Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Quattro vs ??

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 06 jun 2014 19:57

Ik denk dat het belangrijk is dat je weet hoe een naaf in elkaar zit. De Fulcrum Quattro's zijn een product uit het campa 'huis' waarbij de eenvoudige regeling om de naafspeling bij te stellen werd overgenomen van wielen uit het hogere Campa segment. Dit is nu net het sterke punt van deze wielen(naven), je kunt ze tenminste bijregelen! Veel merken werken met gewoon vaste lagers en als er speling op de naaf komt is er maar één oplossing, de lagers vervangen.
Het is trouwens perfect normaal dat er bij nieuwe wielen in het begin speling op de naaf komt, het wiel moet zich een beetje 'zetten'. Even de naaf speling bijstellen en je bent vertrokken voor vele zorgloze kilometers. Fulcrum Quattro's zijn kwaliteitsvolle wielen voor zijn prijs!
Stef

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 08 jun 2014 19:17

Afgelopen vrijdagavond een set Fulcrum R3 wielen gekocht. Na twee ritjes van nog geen 90km samen zit er nu forse speling op het achterwiel. Uiteraard ga ik dat bijstellen en in de gaten houden hoe zich dit ontwikkeld verder. Er zal wel iets van inrijden van de lagers nodig zijn maar dit is wel heel erg snel. Als het me niet bevalt ga ik terug naar de leverancier.

Hoe stel je de speling optimaal af? Moeten de wielen daarvoor met de snelspanners ingeklemd zijn in de vork of moet de snelspanner los?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jun 2014 20:03

Ja de wielen moeten ingeklemd zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 08 jun 2014 22:52

Gelukt, maar niet direct. De stelring handmatig helemaal vastdraaien veranderde niets aan de situatie. Na de buitenste bus en stelring er even afgehaald te hebben kon ik toch niks vreemds ontdekken. Even de as wat heen en weer gedrukt en toch kwam de boel kennelijk los. Ik vermoed dat de buitenste cone-bus niet goed om de as schoof maar klem zat waardoor de stelring onvoldoende effect had. Nu kan ik de speling helemaal wegdraaien. Scheelt toch weer een ritje naar Bergen op Zoom.

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 09 jun 2014 15:01

Iemand hier op heg forum die (eventueel met plaatjes) precies kan laten zien waar en hoe je wat moet doen om de speling weg te halen.
Denk dat er meerdere met dit "probleem" lopen/rondrijden

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 10 jun 2014 10:19

Dat is idd een goed idee. Heb van het weekend nog even zitten kijken naar mijn Quattro's. Als je het inbusje losdraait heb je alleen dat plastic kapje loszitten, maar dan...?

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 10 jun 2014 10:21

Dat "kapje" kun je draaien, waardoor je hem vastzet. Dan is je speling eruit.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 10 jun 2014 11:10

@JPAR: thx!

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 10 jun 2014 14:02

Bij mijn R3's is dat "kapje" niet van plastic maar zo de zien van geanodiseerd aluminium.

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 10 jun 2014 20:26

Kan hetniet echt plaatsen waarvan het kapje gemaakt is. In ieder geval net even het inbusje losgedraaid. Daarna het kapje even een klein stukjeaangedraaid en daarna de inbus weer vastgezet. En tadaaa, speling weg. Nogmaals thx voor de hulp!

Plaats reactie