Ik denk dat het belangrijk is dat je weet hoe een naaf in elkaar zit. De Fulcrum Quattro's zijn een product uit het campa 'huis' waarbij de eenvoudige regeling om de naafspeling bij te stellen werd overgenomen van wielen uit het hogere Campa segment. Dit is nu net het sterke punt van deze wielen(naven), je kunt ze tenminste bijregelen! Veel merken werken met gewoon vaste lagers en als er speling op de naaf komt is er maar één oplossing, de lagers vervangen.
Het is trouwens perfect normaal dat er bij nieuwe wielen in het begin speling op de naaf komt, het wiel moet zich een beetje 'zetten'. Even de naaf speling bijstellen en je bent vertrokken voor vele zorgloze kilometers. Fulcrum Quattro's zijn kwaliteitsvolle wielen voor zijn prijs!
Fulcrum Quattro vs ??
Afgelopen vrijdagavond een set Fulcrum R3 wielen gekocht. Na twee ritjes van nog geen 90km samen zit er nu forse speling op het achterwiel. Uiteraard ga ik dat bijstellen en in de gaten houden hoe zich dit ontwikkeld verder. Er zal wel iets van inrijden van de lagers nodig zijn maar dit is wel heel erg snel. Als het me niet bevalt ga ik terug naar de leverancier.
Hoe stel je de speling optimaal af? Moeten de wielen daarvoor met de snelspanners ingeklemd zijn in de vork of moet de snelspanner los?
Hoe stel je de speling optimaal af? Moeten de wielen daarvoor met de snelspanners ingeklemd zijn in de vork of moet de snelspanner los?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Gelukt, maar niet direct. De stelring handmatig helemaal vastdraaien veranderde niets aan de situatie. Na de buitenste bus en stelring er even afgehaald te hebben kon ik toch niks vreemds ontdekken. Even de as wat heen en weer gedrukt en toch kwam de boel kennelijk los. Ik vermoed dat de buitenste cone-bus niet goed om de as schoof maar klem zat waardoor de stelring onvoldoende effect had. Nu kan ik de speling helemaal wegdraaien. Scheelt toch weer een ritje naar Bergen op Zoom.
-
- Forum-lid
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13
Iemand hier op heg forum die (eventueel met plaatjes) precies kan laten zien waar en hoe je wat moet doen om de speling weg te halen.
Denk dat er meerdere met dit "probleem" lopen/rondrijden
Denk dat er meerdere met dit "probleem" lopen/rondrijden
- IkBenSpecialized
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55
Dat is idd een goed idee. Heb van het weekend nog even zitten kijken naar mijn Quattro's. Als je het inbusje losdraait heb je alleen dat plastic kapje loszitten, maar dan...?
Dat "kapje" kun je draaien, waardoor je hem vastzet. Dan is je speling eruit.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
- IkBenSpecialized
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55
@JPAR: thx!
- IkBenSpecialized
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55
Kan hetniet echt plaatsen waarvan het kapje gemaakt is. In ieder geval net even het inbusje losgedraaid. Daarna het kapje even een klein stukjeaangedraaid en daarna de inbus weer vastgezet. En tadaaa, speling weg. Nogmaals thx voor de hulp!