Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gemiddelde snelheid beginneling

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 25 apr 2014 10:09

Hartslag is heel persoonlijk.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 25 apr 2014 10:37

Uiteindelijk doet het gemiddelde er ook bijna ook nooit om. Doe je een duurtraining dan is hartslag belangrijk, ben je met maten op pad, dan ben je gezellig aan het fietsen, rij je omhoog dan kan tijd interessant zijn….. Ik wil hier nog weleens een vast rondje van 40 kilometer rijden om te testen waar ik sta. Alleen in dat geval is de gemiddelde snelheid voor mij van belang.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 apr 2014 10:37

RMB schreef:En nu gemiddelde hartslag. Deur tot deur, 1:15 uur, gem 161 bpm. Leeftijd 26 jaar. Ben dan wel goed naar de getver :lol:

Gemiddelde snelheid is dan 34.8, zonder laatste stukje uitrijden (wat wel m'n avg hartslag nog wel naar beneden trekt uiteraard)
Dan woon jij vast niet in Rotterdam-zuid. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 889
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 25 apr 2014 10:47

Toen ik begon fietste ik 22/23 met 25 gemiddeld had ik een goede dag. Nu train ik wat specifieker en alleen op trainingswedstrijdjes kom ik met hoge gemiddelden.

Doe nu ook een groepje van een man of 4 begeleiden voor de elfatedentocht gemiddeldes ook rond de 21/24. Je ziet wel snel vooruitgang.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 25 apr 2014 10:54

Heb nooit begrepen wat dat ding met gemiddelde snelheid is bij fietsers. Volgens mij gaat dit zonder uitzondering ten koste van het genieten van het fietsen zelf (dan heb ik het uiteraard over trimmers en niet over renners).

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 25 apr 2014 11:37

TumTumTum schreef: Dan woon jij vast niet in Rotterdam-zuid. :)
Nee, maar het scheelt niet eens veel :D Rondje had aantal stoplichten en 180 graden bochten, maar door de bank genomen inderdaad vrij veel doorknallen: http://www.strava.com/activities/133074983

dickygiovanni schreef:Heb nooit begrepen wat dat ding met gemiddelde snelheid is bij fietsers. Volgens mij gaat dit zonder uitzondering ten koste van het genieten van het fietsen zelf (dan heb ik het uiteraard over trimmers en niet over renners).
Ik kan er enorm genieten van wanneer ik mezelf tot de max moet pushen om mezelf te verbeteren. Gemiddelde is daarvoor een maat. Een PR rijden waarna je volledig uitgeteld op de bank neerploft is genieten voor mij.
Ik kan overigens ook genieten van rondje rijden in de groep met het zonnetje er bij, zonder daarbij tot het uiterste te gaan hoor ;) Zijn vooral andere vormen van genieten.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 889
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 25 apr 2014 13:38

Dat is leuk als je 2 x in de week niet te ver gaat anders werkt het alleen maar contraprodyctief.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 25 apr 2014 13:50

tom de groot schreef:Dat is leuk als je 2 x in de week niet te ver gaat anders werkt het alleen maar contraprodyctief.
Je doelt op mijn rondje denk ik?
Wat is niet te ver, en waartegen werkt dit contraproductief?
Meestal rij ik overigens wat lagere hartslag, maar af en toe vind ik het lekker om mezelf te testen.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 25 apr 2014 14:39

jsprbcn schreef:Hartslag is heel persoonlijk.
daarom leen ik het ook nooit uit :lol:

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 apr 2014 00:45

Opvallend dat veel mensen zich blind staren op gemiddelde snelheid. Je gaat er ook nauwelijks beter van fietsen. Sinds vorig jaar train ik wat meer gestructureerd op hartslag waardoor het duurvermogen enorm is toegenomen. Met name in lange toertochten en cyclo's heeft dit een groot effect. Veelal zie je dat iedereen wel in staat is om 80-100 km te knallen, maar daarna gaan er veel kaarsjes uit. En dan begint het leuk te worden, pacman spelen noemen we dat in onze fietsgroep. Tja, dat is mijn lol.

Dit betekent wel veel duurtraining waarbij je gemiddelde snelheid bepaald wordt door je hartslagmeter en niet je snelheidsmeter. Daar moet je wel tegen kunnen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 26 apr 2014 07:48

Merk vaak bij tochten in heuvelachtig gebied dat mensen zo hard mogelijk op het vlak voorbij scheuren, om bij de eerste de beste hobbel met een slakkengang naar boven te kruipen zo langzaam dat ik ze zelfs voorbij vlieg. Teveel focus op snelheid? Mij zegt het iig niets in combinatie met hartslag zegt het mij alleen of ik veel meewind had of echt heb doorgetrapt.

Op hartslag rijden is op zichzelf niet moeilijk. Beheersen dat je niet aanhaakt bij die gasten die je voorbij komen wel ;)

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 26 apr 2014 14:42

GJEvK schreef:Merk vaak bij tochten in heuvelachtig gebied dat mensen zo hard mogelijk op het vlak voorbij scheuren, om bij de eerste de beste hobbel met een slakkengang naar boven te kruipen zo langzaam dat ik ze zelfs voorbij vlieg. Teveel focus op snelheid?
Grappig. Ik merk altijd het tegenovergestelde. Iedereen sprint een klimmetje op, om eenmaal boven te stoppen met fietsen, en direct een wiel te zoeken die ze naar de volgende krachtmeting zal brengen. Ik ga niet graag elke helling volledig in het rood, en fiets graag normaal door tussen de hellingen, maar dat heeft niks met het beoogde gemiddelde te maken.

Met alle data die op sites als strava en garmin connect staan zou iemand eigenlijk eens iets moeten doen. Het moet perfect mogelijk zijn om de variabelen die het gemiddelde bepalen, en de mate waarin ze dat doen, te bepalen. Ik denk dat hoeveelheid trainingsarbeid en vorm een minder bepalende invloed gaat hebben dan groepsgrootte, wind en locatie, om er maar een paar te noemen. Kunnen we eindelijk stoppen met onderling onze gemiddelde appels en gemiddelde peren te vergelijken.

Plaats reactie