Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2015

Erik1.0
Forum-lid

Gebruikersavatar Erik1.0 26 nov 2014 08:42

Ik heb me behoorlijk zitten opwinden over die (niets zeggende, blijkbaar populariteits-) prijs en ben echt verbijsterd dan Terpstra hem niet gewonnen heeft... Wat mij betreft moet er bij de verkiezing wielrenner van het jaar op de eerste plaats naar echte prestaties gekeken worden (iets waar we in Nederland lange tijd van verstoken zijn geweest). Een monument als P-R winnen is dan na het winnen van een van de drie grote rondes / WK wel zo'n beetje het hoogst haalbare... Prijzen voor 2e en 3e plaatsen gaan we pas uitreiken als niemand van de Nederlanders gewonnen heeft, toch? De prijs voor meest sympathieke renner (of beste kapsel) past wat mij betreft prima voor Dumoulin...

grtz

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 26 nov 2014 11:04

Als eerste Tom is mijn held, daar gaan "we" nog veel plezier aan beleven de komende jaren.
Maar.. Nikkie heeft natuurlijk helemaal gelijk, alleen al PR winnen zou voldoende moeten wezen om de held van 2014 te zijn. Dat hij ( na afloop uitslag even ) slecht tegen z'n verlies/onrecht kan geeft allen maar aan dat hij uit het juiste hout is gesneden om te willen winnen.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 26 nov 2014 11:11

Niki Terpstra stond in de lounge van het Theater al met zijn jas aan om te vertrekken, maar toonde zich een heer en besloot toch te blijven tijdens de verkiezing Wielrenner van het Jaar. Met de zege van Parijs-Roubaix op zak en een uitermate sterk voorjaar leek de Noord-Hollander de gedoodverfde favoriet om de Gerrit Schulte Trofee op te halen, maar de ’vakjury’ van oud-renners van de Club 48 besliste anders en wees Tom Dumoulin als winnaar aan.

Een dag later haalt de kasseienvreter van Assendelft thuis zijn schouders er nog maar eens over op. „Niks ten nadele van Dumoulin, want die heeft een geweldig jaar achter de rug. Absoluut. Maar nu je me het op de man af vraagt, kan ik me totaal niet vinden in de uitslag”, zegt de 30-jarige renner.

Cynisch

Een logische reactie van de man, die in de periode dat van hem verwacht wordt te pieken, dat ook heeft gedaan. Rit- en de eindwinst in de Ronde van Qatar, de semiklassieker Dwars Door Vlaanderen schreef hij op zijn naam en natuurlijk die geweldige overwinning in Parijs-Roubaix. „Ik weet ook niet wat ik zou moeten doen om de beste wielrenner van Nederland te worden? Misschien brons pakken in de tijdrit op het WK? Oh nee, dat heb ik met mijn ploeg ook al gedaan”, is hij terecht cynisch naar de keuzeheren.

„Wacht even, misschien ben ik wel derde geworden”, zegt hij met een knipoog. „Luister, ik was tijdens de bekendmaking even vijf minuten uit mijn doen, maar heb er toen in berust. Ik wilde direct de zaal verlaten, maar ik dacht dat plezier gun ik ze ook niet. De eerste tien minuten was ik echt boos, daarna liet ik het van me afglijden. De redenen die sommige oud-renners aandragen, kunnen mij niet overtuigen.”

OPQS-collectief

„Ik zou mijn zege in de Hel vooral aan de sterkte van het OPQS-collectief te danken hebben? Laat ik daar maar niets op zeggen. Ik zou niet heel het jaar op niveau hebben gepresteerd? De ploegentijdrit in Ponferrada ging niet vanzelf, hoor. En de Zesdaagse van Amsterdam heb ik ook nog gewonnen, toen het wegseizoen al klaar was. Dan kun je zeggen dat het maar een zesdaagse is, maar Yoeri Havik en ik hebben er wel voor moeten fietsen. En iedereen weet inmiddels onder welke moeilijke omstandigheden”, aldus Terpstra, die doelt op de zware val van Haviks’ opa Cees Stam, die in coma raakte.

„Ik wil echt niet zeuren, maar nu het me wordt gevraagd, ben ik gewoon eerlijk. Nogmaals, Dumoulin is een toprenner. Maar ik denk dat het grootste deel van de Club 48 mij niet heeft gekozen omdat ze mij niet zo’n aardige jongen vinden en Tom wel”, weet de Noord-Hollander, die twee jaar geleden ongezouten kritiek uitte op het nominatiebeleid van die Club 48.

„Ik denk dat een aantal dat heeft laten meewegen in hun keuze, omdat ik niet populair ben bij ze. En mijn actie in de Eneco Tour zal me ook wel minpunten hebben opgeleverd”, weet de Zaankanter, die werd gediskwalificeerd omdat hij Maarten Wijnants een ferme schouderduw gaf.

Verhit

Dat de discussie over de verkiezing van de Club van 48 behoorlijk verhit was, benadrukt ook de verdeeldheid tussen de oud-renners en welke argumenten er aangedragen moeten worden om iemand de Gerrit Schulte trofee toe te kennen. Op de vraag of Terpstra volgend jaar nog deel wil uitmaken van een verkiezing waar hij niet achter staat, blijft het eerst even stil…„Laat ik eerst maar zien of ik word genomineerd. Zoals ik er nu over denk, heb ik er weinig zin in.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

janlouws
Forum-lid

Gebruikersavatar janlouws 26 nov 2014 14:17

Als je kijkt op basis van Resultaten 2014:

Niki Terpstra:
1e GC Tour of Qatar
5e Omloop het Nieuwsblad
1e Dwars door Vlaanderen
2e E3 Harelbeke
6e Ronde van Vlaanderen
1e Parijs Roubaix
2e Nederlands Kampioenschap
3e World Champs Team Time Trail

