Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Afstellen te gestrekte zit - wat eerst aanpassen?

flymara
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 sep 2013 12:45

flymara 24 mei 2014 17:20

Hoelang is je bovenbuis? Lijkt me dat je wat lange benen hebt t.o.v. Je bovenlichaam. Kortere stuurpen zal helpen denk ik. Bij een volgende fiets wellicht erop letten dat de bovenbuis niet te lang is.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16442
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 mei 2014 17:21

Optisch lijkt het al beter.
Gewoon even gaan fietsen hoe het voelt nu. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 24 mei 2014 18:05

de nieuwe zit lijkt mij nu weer wat hoog

wat is nu de zadelhoogte ?

gemeten van hart trapas tot bovenkant (midden) zadel

bij een binnenbeenlengte van 91 zou dit rond 80 cm moeten zijn

mij lijken ook de voeten wat ver naar achter op de pedalen (bal van de voet boven pedaalas ?)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1982
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 24 mei 2014 18:11

Teejay schreef: Bocht lijkt misschien nu groter omdat ik het stuur iets bijgedraaid heb om wat comfortabeler bovenaan bij de shifters te kunnen. De meesten draaien hem wat verder naar onderen geloof ik, waarmee het uiterste punt van de bocht dichterbij komt.
Als je makkelijker bij de shifters wil komen, dan kun je toch beter de shifters t.o.v. het stuur veranderen dan de stuurhoek?

Overigens valt mij op de laatste foto's op dat je met je armen behoorlijk gestrekt zit, wellicht dat het nog wat verandert als je de armen meer gebogen houdt en er minder/niet op steunt. De houding en steun kan volgens mij beter vanuit je rug komen dan je armen.

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 25 mei 2014 11:50

Wat betreft de zadelhoogte: Zit je stabiel op je zadel, of krijg je de indruk dat je wat naar links en rechts kantelt?
In het laatste geval staat je zadel waarschijnlijk net iets te hoog.
Het kan geen kwaad weer een half centimetertje lager te gaan.
Beetje trial and error :)

Qua zadelstand op de rail zit ik zelf bijna tegen de voorste limiet. Hiermee bedoel ik dat ik mijn zadel vrij ver naar voren geschoven is.
Ik vind dit prettig rijden en vermoed dat dit zowel van persoon tot persoon afhangt, als van geometrie tot geometrie. Dus hier kan je ook eens wat mee spelen.

De schoenplaatjes zou ik voorlopig zo laten, omdat je hier niet direct klachten over hebt.

Een kortere stuurpen kan je ook proberen, dit hoeft niet duur te zijn. Voor een kleine 10 euro moet je wel iets kunnen vinden denk ik.

Volgens mij gaat de nieuwe zit, zoals je deze nu gefotografeerd hebt, al een verbetering teweeg brengen. Dus ik zou zeggen, fietsen maar!

Teejay
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 mei 2014 13:25

Teejay 25 mei 2014 11:50

Bovenbuislengte van deze fiets is 59cm. Een iets korte bovenbuis lijkt inderdaad beter geschikt voor me. Weet niet hoe die verhoudingen normaal zijn, maar ga daar zeker op letten bij het volgende frame. In de houding kan ik denk ik nog wel wat optimaliseren ja, ik KAN m'n armen wel verder buigen maar doe dat meestal niet omdat het voor m'n gevoel iets te ver reiken is. Met een iets kortere pen denk ik dat ik redelijk optimaal kan zitten. Shifters ga ik inderdaad nog wat omhoog zetten, maar dan moet ik het stuurlint weer opnieuw wikkelen dus wilde ik even mee wachten :mrgreen:

Zadelhoogte staat nu op ongeveer 97cm, nog net niet de 98cm die voor mijn beenlengte ideaal zou zijn. Eerst hier maar even aan wennen. Het fietste in ieder geval goed, maar merk wel dat de traptechniek weer even wennen is.

Mijn voet staat zo ver naar achteren als kan met deze pedalen (speedplay). Maar het druk punt zit gewoon netjes onder de bal van mijn voet, gisteren ook even gecontroleerd.

Mooie video trouwens flymara! Daar ga ik maar eens goed voor zitten binnenkort.


Bedankt voor jullie hulp in ieder geval, volgens mij gaat het zeker goed komen met mijn houding op deze fiets!

Teejay
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 mei 2014 13:25

Teejay 25 mei 2014 11:53

Ik zal eens gaan letten op de stabiliteit bij de volgende ritten Nighty. Heb niet direct het idee dat ik veel beweeg op het zadel, maar dat het gewoon goed fietst zo. Het zadel staat nu trouwens ook bij mij bijna maximaal naar voren inderdaad, dat voelt in ieder geval beter dan te ver naar achteren zitten.

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 25 mei 2014 12:03

Teejay schreef:Ik zal eens gaan letten op de stabiliteit bij de volgende ritten Nighty. Heb niet direct het idee dat ik veel beweeg op het zadel, maar dat het gewoon goed fietst zo.
Wel ja, als je goed zit en niet te veel beweegt op het zadel, kan je het maar beter zo laten ;)
Iets verbeteren wat al goed is, leidt in vele gevallen tot een verslechtering :|

Daarnaast is een fietspositie ook wat wennen.
Toen ik voor het eerste op een koersfiets reed, kreeg ik na 30km pijn tussen mijn schouderbladen. Ik dacht dat ik nooit aan die typische, diepere racepositie zou wennen.
Nog geen twee jaar later was mijn stuurpen al een aantal cm naar beneden gegaan en reed ik al graag in de beugels. :P

Teejay
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 mei 2014 13:25

Teejay 25 mei 2014 12:07

Ja, ik dacht dat ik al behoorlijk gewend was aan de houding, maar die bleek dus niet zo erg te kloppen. Dat merk je nog niet zo snel als je niet heel vaak fietst, maar nu ik dit seizoen vaker en langere tochten maak ga je dat toch voelen.

Daar zeg je trouwens nog wat, zadel-stuur is nu een hoogteverschil van ongeveer 8cm. Lees ik ook verschillende berichten over hoe hoog dit zou moeten. Misschien is 8cm wat enthousiast en moet ik m'n stuurpen even omdraaien zodat ie wat omhoog komt voor nu...

Met welk hoogteverschil rijden jullie dan rond?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 25 mei 2014 12:22

Je moet niet echt te veel kijken waar anderen mee rondrijden. 8cm is niet super veel maar ook niet te weinig. Sommigen rijden met een drop van 10-13cm oid.

Maar zoals hans1963 volgens mij al zei moet je niet te veel tegelijk gaan veranderen. Punt een moet je toch weer wennen (en zadel met 3 cm omhoog is erg veel) en ten tweede weet je anders niet meer hoe en wat mocht je ergens last van krijgen en kun je weer van voren af aan beginen. Wel zo verstandig anders om voordat je wat veranderd de huige maten/standen te meten zodat je altijd weer precies terug kunt.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 mei 2014 13:02

Eerst weer eens gaan fietsen met de veranderingen die je doorgevoerd hebt en dat een aantal ritten.
Wennen is het devies. Hoe diep anderen zitten is niet belangrijk, wel hoe diep of ondiep jij kan zitten zonder klachten na een aantal ritten!

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 25 mei 2014 14:23

Het is misschien een kwestie van opvatting maar ik denk dat je beter stuur en zadel eerst goed kunt zetten. Nu staan ze verkeerd en weet je niet welke fout je met een nieuwe fout compenseert. Daarna 1 voor 1 wijzingen

Plaats reactie