Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke fietsbroek geeft voldoende comfort op lange afstanden?

elefantino
Forum-lid

elefantino 03 jul 2014 14:17

Gerboon schreef: Snap niet zo goed waarom mensen zulke dure broeken kopen, want als je die in mijn optiek nodig hebt, heb je geen goed zadel te pakken en ben je daarvoor aan het corrigeren. Met een goed zadel kun je nog fietsen met een gewonen broek dus laat staan met een broek met zeem.
Ik heb ook altijd met goedkope (30 a 40 euro) broeken gefietst. Nooit ergens last van gehad. Vorig jaar voor het eerst een Assos gekocht. Toegegeven, zit nog beter (maar zoals gezegd, ook met die andere broeken nooit een centje pijn), maar slijt wel als een malle. Beetje jammer gezien de prijs.

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 03 jul 2014 14:22

Bij die goedkopere broeken heb je vaak van dat flexibelere / elastischere dunnere stof, bij die duurdere is dat vaak wat stugger, weet niet precies waar dat verschil in zit, want volgens mij is het materiaal meestal lycra. Maar dat vind ik echt veel lekkerder zitten, daardoor heeft de broek dan ook meer een eigen pasvorm wat een voordeel is als dat goed bij je lichaam aansluit.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 03 jul 2014 14:33

sjoerdth schreef:Bij die goedkopere broeken heb je vaak van dat flexibelere / elastischere dunnere stof, bij die duurdere is dat vaak wat stugger, weet niet precies waar dat verschil in zit, want volgens mij is het materiaal meestal lycra. Maar dat vind ik echt veel lekkerder zitten, daardoor heeft de broek dan ook meer een eigen pasvorm wat een voordeel is als dat goed bij je lichaam aansluit.
Wij hebben kleding gehad van Agu (dikke buiken maatvoering) en nu van Zaes. Wat een verademing is dat. Geweldige pasvorm, fijne stoffen en een fijne zeem. Nu bij een L shirt tenminste sluitende mouwjtes en vrij strakke bretels. Niet meer van die lubberende shirts.

En als zo'n broekje 40 euro kost koop ik er wel 1 a 2 per seizoen nieuw voor koersen. Kan ik die oude nog mooi gebruiken voor wintertrainingen etc.

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 03 jul 2014 15:37

Kleding is natuurlijk altijd heel persoonlijk en geheel ongevoelig voor marketing zou ik mezelf ook niet durven noemen.

Heb zelf 1 keer een broek geprobeerd van € 40,- en dat vind ik een enorm klote ding, dan mag die broek wel 2 tot 3 keer zo goedkoop zijn, als hij 10 keer zo kut zit is dat geen goede prijs/kwaliteit. Dat is dan toch een associatie die ik niet snel kwijt raak.

r600
Forum-lid

Gebruikersavatar r600 08 jul 2014 18:15

Enigszins off topic maar toch: hoe is de Sportful broek qua maatvoering?
Ik ben 185 en twijfel tussen XL en XXL.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jul 2014 10:40

Je lengte zegt toch niets over de maat koersbroek die je nodig hebt, je gewicht en de omvang van je benen een stuk meer. Alles wat wij van Sportful hebben liggen valt niet overdreven klein in tegenstelling tot sommige andere Italiaanse merken. Bij 1m87 en 69 kg heb ik de No-Rain koersbroek, lange broek en beenstukken in maat M en dat is prima
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Hans Verstegen
Forum-lid

Gebruikersavatar Hans Verstegen 09 jul 2014 14:31

Nog even een update over de Assos Mille S5 Bib: na een rit van bijna 5 uur over de heuvels van Zuid-Limburg besefte ik dat ik de broek nauwelijks voelde. Een groter compliment is nauwelijks mogelijk. Niet alleen de zeem is erg prettig, de gehele broek bevalt uitstekend!
Sparen voor de volgende ;) . Een rooie.

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 09 jul 2014 17:02

Zo zie je maar weer hoe persoonlijk het is. Mij zit de castelli progretto x2 veel beter dan de assos zeem. Dat was de enige zeem die mijn kontje nog kon verdragen na 1200 km (non-stop) in LEL vorig jaar (met nog 260km te gaan).

Maar het zadel is en blijft hoofdzaak. Momenteel rijd ik op iets wat ik hier niet eens durf neer te schrijven (model engeland 1800), maar m'n kontje is al maanden blij mee :)
Mijn trainingen op bikeplanner.com

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 10 jul 2014 13:46

r600 schreef:Enigszins off topic maar toch: hoe is de Sportful broek qua maatvoering?
Ik ben 185 en twijfel tussen XL en XXL.
Ik ben 1.86 ~90 kg en ik heb een XL, ik sluit niet uit dat een L ook goed was geweest, dus indien je lichter bent zou ik voor de L gaan. De bretels leken mij wat kort in eerste instantie, maar die rekken prima mee zonder dat ze ongemakkelijk zitten, het tegenovergestelde juist.

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 10 jul 2014 14:26

sjoerdth schreef:Bij die goedkopere broeken heb je vaak van dat flexibelere / elastischere dunnere stof, bij die duurdere is dat vaak wat stugger, weet niet precies waar dat verschil in zit, want volgens mij is het materiaal meestal lycra. Maar dat vind ik echt veel lekkerder zitten, daardoor heeft de broek dan ook meer een eigen pasvorm wat een voordeel is als dat goed bij je lichaam aansluit.
Klopt. Daardoor zit een broek vaak ook lekkerder, steviger stof, meer panden voor een betere pasvorm, mooiere boorden aan het uiteinde etc etc.

r600
Forum-lid

Gebruikersavatar r600 11 jul 2014 19:54

Beste Amclassic en Sjoerd, bedankt voor jullie reactie.
Ik ben tamelijk licht gebouwd (67 kg), dus het zal eerder L dan XL worden.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 12 jul 2014 02:58

Afgaande op mijn aankopen denk ik dat beide maten wel eens te groot zouden kunnen zijn. Ik weeg 76kg. bij 1.69m. groot en heb net twee nieuwe broeken gekocht een maat M, en een maat L zij passen beiden. Maar er is wel een onderling verschil in de maatvoering van de verschillende merken, maar ook bij hetzelfde merk tussen de verschillende modellen wegens gebruik van andere stoffen (of de onderlinge verhouding van andere materialen.) Watr strakkere stoffen..

Plaats reactie