Amclassic-fan schreef:Auke schreef:- de ideeen van de topicstarter lijkt me een goed begin, vooral bredere banden en aluvelg lijkt me ook een goed idee..... en dat spontaan afbrekend carbon mag ook wel eens afgelopen zijn.
- max. 100 man in peleton
- geneutraliseerde afdalingen bij cyclo's (die toch nergens over gaan behalve individuele eindtijden voor toeristen en nearby profs)..... verplicht afdalen achter langzaamrijdende motorrijder
- verbieden om bidons en andere rotzooi weg te gooien
- die massastarts van 5000man mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden.... kan wel in segmenten van 100 met ruime tussenpauzes
- helmplicht overal, dus ook bij trainingen op openbare weg van welke wielertoerist dan ook.
- Steven de Jongh had het over integraalhelmen..... ben benieuwd of daar ontwikkelingen op te bedenken zijn. Kan me voorstellen dat een goed ventilerende variant op een helm+vizier zoals bij het rodelen wordt gebruikt een manier is om het voorhoofd en aangezicht beter te beschermen.... sommige tijdrithelmen hebben al zo'n geintegreerd, wegklapbaar vizier.... en er bestaan transparante kunststoffen die niet versplinteren bij zware impact. En de meeste van de dodelijke ongelukken bij wielrenners ontstaan toch bij valpartijen met zwaar hoofdletsel.
Pech, noodlot hou je niet tegen.... het gaat er om wat je wel kunt doen, iets waar we helaas alleen bij stilstaan als er weer eens een dodelijk ongeluk gebeurt.
1 Spontaan afbrekend carbon? Wanneer heb je dat voor het laatst gezien? Het is zelden dat zoiets gebeurd, 99 van de 100 keer is er 1e mee gevallen. Zeer lichte metalen onderdelen kunnen ook in 1 keer breken. Oftewel BS
2 Met slechts 100 man in het peleton blijft er weinig over van het spelletje. Dan moet je met 5 renners per ploeg gaan rijden oid? Dan is het hele ploegenspel eruit. Daarnaast zit je met praktische problemen, als je even stopt voor een plas is de caravan voorbij op 't moment dat je klaar bent. Op sommige parcoursen is het met 200 man vragen om problemen. Maar op andere parcoursen gaat het zonder probleem. In België en Duitsland gebeurd het ieder jaar meerdere keren dan er ergens 300 man aan de start komt.
3 Levensgevaarlijk. Klapbanden zijn gegarandeerd door oververhitting van velgen. De fiets op een recht stuk gewoon laten lopen is helemaal niet gevaarlijk. Je kan daarna probleemloos afremmen, binnen goed 200 meter kom je vanaf 80 tot stilstand. Neutraliseren helpt niet.
4 Geeft totaal geen probleem met 5000 man te starten, met groepjes van 100 met kleine tussen pozen wordt niet minder druk in de 1e afdaling.
5 Prima, mag van mij morgen ingevoerd worden.
6 Je kan ook een motorpak aantrekken, maar lekker fietsen?
mooi, je denkt mee, de meeste voorstellen zijn kennelijk onhaalbaar, maar wat zou je wel kunnen bedenken, of is de veiligheid in de wielersport uitgeevolueerd.
Wat denk je, had Weylandt zijn ongeluk overleefd als ie met een goed ventilerende variant van een ijshockey of rodelaarshelm was gevallen? Of is er een andere variant te bedenken?
Verandering van cultuur geeft denk ik nog meer weerstand dan verbeteringen in veiligheid in relatie tot kosten en uitvoerbaarheid. Als ik een tijdritje rijd zie ik sommige mensen rijden op fietsen die meer dan tienduizend euro kosten om een seconde sneller te rijden. Maar ze zullen natuurlijk nooit als eerste een vreemdsoortige helm opzetten.
Schaatsers (net als wielrenners) zijn ook al zo vreemd volkje: trainingen van de profs geldt de binnenbaan als uitrijbaan, maar op publieksuren wordt het snelst gereden op de binnenbaan en wordt menig langzaam rijdende recreant van achter onderuit geschoffeld bij mogelijke valpartijen. Bij shorttrack is een helm dragen de normaalste zaak van de wereld, maar bij langebaan- en marathonschaatsers wordt er maar met argensogen tegenaan gekeken.
Voor wielrennen en zijn wielercultuur zijn voldoende parallelen te trekken.