Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veiliger wielrennen

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 11 mei 2011 13:35

Amclassic-fan schreef:
Auke schreef:- de ideeen van de topicstarter lijkt me een goed begin, vooral bredere banden en aluvelg lijkt me ook een goed idee..... en dat spontaan afbrekend carbon mag ook wel eens afgelopen zijn.
- max. 100 man in peleton
- geneutraliseerde afdalingen bij cyclo's (die toch nergens over gaan behalve individuele eindtijden voor toeristen en nearby profs)..... verplicht afdalen achter langzaamrijdende motorrijder
- verbieden om bidons en andere rotzooi weg te gooien
- die massastarts van 5000man mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden.... kan wel in segmenten van 100 met ruime tussenpauzes
- helmplicht overal, dus ook bij trainingen op openbare weg van welke wielertoerist dan ook.
- Steven de Jongh had het over integraalhelmen..... ben benieuwd of daar ontwikkelingen op te bedenken zijn. Kan me voorstellen dat een goed ventilerende variant op een helm+vizier zoals bij het rodelen wordt gebruikt een manier is om het voorhoofd en aangezicht beter te beschermen.... sommige tijdrithelmen hebben al zo'n geintegreerd, wegklapbaar vizier.... en er bestaan transparante kunststoffen die niet versplinteren bij zware impact. En de meeste van de dodelijke ongelukken bij wielrenners ontstaan toch bij valpartijen met zwaar hoofdletsel.


Pech, noodlot hou je niet tegen.... het gaat er om wat je wel kunt doen, iets waar we helaas alleen bij stilstaan als er weer eens een dodelijk ongeluk gebeurt.


1 Spontaan afbrekend carbon? Wanneer heb je dat voor het laatst gezien? Het is zelden dat zoiets gebeurd, 99 van de 100 keer is er 1e mee gevallen. Zeer lichte metalen onderdelen kunnen ook in 1 keer breken. Oftewel BS
2 Met slechts 100 man in het peleton blijft er weinig over van het spelletje. Dan moet je met 5 renners per ploeg gaan rijden oid? Dan is het hele ploegenspel eruit. Daarnaast zit je met praktische problemen, als je even stopt voor een plas is de caravan voorbij op 't moment dat je klaar bent. Op sommige parcoursen is het met 200 man vragen om problemen. Maar op andere parcoursen gaat het zonder probleem. In België en Duitsland gebeurd het ieder jaar meerdere keren dan er ergens 300 man aan de start komt.
3 Levensgevaarlijk. Klapbanden zijn gegarandeerd door oververhitting van velgen. De fiets op een recht stuk gewoon laten lopen is helemaal niet gevaarlijk. Je kan daarna probleemloos afremmen, binnen goed 200 meter kom je vanaf 80 tot stilstand. Neutraliseren helpt niet.
4 Geeft totaal geen probleem met 5000 man te starten, met groepjes van 100 met kleine tussen pozen wordt niet minder druk in de 1e afdaling.
5 Prima, mag van mij morgen ingevoerd worden.
6 Je kan ook een motorpak aantrekken, maar lekker fietsen?


mooi, je denkt mee, de meeste voorstellen zijn kennelijk onhaalbaar, maar wat zou je wel kunnen bedenken, of is de veiligheid in de wielersport uitgeevolueerd.

Wat denk je, had Weylandt zijn ongeluk overleefd als ie met een goed ventilerende variant van een ijshockey of rodelaarshelm was gevallen? Of is er een andere variant te bedenken?

Verandering van cultuur geeft denk ik nog meer weerstand dan verbeteringen in veiligheid in relatie tot kosten en uitvoerbaarheid. Als ik een tijdritje rijd zie ik sommige mensen rijden op fietsen die meer dan tienduizend euro kosten om een seconde sneller te rijden. Maar ze zullen natuurlijk nooit als eerste een vreemdsoortige helm opzetten.

Schaatsers (net als wielrenners) zijn ook al zo vreemd volkje: trainingen van de profs geldt de binnenbaan als uitrijbaan, maar op publieksuren wordt het snelst gereden op de binnenbaan en wordt menig langzaam rijdende recreant van achter onderuit geschoffeld bij mogelijke valpartijen. Bij shorttrack is een helm dragen de normaalste zaak van de wereld, maar bij langebaan- en marathonschaatsers wordt er maar met argensogen tegenaan gekeken.

Voor wielrennen en zijn wielercultuur zijn voldoende parallelen te trekken.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 11 mei 2011 13:46

Kansloos topic dit.

