Parijs-Brest 2015
-
- Forum-lid
Ik niet echt: ze hebben een controle op de route gemist en hadden eigenlijk gediskwalificeerd moeten worden...
-
- Forum-lid
Sinds afgelopen weekend is de brochure van de editie 2015 beschikbaar.
Helaas alleen in het Engels of Frans.
Helaas alleen in het Engels of Frans.
Dank je Walter. Mooie brochure, maar geen stukje van Nederland behalve een bericht van onze Zuiderburen dat ze graag naar Nederland komen om tegen de wind in te fietsen. Ik heb net (in september) een Van Nicholas Amazon Rohloff aangeschaft met ossekop- en tri-bar. En naafdynamo en powerplug. De Rohloffschakelaar is op de tribar gemonteerd. Tsja, en dan lees ik in het reglement dat tribars verboden zijn...dat wordt dus op zijn minst een nieuw stuur, misschien wel een nieuwe fiets erbij. Had me al verheugd op PBP liggend op de elleboogsteunen.
-
- Forum-lid
Er is iets te zeggen voor deze wetten, veiligheid gaat voor alles.
De reflectievesten is geen losse maatregel. Het is het sluitstuk voor de regelgeving rond het inhalen van fietsers. Die verplicht automobilisten om binnen de bebouwde kom1meter en buiten de bebouwde kom 1,5m afstand te houden. Het reflectievest is om ervoor te zorgen dat een automobilist niet zo makkelijk wegkomt bij de rechter met het argument 'edelachtbare, ik heb de fietser niet gezien'. De straffen zijn namelijk niet mals, het te krap inhalen is geen verkeersovertreding maar minimaal een poging tot toebrengen van lichamelijk letsel. Sinds deze wet van kracht is merk je dat er in Frankrijk veel socialer ingehaald wordt.
-
- Forum-lid
Begrijp ik uit bovenstaande dat je in Frankrijk verplicht met een reflectievest moet fietsen? Sinds wanneer is dat dan en waar kan ik daar meer informatie over vinden?
Interessant artikel over het onderwerp triathlonsturen kun je hier vinden: http://www.bikesportmichigan.com/bikes/difference.shtml Kort gezegd: tri-bars zijn gemaakt om alleen te rijden (tijdrit en triathlon) en minder geschikt voor rijden in een groep. Het zou bovendien geen voordeel opleveren, ervan uitgaande dat je steeds van kop wisselt. Een tribar op een race-stuur bevestigen is helemaal geen goed idee, je gaat dan te ver voorover zitten. Over stabiliteit gesproken, stuurtassen mogen wel maar dat vind ik niet echt bevorderlijk voor de bestuurbaarheid van je fiets.
Er zijn zat frames die beter sturen met een stuurtas. Het hangt ervan af hoe het frame ontworpen is. OK, trek je een super lichtgewicht koersframe uit de schuur met de lichtst mogelijke wielen dan zul je een probleem hebben met een stuurtas. Een probleem qua stabiliteit zijn eerder de erg hoog anagebrachte zadelpendragers, vaak ook nog met een redelijke zwakke verbinding.
Het is niet voor niks dat veel PBP deelnemers niet op een carbon racefiets rijden maar op een speciale randonneuse. Die is gebouwd voor zo'n tochten en blijft ook stabiel met bagage.
Het is niet voor niks dat veel PBP deelnemers niet op een carbon racefiets rijden maar op een speciale randonneuse. Die is gebouwd voor zo'n tochten en blijft ook stabiel met bagage.
Reflectievest is toch alleen verplicht met slecht zicht overdag en in het donke? Ivo, zijn de hardloopreflectievesten ook gewoon goed gekeurd voor PBP? Ik heb zo'n net-vestje liggen en dat draagt veel prettiger dan zo'n stug Halford-ding.
Parijs-Brest-Parijs 2023
Inderdaad, alleen bij slecht zicht en in het donker. Het reflectievest moet het juiste keurmerk hebben. De hardloopvestjes hebben dat meestal niet. Het PBP reflectievest is speciaal voor fietsers ontwikkeld maar kan voor sommigen te warm zijn. Ik kocht vorige keer onderweg nog een nieuw reflectievest bij de Decathlon in Brest (lag direct aan de route) dat niet zo warm is.
-
- Forum-lid
Staat in de regels in bovengenoemde brochure (vanaf pagina 44)...JoghoJogho schreef:Begrijp ik uit bovenstaande dat je in Frankrijk verplicht met een reflectievest moet fietsen? Sinds wanneer is dat dan en waar kan ik daar meer informatie over vinden?
In de toerversie van Parijs-Roubaix in de even jaren is dat ook al jaren zo.
Zo'n "reflective vest" zit inbegrepen bij het inschrijfgeld, mocht je interesse hebben...