Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bora Ultra 50

Gebruikersavatar
bianco
Forum-lid
Berichten: 586
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:29
Contact

Gebruikersavatar bianco 06 sep 2014 12:16

de zwarten schreef:Tijd om een spaarclub op te richten. Per post in dit topic, 5 euro in het spaarvarken :D
Dan wordt dit een heel groot topic ;) :D
(doet ondertussen weer €5 in de spaarpot)

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 09 sep 2014 21:04

Ja, de Bora's zijn prachtig. Zou ook graag een setje Bora 35 (draadversie) willen hebben, maar ben bang dat de prijs toch een probleem wordt.

Maar de eerste vraag is voor mij: rijdt een setje Bora 35 echt beter dan een setje Shamal? Zo ja, in welk opzicht? Zit het hem in het comfort of de aerodynamica?
Het gewicht (draadversie) ontloopt elkaar niet veel, de Shamal remt in ieder geval ook bij regen prima (zeker de nieuwe Mille, maar die zal wel fiks duurder zijn dan de gewone).

En: komt Campa nog uit met de tegenhanger van de Fulcrum Racing Zero carbon (ook mooie wielen)?

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 11 sep 2014 13:54

Verschil tussen een Bora 35 draad en een Shamal zal minimaal zijn. Campagnolo heeft markt technisch de spijker met dit wiel kennelijk op de kop geslagen.

Technisch valt het allemaal wel mee. Het gewicht is niet bijster laag terwijl de prijs wel bijster hoog is. Voor rond de 1000 euro heb je al een setje Bullet 50 Ultra wielen die 155 gram zwaarder zijn dan een Bora 50 Ultra clincher(en zelfs maar 100 gram met de One uitvoering). maar dan wel normaal remmen in de regen.

En als je licht wilt kan je voor een Bora 50 one gaan heb je voor rond de 1000 euro de Bora One die 1265 gram weegt. en dus bijna 200 gram lichter dan een clincher variant.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 sep 2014 14:14

haaldoor schreef:maar dan wel normaal remmen in de regen.
Want jij hebt al ervaring met die nieuwe coating die het remvlak van Bora´s heeft gekregen en stelt hier dat het niet werkt?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 11 sep 2014 14:27

timo2.0 schreef:
haaldoor schreef:maar dan wel normaal remmen in de regen.
Want jij hebt al ervaring met die nieuwe coating die het remvlak van Bora´s heeft gekregen en stelt hier dat het niet werkt?
Die ook al 1,5 jaar op de Bora 35 zit bedoel je? Ja; leuk dat je het vraagt. Was wel met standaard kurk blokken en niet in de regen. Remt prima in het droog. Ik verwacht echter niet dat het zo goed remt als alu. Zeker niet in de bergen en zeker niet met nat weer in de bergen. Carbon remt gewoon minder goed dan alu in het nat en met clinchers krijg je er een risico bij.

Dat bevestigen de fabrikanten zelf ook:

http://redkiteprayer.com/2012/07/carbon ... rime-time/
http://www.bikeradar.com/gear/article/a ... afe-34521/
http://velonews.competitor.com/2013/04/ ... ers_284201

Toen ik dit jaar de Transalp reed moest Team Bulls al zijn carbon clincher wielen uit de wedstrijd halen wegens rem problemen. Vooral geestig dat ze bij concurrent Rose vervangend materiaal moesten halen.

Maar als je met plezier >1800 euro aan een set Bora Clinchers uit geeft hou ik je niet tegen.
Ik ben blij zat met mijn Bora Tube wielen en voor regenachtig weer steek ik een paar Zondas. Als ik nu iets nieuws zou kopen zou ik de Bullet 50 kopen. Makkelijk in all-round gebruik. Ach het is maar wat je voor dat zwarte remrandje over hebt.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 sep 2014 14:48

Nee, da´s een lekker "duidelijk" antwoord. Je post drie linkjes die niet over 3Diamante gaan en geeft aan dat je "verwacht" dat het niet zo goed remt als alu. Daar kunnen we wat mee.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 11 sep 2014 14:58

timo2.0 schreef:Nee, da´s een lekker "duidelijk" antwoord. Je post drie linkjes die niet over 3Diamante gaan en geeft aan dat je "verwacht" dat het niet zo goed remt als alu. Daar kunnen we wat mee.
Letterlijk antwoord op jouw vraag:
a) Heb je ervaring met de 3Diamante remoppervlak -> Ja
b) stelt hier dat het niet werkt -> Nee; dat ik verwacht ik niet voor nat weer

Hier gaat het specifiek in op de rem kwaliteiten van de 3Diamante: http://www.bikeradar.com/road/gear/cate ... -13-47270/
Goed maar niet geweldig is mijn conclusie.