Tom Dumoulin:
1e Critérium International Time Trail
2e Baloise Belgium Tour Time Trail &
2e Baloise Belgium Tour Algemeen Klassement
2e Tour de Suisse stage 1 ITT &
2e Tour de Suisse stage 7 ITT &
5e Tour de Suisse Algemeen
1e Nederlands Kampioen Tijdrijden
4e Tour de France stage 7 &
4e Tour de France stage 9 &
2e Tour de France stage 20 ITT
1e Eneco Tour stage 3 ITT &
2e Eneco Tour stage 5 &
3e Eneco Tour Algemeen
1e Tour of Alberta Prologue &
2e Tour of Alberta Algemeen
2e Grand Prix Cycliste de Québec
3e World Championships ITT

Is het best een indrukwekkende lijst van Tom Dumoulin. Dus denk ik dat hij terecht gewonnen heeft (al blijft het een dubbeltje op z'n kant).
En daarbij komt nog dat het een jury verkiezing is en dan altijd het aardigste jongetje wint. (Niki; ga nou niet aardig doen om een beeldje te winnen. Blijf gewoon keihard rijden!)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 nov 2014 15:06

Z'n collega's zouden het wel kunnen waarderen als hij zich wat meer als een gentleman op zou stellen. Waarom denk je dat hij geen WK mocht rijden? Niet omdat hij zo geweldig in de groep ligt.
Dit typeert hem wel weer.

Overigens zal de manier van winnen van PR ook meegespeeld hebben, het was een slim gereden koers, hij ging op het goede moment, maar hij was zeker niet de sterkste in koers. Terwijl juist in PR vaak wel de sterkste wint.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Erik1.0
Forum-lid

Gebruikersavatar Erik1.0 26 nov 2014 15:44

janlouws schreef:

Is het best een indrukwekkende lijst van Tom Dumoulin. Dus denk ik dat hij terecht gewonnen heeft (al blijft het een dubbeltje op z'n kant).
Dubbeltje op zijn kant?? Ik denk dat elke profwielrenner als hij mag kiezen tussen deze 2 lijstjes voor die van Terpstra kiest. Over 10 jaar zijn deze resultaten van 2014 van Dumoulin al lang vergeten (hopelijk heeft hij dan wel al een echt palmares bij elkaar gereden..), maar als winnaar van P-R zul je altijd genoemd en geroemd blijven. De manier waarop maakt echt niet uit. Punt.

elefantino
Forum-lid

elefantino 26 nov 2014 16:37

Dumoulin heeft veel ereplaatsen behaald plus een paar overwinningen in kulrondjes. Terpstra wint de grootste wielerklassieker die er bestaat, plus nog een Vlaamse semi-klassieker. Lijkt me geen vergelijk, dus snap de keuze totaal niet.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 26 nov 2014 17:19

Terpstra heeft weer es helemaal gelijk. Dat hij niet heeft gewonnen komt doordat hij zijn mond nooit dicht houdt als hij gelijk heeft. Het wielerwereldje is vreselijk benepen, daarwaardeert men het niet als een coureur zijn mond te pas en te onpas opentrekt. Hij heeft de prijs niet gekregen door rancune van de jury.
Wat mij betreft had Terpstra gewoon moeten winnen.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 26 nov 2014 19:21

...en anders Lars Boom met zijn etappeoverwinning in TdF.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 26 nov 2014 19:28

We leven in een tijd dat er voor alles een lijst wordt gemaakt, van: De slimste, knapste, rijkste, domste, slechtst geklede, best geklede, beste DJ (!?), beste renner, beste zanger, beste televisieprogramma, beste sportman, wielrenner, sportploeg, medewerker van de week, TV-personality van het jaar, beste talent (!?), en de "zo-kan-ik-nog-wel-even-door-gaan-maar-ik-doe-het-niet-want-ik-krijg-kotsneigingen-van het jaar trofee 2014".

Wedstrijden horen bij sport. Daar kun je iets winnen of verliezen, en kun je (even) de beste zijn. In andere gebieden blijft het gewoon pure onzin!

Ik snap dan ook werkelijk niet waar Terpstra zich druk over maakt. Hij heeft Parijs-Roubaix gewonnen. Dat staat oneindig veel hoger aangeschreven in zijn branche dan het winnen van een of ander onbeduidend flutprijsje van de KNWU.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 26 nov 2014 19:31

Een journalist vraagt aan Gerrie Kneteman na zijn overwinning in de Amstel Goldrace": "Gerrie, waarom huil je?"

Gerrie: "Nou maak ik eindelijk een kans op de Gerrit Schulte trofee!"

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 26 nov 2014 19:37

robbebopper schreef: en de "zo-kan-ik-nog-wel-even-door-gaan-maar-ik-doe-het-niet-want-ik-krijg-kotsneigingen-van het jaar trofee 2014".

Wedstrijden horen bij sport. Daar kun je iets winnen of verliezen, en kun je (even) de beste zijn. In andere gebieden blijft het gewoon pure onzin!

Ik snap dan ook werkelijk niet waar Terpstra zich druk over maakt. Hij heeft Parijs-Roubaix gewonnen. Dat staat oneindig veel hoger aangeschreven in zijn branche dan het winnen van een of ander onbeduidend flutprijsje van de KNWU.
+1
robbebopper schreef: Een journalist vraagt aan Gerrie Kneteman na zijn overwinning in de Amstel Goldrace": "Gerrie, waarom huil je?"

Gerrie: "Nou maak ik eindelijk een kans op de Gerrit Schulte trofee!"
:lol: :lol: :lol:
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie