Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

crank compact/double

gineau
Forum-lid

Gebruikersavatar gineau 28 okt 2014 04:44

krokie schreef:Helemaal eens. Daar heb ik me ook altijd over verbaasd. Waarom die 50 op een compact en niet een 46.
Ik zou dan 46-39 rijden in NL, en voor het echte werk de 34 steken.
Met een 46 voor vind ik het ontbreken van de 18 ineens ook niet meer zo erg.
Inderdaad. :) Wat rij je nu als ik vragen mag?* Heb zelf een 46-38, wat zowel op het vlakke als in de heuvels goed werkt. Voor de bergen is een 34 dan idd fijn om als optie achter de hand te hebben. Op het vlakke zou ik er minder vrolijk van worden denk ik, aangezien ik met de 38 al steeds naar het midden v/d cassette neig. (rijd het meest op het binnenblad)

*Oh wacht ik lees het net in je eerdere posts. Maar je mag het best nog eens herhalen.
53x11 schreef:Heb je nooit flinke wind mee dan? Lijkt me persoonlijk erg onhandig. (Alhoewel het bij normale kruissnelheden idd prima kan)
Nee joh, die wind staat altijd tegen.
MarkVeenstra schreef:Je wilt heuveltje af in limburg toch ook lekker kunnen blijven meetrappen?
Maar meer nog.., met een 46x39 voor, heb je dan niet ontzettend grote overlap (zeker met 11 speed), van verzetten?
Je hebt idd aardig wat overlap met die voorbladen, maar dat hoeft zo'n ramp niet te zijn. Zolang je verder voldoende bereik hebt, is het alleen maar fijn met schakelen. :)

Wat het afdalen betreft. Afgelopen zomer voor het eerst in het noorden van Luxemburg geweest oftewel "Limburg +". (Bergachtiger heb ik het nog niet mee mogen maken.) Die paar keren dat ik met een 46x12 niet harder meer kon, WILDE ik ook niet harder hoor! Mijn leven is me lief, 65+ is hard zat. :P

Ivani
Forum-lid

Ivani 28 okt 2014 15:23

Ik fiets momenteel met een 52/39 dubbel 105 met 34/11 xt cassette en dat werkt prima.
Hier op de eiland( koh Phangan Thailand) zitten echt serieuse steile beklimmingen van 20% of meer er hiermee kom ik nooit versnelligen tekort.
Mss heb je hier wat aan.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 28 okt 2014 22:25

Een en ander hangt er natuurlijk zeker van af hoe lang een klim is. Afgelopen weekend nog een lekkere klim hier gedaan waarvan de laatste 4 km gemiddeld 12% zijn, met uitschieters tot 15%, dan zit ik met mijn 34x27 toch echt wel te harken met een cadans van onder de 60 op het einde. Had iemand me op dat moment een 29 geboden had ik die waarschijnlijk wel aangenomen. En zo slecht was mijn tijd ook niet op strava (rond de 20 vd 150 op de verschillende segmenten). Een kortere klim in Limburg schiet je inderdaad nog wel op met power, langer houd ik dat niet vol helaas.

Ben je beter getraind, en lichter dan ik, dan kan het natuurlijk wel. Onlangs heb ik een stuk met Ben King gereden (Garmin-Sharp) die reed -om even te showen- een klimmetje omhoog met 53x11, waar ik toch al lekker de 34x27 op had gezocht.

Plaats reactie