kooi redden, maar langere kooien bestaan niet voor niets.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16430
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 aug 2017 17:55

Is afhankelijk van je frame (derailleurhanger) of je met een korte kooi weg komt.

Ik rijd bijna het ganse jaar met een 12-25 cassette en mijn ketting is ook op lengte gemaakt voor deze cassette (geen 2 schakels langer). Heel af en toe (sommige Ardennen en Vlaamse Ardennenritten is een 25 echter niet genoeg :) .

Op mijn Trek Domane kan ik dan ism een korte kooi Sram Etap A-derailleur probleemloos een 32 achter schakelen.
Een fietsmaat van mij op zijn Canyon Endurace ism een Ultegra Di2 met korte kooi en een 32 achter.

Wel een beetje opletten dat je niet groot/groot gaat rijden want dan is je ketting mogelijk iets te kort :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

steegie
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2017 23:13

steegie 13 aug 2017 12:42

Bij deze even een update :

Gisteren mijn ketting vervangen door een nieuwe en dan de 11-32 terug geprobeerd maar het probleem is hiermee niet van de baan.

Ik zie wel dat de afstand van het bovenste derailleurwieltje tot de grootste krans (voor 34 - achter 32) eigenlijk niet groot genoeg is. Heb hier gelezen dat deze 7 mm moet zijn en bedraagt maar 2 mm. Afstand is gemeten met B-stelschroef volledig ingedraaid dus verder lukt niet...

Het gekraak doet zich echter pas voor als de ketting vanachter op een kleinere krans ligt. Blijkbaar komt op dat moment de ketting bij deze kleinere kransen tegen de naastgelegen grotere krans. Dit kan dan weer verholpen worden door het onderste derailleurwieltje naar beneden te bewegen (uitgeprobeerd op fietsstand). Je ziet dan dat de ketting terug rechter over de krans loopt en dus niet meer tegen de groter gelegen krans aankomt.

Ik heb geen idee of beide bevindingen aan elkaar gerelateerd zijn en of dit op te lossen valt zonder te wisselen naar een medium achter derailleur... Ik begin nu echter wel het idee te krijgen dat in mijn geval de twee combinaties (11-32 en 12-25) niet uitwisselbaar zijn.

Voorlopig dus nog geen mini amstel gold race want met die 12-25 vanachter lukt dat me spijtig genoeg niet :-(.

Als er nog iemand tips of ideeën mocht hebben dan lees ik het graag :-)

Plaats reactie