Dat klinkt wat hard en ik begrijp je goede bedoeling maar ik vrees dat veiligheid niet in je materiaal zit. Dat is maar een minieme fractie van het totaal plaatje.
Ook al zit de veiligheid voor een klein gedeelte in het materiaal, betekent dit dan dat daar niet naar gekeken en gedacht kan worden. Alle beetjes helpen. Zoals hierboven al aangeduid heeft de dode hoekspiegel de verkeersveiligheid vergroot. Auto's zijn bijvoorbeeld veiliger door airbags, elektronische stabiliteitscontrole , kooiconstructies, verplichte veiligheidsgordels etc. en bromfietsers zijn veiliger door de verplichte bromfietshelm. Hierdoor is het aantal verkeersdoden flink gedaald ondanks de fors toegenomen mobiliteit.

Daarnaast verbaast het me dat sommigen dit topic als kansloos definieren omdat de veiligheid met name door gedrag wordt veroorzaakt.
Het lijkt me dan logischer dat we bij ons zelf afvragen welk gedrag tot een betere veiligheid kan leiden dan het gedrag fatalistisch als een vast gegeven te beschouwen. De oorspronkelijke vraag van dit topic is suggesties en opmerkingen voor het veiliger maken van onze sport.
Dit kunnen volgens mij zowel in techniek als in gedrag zitten.
Gedragsverandering kan soms via regels maar zal meestal door een mentaliteitsverandering moeten gebeuren waarbij sociale controle een belangrijke factor moet gaan spelen. Maar daar is in het topic 'Oproep voor goed gedrag' ook al het een en ander over gezegd.

dbo
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 mei 2010 18:15

dbo 11 mei 2011 13:54

Auke schreef:
DBO schreef:
Auke schreef: En SUV's mogen wat mij betreft ook verboden worden, zo'n rotding heeft mij eens overreden, mijn fiets in de kreukels en ik leef nog, maar voor hetzelfde geld....


Over domme voorstellen gesproken.


Ik wordt liever aangereden door een botsvriendelijke honda jazz dan zo'n lompe tractor waarin mannetjes met kleine piemeltjes zich groter wanen en veiliger voelen en daardoor wat meer gas geven....

Maar helaas een onhaalbaar voorstel is het wel, gelukkig mogen we dromen en wensen.


Reed jij vast door rood bij het stoplicht om een zo hoog mogelijk gemiddelde te halen toen je onder die SUV kwam. Want ja wielrenners zijn per definitie asociaal en houden zich niet aan de verkeersregels en dat je dan wordt aangereden zal dan ook wel je eigen schuld zijn.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 11 mei 2011 13:58

DBO schreef:
Auke schreef:
DBO schreef:

Over domme voorstellen gesproken.


Ik wordt liever aangereden door een botsvriendelijke honda jazz dan zo'n lompe tractor waarin mannetjes met kleine piemeltjes zich groter wanen en veiliger voelen en daardoor wat meer gas geven....

Maar helaas een onhaalbaar voorstel is het wel, gelukkig mogen we dromen en wensen.


Reed jij vast door rood bij het stoplicht om een zo hoog mogelijk gemiddelde te halen toen je onder die SUV kwam. Want ja wielrenners zijn per definitie asociaal en houden zich niet aan de verkeersregels en dat je dan wordt aangereden zal dan ook wel je eigen schuld zijn.


?
Tuurlijk jonge.
Maar waar jouw reactie vandaan komt mis ik totaal, misschien moet je maar eens langskomen om het uit te leggen.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 11 mei 2011 14:01

zucht

en bij het afdalen moeten ze de leuning vasthouden, vind ik

uiteraard altijd de gordel om!

ik vind dingen als te veel motoren met journalisten, en motoren die in de weg rijden gevaarlijker dan een snelle afdaling

aan materiaal ligt het vaak niet, als je het mij vraagt

dbo
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 mei 2010 18:15

dbo 11 mei 2011 14:24

@auke
Jouw reactie op deze discussie vind ik verder goed alleen die opmerking slaat gewoon helemaal nergens. En jouw reactie daarop is verder net zo dom als miijn reactie daarop. Maar wou daarmee allleen aangeven dat jouw opmerking in de zelfde lijn ligt als deze. Laten we het verder hierbij maar laten

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 11 mei 2011 14:35

DBO schreef:@auke
Jouw reactie op deze discussie vind ik verder goed alleen die opmerking slaat gewoon helemaal nergens. En jouw reactie daarop is verder net zo dom als miijn reactie daarop. Maar wou daarmee allleen aangeven dat jouw opmerking in de zelfde lijn ligt als deze. Laten we het verder hierbij maar laten


Zoiets dacht ik al ja,

Ik dacht toch werkelijk dat het een onderzocht feit is dat ongevallen tussen SUV's en voetgangers/fietsers tot groter letsel leidt dan met kleinere en lichtere auto's. Vreemd genoeg worden grotere en zwaardere auto's gekocht met de reden dat ze veiliger zijn (voor de bestuurder), met als gevolg grotere ongelukken. Groter is niet altijd beter dus.

