Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinnen

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 okt 2014 18:53

ever schreef:
zaaf schreef:dan is het dus geen spinnen meer maar doe je gewoon wat Alan adviseert te doen op de tacx.
Ja, maar je zit wel gezellig tussen een aantal andere mensen met een gezellig muziekje er bij. Heb je het geluk dat je met een fietsmaatje heen gaat kun je ook nog een beetje bijpraten.
Dat bijpraten stoort wel de les vindt ik,maar is bij iedere sportschool anders.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 okt 2014 18:56

Kilowatt schreef:Mede dankzij Herman_N heb ik vele uren aan D1 besteedt en is mijn duurvermogen met sprongen vooruit gegaan. Vroeger reed ik D1 23 a 24 km/h, nu zit ik op 28, 29. Ik trainde veel te intensief...
Jeetje Kilowatt, wat heb ik gedaan? Inderdaad ik pleit al jaren voor rustige duurtraining in de opbouw van het seizoen. Ik heb geen theoretische achtergrond, maar luister gewoon naar mannen als mijn vorige trainer en Alan Smeets. Daardoor heb ik in lange, zware cyclo's gemerkt dat het inderdaad werkt. Voorheen ging het kaarsje altijd uit na 160-180 kilometer. Sinds ik op lagere hartslag train is een 200 km rit met duizelingwekkende hoeveelheden hoogtemeters geen probleem meer.

Sterker nog, ik heb laatst mijn testresultaten opgestuurd naar Alan, krijg ik het advies dat er nog veel meer inzit als ik nog lager in de zones ga trainen (D1-laag of rustige duur). En ik dacht dat ik al veel duurtraining op lage hartslag deed. Nu rijd ik helemaal als een toerist hier door de polder. Maar goed, ik geloof erin en wil het wel eens zien. Bedankt Alan!
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Magic666
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 sep 2014 22:13

Magic666 29 okt 2014 19:10

Nou RPM ik ook redelijk vaak maar ben toch benieuwd geraakt naar dat D1 D2 verhaal.
Kunnen jullie mij naar een website met meer info daarover verwijzen?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 okt 2014 19:23

Magic666 schreef:Nou RPM ik ook redelijk vaak maar ben toch benieuwd geraakt naar dat D1 D2 verhaal.
Kunnen jullie mij naar een website met meer info daarover verwijzen?
http://harderfietsen.nl/training/
Maar Google maar op D1 D2 krijg je heel veel hits.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 29 okt 2014 20:03

@Frunk: met "met sprongen vooruit gaan" bedoel ik: Na een jaartje en 8000 km fietsen. Het was niet van het ene op het andere moment . Ik fiets met een edge800 en Hf meter. Het vereist veel discipline maar af en toe knallen kan geen kwaad. Zo rigide is mijn trainen ook weer niet.
Explosiviteit is voor mij geen issue. Ik wil gewoon lekker toeren met een hoog gemiddelde en redelijk lage hartslag. Het plezier zit em ook in de vooruitgang , bv pr fietsen tegen een lagere hartslag.

@ Herman_N: ooit eens een vraag gesteld over conditie op dit forum waar jij ook op reageerde. Onze Italiëganger ook nog bedankt trouwens!
older Budweiser

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 29 okt 2014 20:09

Voordeel van lage hartslagtraining is ook dat je ze kunt doen op bijv. een hybride of trekkingfiets. Daar zit in de regel betere verlichting op, bredere banden en spatborden. Die is in de winter dus goed inzetbaar.

En daarnaast heb je (ik in ieder geval :-)) minder last van de psychologische druk wanneer je wordt ingehaald door andere wielrenners.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 okt 2014 20:41

Kilowatt schreef:Onze Italiëganger ook nog bedankt trouwens!
Wie?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 29 okt 2014 20:57

Nijkie, die ons altijd verblijdt met zijn rondjes rond Perugia in "vandaag gefietst in 2014".
older Budweiser

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 okt 2014 21:03

Kilowatt schreef:Nijkie, die ons altijd verblijdt met zijn rondjes rond Perugia in "vandaag gefietst in 2014".
Trasimeno :D maar voorlopig tot half April ritjes rond Arnhem :P
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Magic666
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 sep 2014 22:13

Magic666 29 okt 2014 21:27

nijkie schreef:
Magic666 schreef:Nou RPM ik ook redelijk vaak maar ben toch benieuwd geraakt naar dat D1 D2 verhaal.
Kunnen jullie mij naar een website met meer info daarover verwijzen?
http://harderfietsen.nl/training/
Maar Google maar op D1 D2 krijg je heel veel hits.
Thanks! 8-)

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 29 okt 2014 21:36

Magic666 schreef:Nou RPM ik ook redelijk vaak maar ben toch benieuwd geraakt naar dat D1 D2 verhaal.
Kunnen jullie mij naar een website met meer info daarover verwijzen?
Zoals eerder gezegd ben ik niet zo'n fan van de D1-D3 zones. Als je een omslagpunt hebt met een hoge hartslag is de kans dat je zones veel te hoog liggen erg groot, dit omdat de zones erg breed zijn en sporters altijd hoog in de zones willen trainen.

Ik gebruik de zones van A Coggan. http://home.trainingpeaks.com/blog/arti ... ing-levels

Normaal verdeel je de zones aan de hand van een inspanningstest, maar met deze vaste percentages kom je ook al heel ver. Dit zijn percentages van de hartslag aan je omslagpunt. De "endurance" zone deel ik nog door twee. Rustige duur en Stevige duur, anders wordt deze zone ook erg groot. Bij een omslagpunt van HF181 zou de endurance zone van 122 -150 lopen, voor een sporter betekend dit dat hij steeds op een hartslag van 145-155 traint ;)(altijd tegen de bovengrens aan en net erboven). Het grootste deel van de trainingen wordt dan bij mij in de rustige duurzone gedaan 122-136

Met spinnen zit je eerder op veel te hoge hartslagen 70% van je gevoel is geen 68% van je hartslag aan omslagpunt ;)

Magic666
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 sep 2014 22:13

Magic666 29 okt 2014 21:48

Dank je Alan, ik zal mij eens in gaan lezen in de materie. Ik heb een Rox 10 van Sigma met hartslagsensor dus dat zou geen belemmering moeten zijn.

Plaats reactie