altarf schreef:Ik ben redelijk nieuw met wielrennen, maar wel mateloos geinteresseerd in techniek. Omdat ik graag dingen uitreken heb ik twee wielen even vergeleken met bovenstaande tabel. Als voorbeeld gebruik ik Xentis Mark 1 2005 en Mavic R-Sys 2007. Het verschil in opgenomen vermogen is 10 W (=10 J/s) bij 50 km/h. Laten we aannemen dat een wedstrijd 4 uur duurt (4 x 60 x 60 = 14400 sec). Het verschil in benodigde energie (alleen te wijten aan aerodynamica) is dan:
10 J/s x 14400 s = 144000 J (=144 kJ = +/- 34 kcal).
Kleine toevoeging: de tabel geldt alleen voor het voorwiel. Voor beide wielen geldt dus ongeveer het dubbele.
kijk, ik zelf heb dus ook zitten rekenen.
* 2 uur koers = 7200 sec.
* reële winst in W = 2 W (= 2 J.s) Ik neem 'slechts' 2 W omdat de snelheid meestal slechts rond de 45 zit + je hebt ook bochten + ik wil eerder het voordeel tussen een zipp404 en een WH7850 C24 bekijken, niet zozeer tussen heel goed en heel slecht.
* totale winst = 14.400 J = 14.4 kJ energiewinst door de wielen.
Hoeveel energie verbruik ik nu eigenlijk op een gehele koers ?? Ik heb er eigenlijk geen idee van. Iemand hier met een vermogensmeter ??
Als je 100 W gemiddeld getrapt, is die 2 W = 2 %
Maar ik verwacht dat je ergens tegen de 300 W gemiddeld (of overdrijf ik nu ??) moet trappen. Dan zou de ernergiewinst slechts 0.67% zijn van de totale energie ... ... ... is niet bijster veel he
=========
De C24 wielen hebben een hogere velg voor dan achter, vandaar dat het verschil (voor enkel voorwiel) tov. de C50's klein is.
Is dat zo ???? nooit van gehoord !! Maar dit zou natuurlijk wel de metingen kunnen verklaren.
=========
Nog nooit in België komen koersen zeker? Of gaat het om het verschil in parcours? De topicstarter zal eerder "kermiskoersen" rijden dan criteriums met elke 50 m een nieuwe bocht.
ik zal idd de 'kermiskoersen' rijden. Op 40 jaar moet je geen grote carrière meer gaan plannen
) Maar die kermiskoers zijn wel heel dikwijls op een gesloten omloop van ongeveer 3 km. Dan draai je een rondje of 25 met minimum 4 bochten per ronde. Zo heel lang zijn die rechte stukken dan ook weer niet.
==========
Maar naar mijn mening ga je daar geen koers mee winnen als we uit gaan van de situatie van de topicstarter Tuurlijk alle kleine beetjes helpen maar nogmaals niet om te winne
winnen doe je er idd niet mee. Heb ik dat ooit beweert ?? Maar als je niet wint ga je het verschil eerder merken. Iemand die niet wint heeft in de koers minimaal 1 keer moeten passen. Door hulpmiddelen kun je dat punt van 'passen' uitstellen of in het ultime geval voorkomen (winnen dus).
Maar nogmaals, mij ga het heus niet om de heilige graal te vinden (die is er toch niet). Maar wel om het meeste waar voor mijn geld te vinden.