Ik werd door de SUV aangereden omdat ie de bocht afsneed, terwijl ik op hem stond te wachten linksaf te slaan. Hij claimde verblind te zijn door de zon. Tja, goede reden om juist dan een bocht af te snijden en om iemand aan te rijden. Kon nog net wegspringen. Voorbeeldje van onnadenkend rijgedrag van de bestuurder en helaas noodlot voor mij, de fietser.

Van mij mogen ze SUV's verbieden. Is ook maar een mening toch?
En aangezien deze hele discussie over kansberekening gaat.....

bolletjepiekhaar
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 apr 2009 17:41

bolletjepiekhaar 11 mei 2011 14:51

Het zal niet meevallen het gedrag van derden zo één - twee - drie te veranderen.
Als je de veiligheid wil verhogen zul je het dus in eerste instantie bij jezelf dienen te zoeken.
Op zoek naar van alles ... , vooral het ultieme

roy
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:02
Locatie: Weerselo

roy 11 mei 2011 15:09

Ik ben wel voor het doorontwikkelen van de wielerhelm met als doel het gezicht van de renner beter te beschermen. Ik denk dat je wel kunt stellen dat het niet beschermen van het gezicht wel één van de grote tekortkomingen is van de huidige wielerhelmen. Zeker wanneer je je met snelheden van 60+ km/u van een afdaling gaat...

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 11 mei 2011 15:19

Het meest veilig is het als we allemaal lopend naar het treinstation gaan daar instappen, en vervolgens weer lopend naar onze eindbestemming...

Volgens mij nog niet genoemd, maar er spelen twee totaal verschillende zaken bij wielrennen, die niet noodzakelijkerwijze veel met elkaar te maken hebben, maar wel door elkaar heen genoemd worden.

Wielrenners beoefenen hun sport voor een groot gedeelte als onderdeel van het verkeer (al was het maar voor training). Wielrenners zijn een kwetsbare verkeersdeelnemer, die vaak door medeweggebruikers over het hoofd worden gezien. Inrichting van de publieke ruimte is een andere grote factor.

Bij de wedstrijdsport spelen andere zaken: De hoge snelheden die worden behaald op de racefiets maken dat elke fout potentieel gevaarlijk is: Een val bij 45 km/u in een peloton zorgt als snel voor letsel. Een val in een afdaling ook. Ook het zo dicht op elkaar fietsen heeft veiligheidsrisico's.

De risico's van de wedstrijdsport horen er bij. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Natuurlijk mag op dat vlak verwacht worden dat organisatoren het niet 'te bont' maken, maar een renner kiest er zelf voor om op te stappen.

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 11 mei 2011 15:31

Roy schreef:Ik ben wel voor het doorontwikkelen van de wielerhelm met als doel het gezicht van de renner beter te beschermen. Ik denk dat je wel kunt stellen dat het niet beschermen van het gezicht wel één van de grote tekortkomingen is van de huidige wielerhelmen. Zeker wanneer je je met snelheden van 60+ km/u van een afdaling gaat...


Daar heb je helemaal gelijk in. Kijk eens naar de fiets, alles hypermodern, carbon frame, crank, wielen, zelfs spaken...

Als je kijkt naar de veiligheid, zie ik op een heel simpel stukje foam op je hoofd na echt helemaal niks. Doorontwikkeling van de helm is een must.

Maar denk ook aan bijvoorbeeld schuurwerende stoffen toepassen op fietskleding, bijv. ademend kevlar op vitale delen, eventueel schouder- en heupstukken met padding.

dbo
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 mei 2010 18:15

dbo 11 mei 2011 15:52

Auke schreef: Ik dacht toch werkelijk dat het een onderzocht feit is dat ongevallen tussen SUV's en voetgangers/fietsers tot groter letsel leidt dan met kleinere en lichtere auto's. Vreemd genoeg worden grotere en zwaardere auto's gekocht met de reden dat ze veiliger zijn (voor de bestuurder), met als gevolg grotere ongelukken. Groter is niet altijd beter dus.


Daar heb je waarschijnlijk gelijk in maar dan zal dat ook gelden voor alle grotere/zwaardere auto's. Denk niet dat door deze auto's te verbieden de veiligheid gaat toenemen. Het is toch voornamelijk het gedrag van de weggebruikers zelf die de veiligheid op de weg bepaalt.

Plaats reactie