Herformuleer gerust je vraag. En als je zelf ervaring hebt met carbon remoppervlaktes in de regen hebt deel die gerust?

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 11 sep 2014 15:04

Of dit artikel gaat ook over het remmen:

http://cyclingtips.com.au/2014/08/campa ... et-review/
"Braking was incredibly smooth and proved to be very reliable. On the road, the pads worked well to scrub speed though they lacked the kind of bite that is found with a good set of pads on alloy rims. Some may view this as a distinct weakness, especially if they prefer racing technical criterium circuits, but I never found myself requiring much effort to control my speed on the road, even in the wet.

Off-road, I wanted more bite than the pads and cantilever brakes could offer so I was forced to compensate with a lot more effort, which compromised my handling of the Crux Pro. Interestingly, I found Campagnolo’s dual-pivot road calipers were more powerful than their cantilever brakes, so in this instance, my frustration can be attributed to the brakes rather than the rims or pads."

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 sep 2014 15:18

Kijk, nu kom je tenminste met andere linkjes die op mijn vraag ingaan. Daar heb ik meer aan dan een verwachting niet gebaseerd op werkelijke ervaring in de regen.

Mijn ervaring met carbon remvlakken gaat niet verder dan Zero Gravity remmen en Spooky cantilevers met Lightweight ( grijze SwissStop) blokjes op LW gen II wielen en die heb ik o.a. vanwege het slechte remmen weer verkocht. Bora met Diamante3 klinkt interessant vandaar mijn roep om daadwerkelijke rijervaring in de regen ipv vermoedens. Niet dat het snel zal kunnen tippen aan mijn Mavic Ceramic velgen maar dat kan Bullet ook niet.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 11 sep 2014 15:24

timo2.0 schreef:
haaldoor schreef:maar dan wel normaal remmen in de regen.
Want jij hebt al ervaring met die nieuwe coating die het remvlak van Bora´s heeft gekregen en stelt hier dat het niet werkt?
Volgens mij weet je het antwoord al op je vraag of de Diamant3 wel of niet beter remt in de regen maar ben je op zoek naar bevestiging dat het wel voldoende remt om het op de aanschaf lijst te zetten ;-)

Diamant3 is trouwens geen coating maar een 'unieke' techniek van Campagnolo om de remvlakken van lak en epoxy te ontdoen en zo een kaal carbon rem oppervlakte te maken. Dat hadden de oude Bora wielen ook al alleen was de methode dus kennelijk anders.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9206
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 sep 2014 15:34

Tja, of deze wielen hun geld waard zijn, daar kun je lang over dicussieren lijkt me. Puur rationeel zijn er weinig argumenten aan te voeren door de gemiddelde wielertoerist om een dergelijk duur setje aan te schaffen. Maar dat hoeft toch ook niet altijd?
En natuurlijk heeft een carbon clincher, naast de prijs, een aantal nadelen: Ze zijn zwaarder dan de tube variant, remmen gaat iets slechter, en de flanken, die 7-8 bar bandendruk moeten opvangen, zijn minder sterk dan bij alu wielen. Maar met de voortgang der techniek zijn deze laatste twee problemen lang zo groot niet meer als vroeger (afgaande op reviews tenminste, ik heb geen ervaring met full carbon wielen). Het voordeel (naast het feit dat ze er gewoon geil uitzien in zo'n beetje elke fiets) is dat het mogelijk is een wiel te maken dat relatief licht en aero is.

Ik geloof dat ik er wel rond de 1500E voor over zou hebben. Ik vrees alleen dat de bora clinchers een stuk duurder gaan worden....
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 11 sep 2014 17:29

Mijn oude Bora's remmen iig beter dan mijn oude Eurussen ook in de regen.
Afbeelding

Plaats reactie